کد خبر: ۱۰۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 21
شفا آنلاین>تغذیه>حوادث پزشکی>تیمی از انسان شناسان آمریکائی با بررسی و مطالعه صدها جمجمه از دوران مختلف پیش از تاریخ تا عصر حاضر دریافتند پدیده کریبرا اوربیتالیا که بر اثر سو تغذیه موجب متخلخل شدن بافت استخوان کاسه چشم می شود، در انسان های مدرن هم وجود دارد.

 به گزارش شفا آنلاین، پژوهشگران در مطالعات اخیر خود با موضوع روند تکامل و نقش تغذیه در ساختار جمجمه انسان ؛ به بررسی  نمونه های جمجمه باقی مانده از انسان های روزگار باستان تا امروز کرده اند. موضوع قابل توجه در این مطالعات، بررسی پدیده کریبرا اوربیتالیا Cribra orbitalia (CO) است که طی آن بافت استخوان بخش هایی از جمجمه در داخل کاسه چشم ، متخلل شده و تغییر ساختار می دهد.

پیش از این دانشمندان تصور می کردند که پدیده کریبرا اوربیتالیا در طول تاریخ از بین رفته و این بیماری در حال حاضر و روزگار مدرن وجود ندارد. اما نتایج به دست آمده توسط تیمی از انسان شناسان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی با همکاری دانشگاه ویت واترسند خلاف این موضوع را نشان می دهد.

 این پدیده عموما به دلیل سو تغذیه ، کمبود آهن و کم خونی در بدن انسان رخ می دهد. پژوهشگران انسان شناس عموما از این پدیده برای بررسی چگونگی تغذیه گروه های انسانی پیش از تاریخ استفاده می کنند.

گفتنی است پیش از این دانشمندان تصور می کردند که پدیده کریبرا اوربیتالیا در طول تاریخ از بین رفته و این بیماری در حال حاضر و روزگار مدرن وجود ندارد. اما نتایج به دست آمده توسط تیمی از انسان شناسان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی با همکاری دانشگاه ویت واترسند خلاف این موضوع را نشان می دهد. این پژوهشگران در مطالعات خود  اقدام به بررسی و آنالیز 884 جمجمه متعلق به دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و روزگار مدرن و معاصر کردند. این جمجمه ها به طیف گوناگونی از نظر سنی تعلق داشته و در آن ها نمونه های افراد جوان، نوجوان و پیر دیده می شد. نتایج این مطالعات موجب شگفتی دانشمندان شد زیرا در این بررسی ها مشخص شد پدیده کریبرا اوربیتالیا نه تنها در طول تاریخ از بین نرفته ، بلکه در بخش هایی از کره زمین مانند آمریکای شمالی و جنوب آفریقا این پدیده در دوران معاصر شایع تر از روزگار باستان است.

آن رز  سرپرست این تیم پژوهشی و استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در رابطه با این کشف مهم گفت:  ما احتمال می دادیم که در دوران معاصر نیز به طور معدود و انگشت شمار با این پدیده رو به رو شویم اما این میزان بالای مبتلایان به پدیده کریبرا اوربیتالیا در دوران مدرن سبب شگفت زدگی ما شده است. البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که بیشتر جمجمه هایی که در این مطالعات از دوران معاصر بررسی شد از طرف پزشکی قانونی در اختیار ما قرار گرفته بوده و متعلق به افراد مجرم، زندانی یا مقتولین مجهول الهویه بود.

این پژوهشگر در خاتمه توضیحات خود افزود: ما حدس می زنیم که پدیده کریبرا اوربیتالیا در جوامع در حال توسعه و بین گروه های انسانی که دچار سو تغذیه بوده و یا مبتلا به انگل های روده ای هستند که به بدن آن ها اجازه جذب مناسب مواد غذائی را نمی دهد، رایج بوده و این موضوع می تواند برای این افراد مشکل ساز شده و باید چاره ای برای آن اندیشیده شود. archaeology.org

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: