کد خبر: ۱۰۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 23
شفا آنلاین>سلامت>عضو انجمن ام اس ایران با بیان اینکه زنان 4 برابر مردان به بیماری ام اس مبتلا می شوند، گفت: بیماری ام اس در کشور روز به روز در حال افزایش است به طوری که طی 10 سال گذشته میزان شیوع آن در زنان دو برابر شده است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین کرمانپور،امروز دوشنبه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ام اس (25 ماه مه - پنجم خرداد ) افزود:سن ابتلا به بیماری ام اس کاهش یافته به طوری که سن ابتلا به این بیماری در سال‌های گذشته از 16 تا 45 سالگی بود امادر حال حاضر تغییر یافته است.
مسئول نشریه پیام ام اس با بیان اینکه تصور بسیاری از مردم بر این است که بیماری ام اس واگیردار است گفت :اطلاع رسانی از روند بروز و شیوع این بیماری و افزایش سطح آگاهی مردم در باره ام اس بیش از گذشته احساس می شود.
وی اضافه کرد:علت اصلی بروز ام اس هنوز مشخص نیست و درمان قطعی ندارد و در واقع این بیماری به عنوان بیماری نوظهور درجهان شناخته شده است.
کرمانپورعامل اصلی بیماری ام اس خود ایمنی دانست و افزود:بیماری ام اس درمان قطعی ندارد، اما با مدیریت قابل کنترل است.
وی با بیان اینکه درمان ام اس نیازمند کارتیمی است، گفت:درمان این بیماری فقط اختصاص به پزشک ندارد بلکه تیم درمان متشکل ازروانپزشک، کاردرمان و فیزیوتراپ است تا پروسه درمان تکمیل شود.
کرمانپور درباره تاثیرات ویتامین D در ابتلا به بیماری ام اس گفت: بررسی ها نشان داده است که کمبود ویتامین D در بروز ام اس نقش دارد و به بیماران توصیه می‌شود فعالیت‌های ورزشی درمعرض نورخورشید انجام دهند.
وی توصیه کرد، برای کاهش این بیماری تغذیه مناسب اهمیت دارد و سعی شود از خوردن غذاهای تند، شور ، فست فودها اجتناب و از رژیم‌های غذایی شامل محصولات ارگانیک استفاده شود.

** بیش از دو میلیون نفر در جهان ام اس دارند
دکتر شکوفه علایی،‌ نورولوژیست و عضو کمیته علمی انجمن ام اس در این نشست گفت: طبق آخرین امار بیماران ام اس در شهر تهران 25 هزار نفر هستند و بیشترین بیماران را زنان جوان تشکیل داده اند.
به گفته وی هم اکنون استان اصفهان بیشترین آمار را در میان سایر استان‌ها را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی حدود 2.5 میلیون نفر در جهان از بیماری ام اس رنج می برند که معمولا در سنین بین 20 تا 40 سالگی هستند.
علائی اظهار کرد:شیوع بیماری ام اس در هر مناطق و استانهای کشور متفاوت است و اصولا از هر 100هزار نفر 50 تا 120 نفر به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند.
عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: تمامی داورهای تولید ایران برای بیماران ام اس تحت پوشش قرار گرفته است به طوری که 90درصد داروهای داخلی و 75درصد داروهای خارجی تحت پوشش بیمه هستند.
وی اظهار کرد: چهار نوع داروهای تزریقی و همچنین خوراکی تحت پوشش بیمه قرار دارد.
علائی یاد اور شد :ام اس ارثی نیست و به طور مستقیم از والدین به فرزندنشان منتقل نمی شود اما ژنتیک می تواند در ابتلا به ام اس باشد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری علائم اختصاصی ندارد، گفت: در صورت بروز علائمی مانند ضعف حرکتی در دست و پا،‌ خواب رفتگی،‌ گزگز،‌ کاهش بینایی و عدم تعادل به پزشک مراجعه کنید.
این نورولوژیست با بیان اینکه اثر بخشی داروها خارجی و ایرانی در همه بیماران یکسان نیست گفت:مطالعات نشان داده است که داروهای ایرانی اثربخشی بهتری دارند.
علائی به تغذیه این بیماران اشاره کرد و افزود: این بیماران ضروری است از لبنیات کم چرب استفاده کرده و سعی کنند به توصیه پزشکان در نوع تغذیه مناسب دقت کنند و برخی شایعات مبنی بر اینکه غذاهای سرد برای آنها مضر است را مورد توجه قرار ندهند.
در ادامه این نشست دکتر وزیری مدیر عامل انجمن ام اس ایران نیزاظهار کرد:آخرین چهارشنبه ماه مه امسال برابر 5 خرداد روز جهانی ام اس نامگذاری شده است و برای این روز برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است .
وی ادامه داد: شعار روز جهانی ام اس 'استقلال؛ یعنی من قهرمان زندگی خودم هستم ' عنوان شده است که در چنین روزی بسیاری از کشورهای دنیا آگاهی رسانی به عموم مردم و مسئولین را در برنامه های خود دارند.
به گفته وزیری هر سال در روز جهانی ام اس برنامه ها و فعالیت های متنوعی در کشور برای حمایت از بیماران ام اس انجام می گیرد.
مدیرعامل انجمن ام اس گفت :کاشت 110 اصله درخت،‌ برگزاری مسابقه فوتبال رومیزی،‌ اجرای موسیقی زنده،‌ نقاشی دیواری، معرفی سفرای ام اس و همچنین برگزاری همایش سلامت و زندگی با همکاری شهرداری تهران به عنوان بخشی از برنامه‌های امسال این انجمن است .
برچسب ها: ام اس ، درمان ، بیماری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: