کد خبر: ۱۰۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>مواد و تجهیزات دندانپزشکی مثل لمینیت، از کشورهای مختلفی تامین می‌شود. با وجود اینکه برخی از دستگاه‌های و تجهیزات دندانپزشکی، در کشور نیز تولید می‌شوند اما در حوزه مواد دندانپزشکی، کشور وضعیت مطلوبی ندارد و مجبور است برای تامین نیاز، مواد لازم را وارد کند.
به گزارش شفا آنلاین،با توجه به دوره پسابرجام و تغییر نکردن شرایط بانکی برای واردات، در خصوص مواد و تجهیزات لمینیت، که امروزه در کشور بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، با بابک شهبازیان، عضو کمیسیون اتحادیه واردکنندگان تجهیزات دندانپزشکی، به گفت‌و‌گو پرداخت:

در مورد تجهیزات و مواد لمینیت سرامیکی کمی برایمان توضیح دهید و بگویید این مواد و تجهیزات در حال حاضر از کجا تهیه می‌شوند؟
       مواد لمینیت‌های سرامیکی از پورسلند یا چینی هستند که در لابراتوارها ساخته می‌شوند. این مواد را از کشورهایی مانند آلمان، آمریکا، ایتالیا و حتی ترکیه خریداری می‌کنند.البته مواد آلمانی از بهترین آنها محسوب می‌شود.مرحله دوم ساخت لمینیت‌ها در لابراتوارها انجام می‌شود. از تجهیزاتی که در لابراتوارها استفاده می‌شود می‌توان کوره‌های پخت پورسلند را نام برد که هم در کشور تولید می‌شوند و هم از کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا وارد می‌شود.

تولیدات داخلی این کوره‌ها از کیفیت بالایی در سطح بین‌المللی برخوردار است. می‌توان گفت در کشور به همان اندازه که از کوره‌های کشورهای دیگر استقبال شده، از تولیدات داخلی این کوره‌ها نیز استقبال شده است. اما بعدازاینکه لمینیت ساخته شد، باید توسط دندانپزشک در مطب این لمینیت‌ها روی دندان نصب شود که برای نصب آن احتیاج به چسب‌هایی است که از کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا. آلمان، ایتالیا و کره می‌توان استفاده کرد.

آیا بیمه‌ها خرید مواد و تجهیزات لمینیت را تحت پوشش قرار می‌دهند؟
       خیر. هیچ بیمه‌ای در بحث دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی وارد نمی‌شود. بیمه‌ها در حال حاضر کشیدن دندان را تحت پوشش قرار می‌دهند. همچنین برخی از آنها ترمیم‌های ساده را نیز تحت پوشش قرار می‌دهند و برخی دیگر پیشگیری‌های بیماری دندان اطفال ازجمله فلورایدتراپی و فیشورسیلانت را قبول می‌کنند.

وضعیت واردات در دوره پساتحریم چگونه است؟ آیا توافق هسته‌ای تاثیری در روند واردات این مواد و تجهیزات به صورت مستقیم تاثیر داشت؟
       اگر بخواهیم در حوزه کلان دندانپزشکی به این مسئله نگاه کنیم، می‌توانم بگویم وجود تحریم‌ها به‌صورت مستقیم در تهیه مواد و تجهیزات تاثیر کمی داشته‌اند. بیشتر تاثیرات آن به‌صورت غیرمستقیم بوده است. اغلب کمپانی‌های تولیدکننده در این حوزه، محصولات خود را به ایران می‌فروختند. اما مشکلاتی که تحریم‌ها به وجود آورده‌اند در خصوص ارسال وجه بوده است. زیرا به دلیل تحریم‌ها نقل‌و‌انتقال بانکی اصلاً وجود نداشت. تنها راه انتقال وجه از طریق صرافی‌ها بود

 صرافی‌ها نیز آن را به‌صورت آزاد با هزینه‌های بالا انجام می‌دهند. دومین مسئله انتقال کالاها به داخل کشور است. برای اینکه بتوانند کالاها را وارد کشور کنند باید از راه‌های غیر مستقیم استفاده کنند گاهی کالاها به کشور ترکیه و گاهی به کشور امارات فرستاده می‌شوند و سپس از این کشورها به داخل وارد می‌شوند. این مسائل باعث شده است که به‌طور غیرمستقیم هزینه‌ها بالاتر برود. اکنون هم باوجود توافق هسته‌ای، هنوز در این خصوص گشایشی رخ نداده است و همان شرایط که در سال‌های گذشته بود، باقی‌مانده است.

آیا با وجود این شرایط، در کشور مواد بی‌کیفیت واردشده است؟
       در تجهیزات دندانپزشکی به‌صورت کلان می‌توانیم بگوییم بله این اتفاق افتاده است. یونیت‌های دندانپزشکی و اتوکلاب کیفیت‌های مناسبی ندارند اما خوشبختانه مواد بی‌کیفیت به‌صورت عمده در دندانپزشکی ورود نیافته است. البته در حوزه ارتودنسی وسایل چینی داریم که خوشبختانه اغلب متخصصین ارتودنسی از آنها استقبال نمی‌کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: