کد خبر: ۱۰۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>هرساله آخرین چهارشنبه ماه می (هفته اول خرداد) در سراسر جهان مصادف با روز جهانی ام‌اس است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیددر ایران هم فردا، مراسمی در پارک پردیسان، همراه با کاشت 110 اصله نهال برگزار خواهد شد که قرار است وزرای بهداشت و تعاون و هنرمندان و ورزشکاران مشهور در آن حاضر باشند. در این روز سفیران بیماری ام‌اس به صورت رسمی معرفی می‌شوند علیرضا خمسه، رامبد جوان، نگار جواهریان، لیلی رشیدی، لاله اسکندری، گلاره عباسی، امیرمهدی ژوله، بهنوش بختیاری، بهناز جعفری، سپیده گلچین قرار است به عنوان سفرای ام‌اس معرفی شوند و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و محسن بنگر و وحید طالب‌لو از دو تیم مطرح پایتخت هم قول حضور در مراسم هفته سلامت باعنوان ام‌اس را داده‌اند.

اصفهان بیشترین آمارها را دارد
       محمدعلی صحراییان، متخصص مغز و اعصاب و نائب رئیس انجمن ام‌اس ایران در نشست خبری‌ای که به مناسبت روز جهانی ام‌اس برگزار شد، در رابطه با شیوع این بیماری گفت: « به‌طورکلی حدود 80 درصد موارد ام‌اس را رده سنی 18 تا 50 سال تشکیل داده و ازبین تمام مبتلایان فقط 5 تا 8 درصد آمار به افراد زیر 18 سال اختصاص دارد. بیماری ام‌اس در کودکان به دو رده سنی تقسیم می‌شود. 10 تا 18سال و کودکانی که زیر 10 سال به آن مبتلا می‌شوند و علائمی شبیه به بالغین دارد.»

       صحراییان گفت: «طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در کشور حدود 65 تا 70 هزار‌نفر در کشور مبتلا به ام‌اس هستند که در شهر تهران میزان شیوع آن در هر 100 هزار نفر 115 نفر گزارش شده است. در تهران تاکنون حدود 24 هزار نفر بیمار ام‌اس در انجمن ثبت‌نام کرده‌اند که البته بسیاری از بیماران تاکنون برای ثبت نام به انجمن مراجعه نکرده‌اند. دربین استان‌ها، استان اصفهان بیشترین و سیستان و بلوچستان کمترین مبتلایان به ام‌اس را به خود اختصاص داده‌اند.»

راه‌اندازی کلینیک جامعه ام‌اس، به زودی
       وی درخصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی کلینیک‌های جامع ام‌اس گفت: «قرار است در سال 95 این مراکز توسعه پیدا کند. قرار است با پیگیری وزیر بهداشت و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، کلینیک‌های جامع ام‌اس به صورت آزمایشی در پنج بیمارستان راه‌اندازی می‌شود. سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مسئول پیگیری آن شدند .هدف از راه‌اندازی این کلینیک‌ها دسترسی سریع،‌ آسان و مطمئن به تیم درمانی برای بیماران است. عدم دسترسی سریع بیماران ام‌اس به تیم درمان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به ام‌اس است. درکشورهای دیگر در یک مرکز متخصصان گوناگون و حتی پرستار نیز به بیمار معرفی می‌شود و در برخی مواقع ارتباط بسیار موثری وجوددارد، اما در ایران این شرایط وجود ندارد.»

       وی خاطرنشان کرد: «طبق آمار اعلام شده در شهر تهران در سال 2008 در هر 100 هزار نفر 50 نفر مبتلا بود که، در سال 2011، 73 نفر، در 2014 به 101 و در سال 2015 به 115 نفر رسید که این روند افزایشی را نشان می‌دهد.»

زنان 4 برابر مردان مبتلا می‌شوند
       حسین کرمان‌پور، و مسئول نشریه «پیام ام اس» دیگر سخنران این نشست بود: «این بیماری روز به روز در حال افزایش است و طی 10 سال گذشته میزان شیوع آن در زنان دو برابر شده است، امروز زنان 4 برابر بیشتر از مردان گرفتار بیماری ام‌اس می‌شوند. سن ابتلا به آن نیز که در‌ سال‌های گذشته از 16 تا 45 سالگی بود، در حال تغییر است.» وی با اشاره به نوظهور بودن این بیماری گفت: «اطلاعات مردم باید پا به پای شیوع بیماری افزایش پیدا کند که بتوانند آن را مدیریت کنند. این بیماری درمان قطعی ندارد، ولی با مدیریت قطعی قابل کنترل است. هر مطلبی در خصوص درمان قطعی آن سودجویی است. مدیریت بیماری ام‌اس مبتنی بر سه وجه بیمار،‌ پزشک و تیم درمان‌گر و همچنین خانواده وی است.»

بیماران ام‌اس به تصور اعتیاد دستگیر می‌شوند
       کرمان‌پور با تاکید بر اینکه ام‌اس نیاز به یک تیم درمانگر دارد، تصریح کرد: «شهر ما برای بیماران ناتوان آماده نیست. حتی پلیس نیز باید بداند که این بیماری چیست؟ چراکه گاهی آنها را به‌جای معتادان بدحال دستگیر می‌کنند. هرچه آگاهی مردم بالاتر رود بیماری نیز بهتر مدیریت می‌شود. گفتنی است که این بیماری در میان کسانی که زیبا هستند، شایع‌تر است. به همین خاطر به بیماری زیبا رویان شهرت دارد.»

       وی در پاسخ به سوال خبرنگار «سپید»، درمورد پیشگیری از این بیماری گفت: «تاثیر ویتامین D در بیماری ام‌اس زیاد است. تحقیقات نشان داده است که این ویتامین در بیماری موثر است. به همین علت به بیماران توصیه می‌شود، فعالیت‌های ورزشی در معرض آفتاب داشته باشند. ام‌اس در ژاپن و کشورهای پرآفتاب بسیار کمتر است و هرچه به سمت استوا و کشورهای اسکاندیناوی حرکت می‌کنیم، میزان ابتلا به این بیماری نیز کمتر می‌شود. همچنین سبک رژیم غذایی نیز مهم است. کاهش مصرف غذاهای تند،‌ نمکی و فست فودها و همچنین استفاده از رژیم‌های غذاهای ارگانیک و سالم به عنوان راهی موثر در پیشگیری از این بیماری است.»

آمار جهانی ام‌اس؛ حدود دو ونیم میلیون نفر
       شکوفه علائی،‌ نورولوژیست و عضو انجمن ام‌اس نیز در این نشست گفت: «به‌طورکلی طبق آمار جهانی در حدود دو ونیم میلیون نفر گزارش شده است. از هر 100هزار نفر 50 تا 120 نفر به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند. به دلیل از هم گسیختگی اطلاعات و نداشتن متولی آمارهای مربوط به بیماری در کشور کامل نیست .خوشبختانه90درصد داروهای داخلی و 75درصد داروهای خارجی تحت پوشش بیمه هستند.».
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: