کد خبر: ۱۰۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 25
شفا آنلاین>اجتماعی> افزایش گرایش جوانان و نوجوانان به قلیان در سال‌های اخیر موجب شده تا این روزها دیگر نام قلیان برای کسی غریبه نباشد و قبح استفاده از آن نیز در اکثر خانواده‌ها از بین برود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  تا جایی‌که کمتر کسی هست که نام قلیان را نشنیده باشد. از همین‌رو شمار قابل توجهی از شهروندان و به ویژه جوانان حداقل یک‌ بار قلیان‌های طعم‌دار را امتحان کرده‌اند. بارها مسئولان حوزه سلامت هشدار داده و از نیروهای پلیس خواسته‌اند مانع توزیع این قلیان‌ها باشد، اما اقدام ماندگاری در این زمینه نیفتاده است.

هرچند که نیروهای پلیس به واسطه فرا رسیدن مناسبت‌های مختلف، هر ازچندگاهی خبر از پلمپ قهوه‌خانه‌ها و ممنوعیت عرضه قلیان می‌دهد. به طوری‌که روز گذشته سردار خلیل هلالی، رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا اعلام کرده که قرار است از امروز و همزمان با آغاز هفته مبارزه با دخانیات، با قهوه‌خانه‌هایی که بدون مجوز قلیان سرو می‌کنند، برخورد جدی شود و این اماکن بدون دادن اخطار و مهلت 10 روزه پلمپ می‌شوند. هرچند که به نظر می‌رسد این اخطار نیز همچون اخطارهای گذشته پلیس کارایی حائز اهمیت و اثرگذاری نخواهد داشت و هنوز هفته به پایان نرسیده فراموش خواهد شد.

فعالیت غیرمجاز 8 هزار قهوه‌خانه در کشور
       در سال‌های اخیر گرایش مردم ایران به قهوه‌خانه‌ها به حدی زیاد شده که درصد قابل‌توجهی از مردان و زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند. به نحوی که حتی ممنوعیت حضور زنان در قهوه خانه‌ها و جلوگیری از ارائه قلیان به آنان نیز مانع از رشد این روند نشد و روز به روز به تعداد زنان و نوجوانانی که قلیان می‌کشند افزوده شد. تا جائیکه بر اساس آمار سازمان مصرف دخانیات، سن استعمال قلیان در کشور به 10 سال رسیده است. علاوه بر این‌ها ارائه انواع تنباکوها با طعم‌ها و مزه‌های مختلف به روند افزایشی استعمال قلیان در میان گروه‌های سنی مختلف و همچنین زنان دامن زد.

        در همین‌زمینه رئیس پلیس اماکن عمومی ناجا با انتقاد از بی‌توجهی بسیاری از خانواده‌ها به استعمال قلیان در میان فرزندانشان اعلام کرده است که از این پس ستاد کنترل دخانیات پلیس اماکن وظیفه هدایت وضعیت بهداشت را در سطح جامعه در رابطه با مصرف مواد دخانی بر عهده دارد. به همین دلیل نیز در نظر دارد قاچاق مواد دخانی به کشور، عرضه عمده و خرد مواد دخانی به ویژه توتون‌های قلیان و مصرف در سطح اماکن عمومی را ساماندهی کند.

       سردار هلالی با بیان اینکه ‌8 هزار واحد صنفی قهوه‌خانه بدون اخذ مجوز در سطح کشور در حال فعالیت هستند که این تعداد واحد شناسایی شده اما شمار واحدهای شناسایی نشده بیش از این رقم است، می‌افزاید: «بخشی از قهوه‌خانه‌ها که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند در یک برنامه درازمدت ارائه خدمات قلیانشان حذف خواهد شد، اما برای واحدهای صنفی قهوه‌خانه‌هایی که غیرقانونی عمل می‌کنند و تنها برای سودآوری قلیان عرضه می‌کنند، حکم پلمپ و ممانعت از فعالیت اجرا خواهد شد.»

       هرچند که رئیس پلیس اماکن ناجا تاکید دارد که پلیس در زمینه برخورد با قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند، جدی است، اما معلوم نیست آیا فرجام این طرح نیز همچون طرح‌های سابق خواهد بود یا نه.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: