کد خبر: ۱۰۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 24
شفا آنلاین>سلامت>کمبود ید در کشور ما معضلی بود که با همت مسئولان برطرف شد اما همچنان نیاز به افزایش آگاهی مردم در مقابل حضور بیش از پیش محصولات غیراستاندارد حس می شود.
به گزارش شفا آنلاین،روز چهارم خرداد ماه نام بیماری فراگیر را یدک می کشد که در گذشته رواج بسیاری داشته اما پس از مدتی به همت مسئولان کنترل شده است. روز جهانی تیروئید، امسال با رونمایی از داروی جدید یدوفولیک آغاز و با کنترل آمار تولد نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید، اهداف خود را دنبال می کند. 

کم کاری و پر کاری تیروئید بیماری هایی متفاوت با عوامل مختلف بروز هستند که از اختلال ایمنی ناشی می شود.


علیرضا استقامتی متخصص غدد و دبیر کمیسیون انجمن های علمی پزشکی وزارت بهداشت کمبود ید را یکی از عوامل بروز کم کاری تیروئید خواند و گفت: مشکل کمبود ید در دنیا برطرف نشده است. کشور ما نیز چندی پیش شاهد افزایش آمار ابتلا بود که خوشبختانه با مراقبت و پیشگیری، رفع شد. اکنون کشور ما جزو مناطقی با دریافت میزان مطلوب ید محسوب می شود. 

کنترل 90 درصدی ابتلا به کم کاری تیروئید 
صفوی متخصص تغذیه کمبود ید در سالهای گذشته را شدیدتر دانست و ادامه داد: بروز بیماری تیروئید و کاهش قوه یادگیری، از تبعات کمبود ید در کشور بود و در مناطقی کوهستانی همچون استان ورامین، میزان شیوع آن به 98 درصد نیز می رسید. 

وی افزود: اما با اجرای برنامه های متفاوت از سوی وزارت بهداشت، با کاهش این آمار تا 8 درصد رو به رو بودیم. به طوری که کشور ما در زمینه کاهش آسیب های ناشی از کمبود ید، کشوری نمونه است. 

وزارت بهداشت وارد میدان شد 
شهین یاراحمدی رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت و دبیر اجرایی برنامه کشوری غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، از پیاده سازی دو برنامه در جهت مبارزه با کمبود ید در کشور، توسط وزارت بهداشت خبر داد و گفت: یکی از این برنامه ها غنی سازی نمک یددار بود که 25 سال پیش کلید خورد. 

وی ادامه داد: کشور ما در این اقدام مورد تایید سازمان جهانی بهداشت، موفق بود تا اینکه تحریم ها توانایی تهیه ید مرغوب را از کشور گرفت و فقط کشورهایی همچون هند و چین طف قرارداد ما بودند. 

میزان بروز بیماری های تیروئیدی در کشور پیش از غنی سازی نمک، به گفته یاراحمدی، 45 درصد کل جامعه بود که این میزان در زمان دریافت ید مرغوب، به پنج درصد رسید. 

نوزادان عقب مانده، ارمغان این بیماری 
در اوایل به علت افزایش میزان ابتلا به بیماری های تیروئید از جمله کم کاری تیروئید، شاهد تولد نوزادان عقب مانده ذهنی بودیم تا اینکه وزارت بهداشت برنامه غربالگری نوزادان را در دستور کار قرار داد. 

یاراحمدی با اشاره به عمر 11 ساله این برنامه، عنوان کرد: به کمک این برنامه، پس از گذشت سه تا پنج روز از تولد نوزاد غربالگری انجام و در صورت وجود خطر، به مراکز درمانی و سیستم بهداشتی ارجاع داده می شوند. 

این برنامه پوشش 97 درصدی دارد و با وجود پهناوری سرزمانمان، برنامه ای موفق بوده است. 

زنان باردار را دریابید 
رئیس اداره غدد و متابولیک وزارت بهداشت اظهار داشت: برنامه غربالگری در کنار غنی سازی توانست به خوبی پاسخگوی هدف وزارت بهداشت در جهت کاهش ابتلا باشد. اما از نقش کمبود ید در زنان باردار نمی توان چشم پوشی کرد چراکه افزایش آمار سقط جنین، ناهنجاری های جنینی و تولد نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید با این کمبود رابطه ای مستقیم دارد. 

از طرفی به گفته این صاحب نظر اگر کم کاری تیروئید در نوزادان، قبل از یک ماهگی درمان نشود، عقب ماندگی ذهنی را نتیجه می دهد. 

فولیک اسید یددار رونمایی شد 
زنان باردار دفع ید ادراری پایینی دارند و به علت خطر ابتلا به فشارخون، تجویز نمک جایز نیست. به همین علت مولتی ویتامین های حاوی ید، به ویژه در روستاها توزیع شد. 

یاراحمدی با بیان اینکه خانم ها قبل از بارداری نیاز به مصرف اسید فولیک دارند، اذعان داشت: به علت نیازبدن خانم ها به اسیدفولیک از دو ماه قبل از باداری ،افزودن ید به اسید فولیک را اقدامی پیشگیرانه از بروز اخز بروز اختلالات عصبی ، نخاعیو کمبود ید پیش بینی کردیم. 

وی ادامه داد:به طور کلی از هر 600 تولد، یک نوزاد درگیر کم کاری تیروئید است که امیدواریم این میزان تا سه الی پنج سال آینده کاهش چشمگیری داشته باشد. 


حضور بیش از پیش محصولات غیراستاندارد 
دبیر اجرایی برنامه ملی غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان ،90 درصد نمک ها را یددار اعلام کرد و افزود: نمک های غیراستاندارد کم نیستند، از طرفی باید دانش عمومی را در جهت استفاده از نمک های تصفیه شده یددار با پوششی ضد نور و ضد رطوبت افزایش دهیم چراکه نظارت در این خصوص کار دشواری است. 

وی در خصوص استفاده از نمک دریا یادآور شد: برخی با بینش علمی کم ،استفاده از نمک دریا را توصیه می کنند. این در حالی است که این نوع نمک مقدار مجهولی ید دارد و از فلزات سنگین تشکیل شده است بنابراین می تواند برای سلامتی به شدت مضر باشد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: