کد خبر: ۱۰۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>سلامت> علی‌اصغر دانش، استاد دانشگاه فلوریدا آتلانتیک ایالات‌متحده می‌گوید اختلال در شنوایی شایع‌ترین بیماری حین تولد است، یعنی از هر هزار تولد سه تا پنج کودک به این اختلال دچار هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  اختلالی که با غربالگری نوزادان در هنگام تولد باید تشخیص داده شود، چون می‌تواند در گفتار، تحصیل و آموزش کودک در آینده تاثیرات بسیاری داشته باشد و موجب شود کودک بتواند در یک مدرسه معمولی تحصیل کند.

 اختلالات شنوایی چه مسائلی را به دنبال دارد و چگونه می‌توان از مشکلات ناشی از آن کاست؟
       حس شنوایی یکی از حواس مهم بوده و به فرد توانایی تکلم می‌دهد. درنتیجه وقتی یک کودک حس شنوایی خوبی داشته باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به خوبی صحبت کند. اگر کودک شنوایی ناهنجار داشته باشد، امکان دارد در تکلم او نیز اختلال و تاخیر ایجاد کند. بنابراین باید هر چه زودتر کودکانی را که دچار مشکل شنوایی هستند ارزیابی و شناسایی کرده و درمان را برای آنها آغاز کنیم. در ایالات‌متحده در 40 ایالت اجباری است که هر نوزادی که در بیمارستان به دنیا می‌آید، مورد آزمایش شنوایی قرارگرفته و سپس از بیمارستان ترخیص شود.

ما هم امید داریم که چنین برنامه‌ای در ایران انجام شود. من شنیده‌ام که تاکنون 67 درصد تولدها پوشش داده‌شده است و امیدوارم به 100 درصد هم برسد و بتوانند تمامی نوزادانی را که متولد می‌شوند ازنظر شنوایی بررسی کنند، چون در تحصیل، آموزش و گفتار آنها تاثیر شگرفی خواهد داشت. به‌صورت کلی رشته شنوایی‌شناسی، رشته‌ای بسیار جدید و نوین است که با به خدمت گرفتن تکنولوژی به بیماران کمک می‌کند که بتوانند مشکلات شنوایی و تعادل را کم کنند. متاسفانه بسیاری از مشکلات شنوایی درمان قطعی ندارند و در مرحله‌ای نیستیم که بتوانیم به بیماران از طریق جراحی یا دارو کمک کنیم، بلکه باید از روش‌های دیگر استفاده کنیم. مانند توان‌بخشی و کارهایی که یک شنوایی‌شناس انجام می‌دهد. دسترسی مستقیم بیمار به کارشناس‌شنوایی از اهمیت بالایی برخوردار است. همواره باید به این مسئله توجه شود که تشخیص سریع منجر به درمان سریع می‌شود.

ارزیابی شما از شیوع اختلال‌های شنوایی چیست؟
       اختلال شنوایی شایع‌ترین بیماری یا عارضه در حین تولد است، یعنی از هر عارضه دیگری فراوانی بیشتری دارد. در هر هزار تولد سه تا پنج نوزاد دچار عارضه شنوایی هستند. هیچ عارضه‌ای وجود ندارد که تا این اندازه شایع باشد. اختلال شنوایی شایع‌ترین بیماری شغلی در جهان نیز هست. کم‌شنوایی به دلیل سروصدای محیط کار و مسائل دیگر شایع‌ترین بیماری شغلی است. به همین دلیل تشخیص، ارزیابی و درمان این مشکل بسیار حائز اهمیت است.

در تحقیقاتی که انجام‌شده، مشخص‌شده است افرادی که دچار کم‌شنوایی هستند و تحت درمان قرار نگرفته‌اند ازنظر حافظه و درک هم ممکن است، مشکلات بیشتری داشته باشند.

 تشخیص به‌موقع اختلال شنوایی چه فوایدی دارد؟
       تشخیص زودتر موجب درمان زودتر می‌شود و هرقدر که ما بتوانیم مشکلات شنوایی افراد را در هر سنی که هستند زودتر تشخیص داده و اقدام درمانی برای آنها انجام دهیم، در آینده نه تنها زندگی بهتر و باکیفیت بالاتری را برای آنها ایجاد کرده‌ایم بلکه موجب شده‌ایم ازنظر اقتصادی نیز به میزان زیادی از هزینه‌ها بکاهیم. برای مثال کودکی که کم‌شنوا است اگر زوتر تشخیص داده شود می‌تواند در یک مدرسه معمولی تحصیل کند. اما برای کودکی که این اختلال در او تشخیص داده نشده و درمان او به تاخیر افتاده است، باید هزینه زیادی صرف کنیم تا بتوانیم آموزش تحصیلی مناسبی برای او فراهم کنیم. در بلندمدت تشخیص سریع‌تر موجب درمان بهتر و هزینه کمتر می‌شود.

کم‌شنوایی ناشی از محیط کار در چه مشاغلی شیوع بیشتری دارد؟
       در کارگرانی که در کارخانه‌های پرسروصدا کار می‌کنند، آهنگران و کسانی که با فلزات کار می‌کنند یا افرادی که با مواد شیمیایی در ارتباط هستند. افرادی که به موزیک بلند گوش می‌دهند هم بیشتر مستعد کم‌شنوایی هستند که به این نوع کم‌شنوایی حسی-عصبی گفته می‌شود. یعنی کم‌شنوایی‌ای که به دلیل صدمه به گوش داخلی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: