کد خبر: ۱۰۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>« مالیات بر درآمد پزشکان روستایی افزایش یافت.» این خبری بود که روز گذشته برخی از پزشکان خانواده روستایی در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی کردند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید با این‌حال پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این خبر کذب بوده و فعلا قرار نیست مالیات آنها افزایش یابد.

       ناصر کلانتری، رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت کشور با تکذیب این خبر گفت: « قانون مالیاتی پزشکان خانواده روستایی تغییر نکرده‌است.» او به نقل از بابک فرخی، مسئول پزشکان خانواده روستایی افزود: « همه ما تابع قوانین مالیاتی کشور هستیم و اگر چیزی تغییر کند باید وزارت محترم مالی دارایی بخش‌نامه کند.» به گفته او« ضریب درصد‌های افزایش حقوق همان است و تقسیم‌بندی‌ها تغییری نکرده‌است.»

 او همچنین با توضیح نسبت به تفاوت مالیات پزشکان خانواده و دیگر پزشکان توضیح داد: «پزشک خانواده روستایی یک واحد دولتی است و مالیات به حقوق آنها تعلق می‌گیرد. یعنی همانند کارمندان مالیات از حقوق آنها کسر می‌شود و زیرمجموعه تفاهم‌نامه نظام پزشکی و سازمان مالیاتی قرار نمی‌گیرند.»

       فصل بهار برای پزشکان زمان آغاز پرکردن اظهارنامه‌های مالیاتی است. سازمان مالیاتی کشور آخرین مهلت برای تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی را پایان خردادماه تعیین کرده‌است. نظام پزشکی‌ سال‌ها تلاش کرده که نشان دهد همخوانی بین مالیات در حال افزایش با درآمد در حال کاهش پزشکان ندارد. علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی  توضیح می‌دهد: « در سال‌های گذشته مدام تعداد پزشکان رو به افزایش بوده‌ و بازار کار آنها را در برخی از رشته‌ها اشباع شده است کرده‌است.

از سویی دیگر رشد تعرفه‌ها متناسب با هزینه‌ها نبوده و این هزینه‌ها روز‌به‌روز افزایش پیدا‌کرده‌است. حتی در یک شهر کوچک هم هزینه مطب بالا است. علی‌رغم همه این موانع تصور اشتباهی وجود دارد که درآمد پزشکان هر سال افزایش می‌یابد. اما ما هرسال با دلایل مختلف و مستندات ثابت کرده‌ایم که اینگونه نیست. بسیاری از شرکت‌ها بدون تابلو فعالیت می‌کنند و در نتیجه نه مالیات و نه عوارض شهری پرداخت می‌کنند. اما یک پزشک فوراً مجبور است که تابلو نصب کند.»

او درباره درخواست مالیاتی پزشکان اینگونه می‌گوید:
        «چندین سال است که گلایه اصلی جامعه پزشکان، مالیات بوده‌است؛ نه به این دلیل که جامعه پزشکی نمی‌خواهد مالیات پرداخت کند، چه‌بسا یکی از منضبط‌ترین گروه‌های حرفه‌ای در کشور پزشکان هستند، بلکه به این دلیل که در سال‌های اخیر درآمد پزشکان رو به افزایش نبوده بلکه بخش زیادی از درآمدها کاهش پیداکرده است. »

       زالی با بیان اینکه جامعه پزشکی بالغ‌بر بیست سال است که براساس پروتکل و تفاهم‌نامه در پرداخت مالیات در خط اول قرار دارند اضافه می‌کند: « ما در جامعه گروه‌های اقتصادی فربهی را می‌بینیم که بدون تحصیلات دانشگاهی درآمد بسیار زیادی دارند اما مطلقاً نام‌و‌نشانی از آنها در اظهارنامه‌های مالی وجود ندارد و مالیات هم پرداخت نمی‌کنند. » به گفته رئیس سازمان نظام‌پزشکی: «حدود ۴٠ تا ۶٠ درصد فعالان اقتصادی مطلقا در پرداخت مالیات حضور نداشته‌اند. آن هم درحالی‌که این افراد عموماً دریافتی بسیار بیشتری نسبت به پزشکان دارند.»

       او با امیدواری به اینکه امسال نیز بتواند تفاهم‌نامه جدیدی برای کاهش مالیات پزشکان تصویب نماید می‌گوید: « ما سال گذشته تفاهم‌نامه خوبی با سازمان مالیات داشتیم که بر اساس آن ٩۶ درصد از جامعه پزشکی در زمره این تفاهم‌نامه قرار گرفتند. اما دیوان عدالت اداری آن را لغو کرد. سازمان نظام پزشکی تلاش حقوقی انجام داد که آن را برگرداند اما ممکن نشد. اخیراً نیز جناب آقای دکتر نوبخت ملاقاتی را با آقای طیب‌نیا داشته‌اند و ما هم نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی نوشتیم و برای تحقق عدالت مالیاتی اعلام آمادگی کردیم.»

       او بیان می‌کند: «جامعه پزشکی همواره نشان داده که از مالیات گریزان نیست. ما ضمن اینکه از بی‌عدالتی رنج می‌بریم شاهد این هستیم بسیاری از همکاران ما که به سازمان مراجعه می‌کنند که مالیاتشان در یکی دو سال چندبرابر شده‌است اما در مقابل درآمدشان به آن اندازه افزایش نیافته است. این موضوع نیز از سمت ما قابل اثبات است. امیدواریم بتوانیم پروتکلی را قبل از پایان زمان خوداظهاری مالیات برای سال ٩۵ به تصویب برسانیم تا این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. »
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: