کد خبر: ۱۰۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی> شصت‌و نهمین جشنواره فیلم کن برای تاریخ سینمای ایران شبی متفاوت را رقم زد. تنها فیلمی که در این جشنواره توانست بیش از یک جایزه را به خود اختصاص دهد فیلم «فروشنده» «اصغر فرهادی» بود که روایتگر زندگی زوج جوانی است که در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  رابطه آنها پس از نقل مکان به خانه‌ای که پیشتر زنی به نام آهو در آن ساکن بود، به خشونت کشیده می‌شود. این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلمنامه برای «شهاب حسینی» و «اصغر فرهادی» به ارمغان بیاورد. جایزه بهترین بازیگر مرد برای اولین بار در تاریخ سینما به یک بازیگر ایرانی تعلق گرفت. شهاب حسینی برای بازی در فیلم «فروشنده» موفق به کسب نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره شد.

شهاب حسینی
       او در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ در فیلم‌های« واکنش پنجم» به کارگردانی« تهمینه میلانی» و« این زن حرف نمی‌زند» به کارگردانی «علیرضا امینی» ایفای نقش کرد و به عنوان یک بازیگر بیش از پیش مطرح شد. او توانست برای بازی «در شمعی در باد» و «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»دو سال پیاپی کاندیدای بهترین بازیگر نقش مکمل مردجشنواره فیلم فجر شود. حسینی در سال ۱۳۸۶ برای فیلم «محیا» موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ دو سال درخشان برای او بود.

 او در « درباره الی» ساخته« اصغر فرهادی»،« سوپراستار» ساخته« تهمینه میلانی»و« پرسه در مه» ساخته «بهرام توکلی» بازی‌های متفاوت و قابل‌توجهی را به نمایش گذاشت و با سوپر استار به اوج محبوبیت و شهرت رسید. حسینی برای فیلم« سوپر استار» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را دریافت کرد. « نیلوفر» ساخته «سابین ژمایل» در سال ۲۰۰۸ اولین کار او با کارگردان غیر ایرانی بود. حسینی در سال ۱۳۸۹ بار دیگر با« اصغر فرهادی» همکاری کرد و در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به ایفای نقش پرداخت. این فیلم برای او اولین دستاورد بین‌المللی اش را به ارمغان آورد و توانست «خرس نقره‌ای» جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به همراه دیگر بازیگران مرد این فیلم به دست آورد.

نظر منتقدین درباره فیلم اصغر فرهادی
       تیم گریرسون از اسکرین اینترنشنال: سرگردانی اخلاقی و کنایه‌های دراماتیک سرراست فرهادی این بار کم رمق‌تر از همیشه است و به سختی می‌تواند تاثیر بگذارد.

        نیکولا گروژاندویچ از پلی لیست: «فروشنده» شگفت انگیز است. نه به خوبی «جدایی» ولی بهتر از «گذشته». 

       توتال فیلم: ابهامات اخلاقی به شدت تکان دهنده این فیلم را از «جدایی» فراتر برده. بازی‌ها درجه یک است. 

       منتقد فرانسوی سایت سینما ترک: فیلم برای یک ساعت اول به صورت یک دایره می‌چرخد، سپس با شیب رو به بالا پایان تحسین برانگیزی دارد، به نظر فیلم متوسطی می‌آید.
 
       لاورنس، معاون دبیر سرویس خبری بی بی سی: فروشنده فوق العاده بود. 

       دونالد کلارک: فروشنده پیرنگی شبیه جدایی دارد.(رازی درون یک ازدواج) اما خرده‌ای بی روح‌تر و آکادمیک تر است. مهیج بود.

       هالیوود السور: فروشنده اصغر فرهادی درباره شک، خشم، انتقام، گناه و عشق است. اما جریان فرعی‌اش شوونیسم است.

       پیتر هاول: چک چک آرام سستی بشری و تبعات آن، ماهرانه توسط فرهادی سنجیده می‌شد. کاملاً ویران کننده بود.

       دیوید جنکینز: سردرگمی‌های اخلاقی کاملاً ویران کننده به این درام ایرانی از اصغر فرهادی جان می‌دهد. نقش‌آفرینی‌های بی‌نظیر.

       گرگوری الوود: فروشنده یک ملودرام خوب اما یک داستان اخلاقی روشن از اصغر فرهادی است.

       جوردن رویمی: فکر می‌کنم کاملاً واضح است که فروشنده جدایی نیست اما خب پس چیست؟ یک فیلم عالی.

کن لوچ نخل طلا
       جایزه نخل طلای بهترین فیلم شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن به «کن لوچ» برای فیلم «من، دنیل به لیک» رسید. نام این کارگردان انگلیسی را در کنار چهره‌های سرشناس دیگری چون، «آلف خوباریا»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «شوهی ایمامورا»، «بیل آگوست»، برادران «داردن» و «میشائیل هانکه» قرار داد که توانستند دوبار جایزه اول، معتبرترین رویدادسینمایی جهان را کسب کنند. «کن لوچ» کارگردان صاحب نام انگلیسی در حالی جایزه اول جشنواره کن ۲۰۱۶ را تصاحب کرد که پیش از این نیز یک بار در سال ۲۰۰۶ موفق به کسب جایزه نخل طلا برای فیلم «بادی که در علفزار پیچید» شده بود. داستان فیلم درباره «به لیک» نجاری میان‌سال است که  پس از حمله قلبی‌اش قادر به کار کردن نیست. داستان با لحن خشن و بی‌پیرایه، بدون تعارف و بدون پیچیدگی روایت می‌شود.

«به لیک» از حمله قلبی جان سالم به در برد و مشاور NHS به او گفت که حتماً نیاز به استراحت دارد، دیگر قادر به نجاری کردن نیست؛اما مورد فاجعه‌بار این است که او در روند بهبود هیچ امیدی ندارد و همواره به سیستم اداره بیمه بدبین است که به هر طریقی با خدعه به وضعیت او در شرایط ناتوانی کمک نکند. در واقع این سازمان به ذات بهترین مواجهه به سود خود را با چیزهای مختلف دارد به طور مثال مامور صندوق مستمری از وزارت کار وضعیت« به لیک» را ارزیابی می‌کند و اعلام می‌کند که او واجد دریافت حق مستمری پس از بیماری نیست.

 نتیجه این ارزیابی به این می‌انجامد که او توانایی کار کردن دارد او مجبور است برای به دست آوردن معاش به یک اداره کاریابی برود و رزومه کار خود را با خوش‌رویی تسلیم کند.

       میان فیلم‌هایی که به جشنواره فیلم کن راه پیدا کردند سه فیلم به چشم می‌خورد که به شکل مستقیم با موضوع پزشکی مرتبط است.  هر سه فیلم را هم کارگردانان نام آشنا و بزرگ ساخته‌اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: