کد خبر: ۱۰۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 19
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه> 75 درصد علل مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و ... است که مهمترین عامل خطر این بیماری‌ها، الگوی تغذیه‌ای و نحوه تغذیه مردم به شمار می‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،   درواقع اولین ریسک فاکتور که خطر ابتلا به این بیماری‌ها را تشدید می‌کند، بحث الگوی غذایی مردم است. تغذیه اگر صحیح و مناسب باشد، می‌تواند تا 80 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 و همینطور 30 تا 40 درصد از عوارض سرطان‌ها پیشگیری کند.

از آنجاکه اصلاح الگوی غذایی یکی از اولویت‌های سلامت محسوب می‌شود، یکی از برنامه‌های اصلی تحول در بخش بهداشت، بهبود تغذیه مردم پیش‌بینی شده است. به منظور اجرایی کردن این برنامه نیز کارشناسان تغذیه برای اولین‌بار در اولین سطح ارائه خدمت به مردم که همان مراکز سلامت جامعه است، درحال به کارگیری هستند تا خدمات تغذیه‌ای، آموزش، مشاوره تغذیه‌ای و تنظیم برنامه تغذیه‌ای خدمات را به‌صورت رایگان به مردم ارائه ‌دهند.

درواقع این خدمات شامل آموزش و مشاوره‌های انفرادی و آموزش‌هایی است که به صورت کلاس‌های گروهی و مشاوره تغذیه برای موارد بیماری‌های دیابت، فشار خون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی به صورت رایگان برای افرادی که به کارشناسان تغذیه ارجاع می‌شوند، ارائه می‌شود.


       بازدیدهایی که تاکنون وزارت بهداشت از مراکز سلامت جامعه به عمل آورده و ارزشیابی‌هایی که در این زمینه انجام داده، نشان‌دهنده این است که این آموزش‌ها و مشاوره‌های انفرادی نقش مهمی در کنترل وزن افراد، فشار خون و قند خون با تنظیم برنامه غذایی داشته است. ما امیدوار هستیم با تسری این برنامه در مناطق روستایی و به کار گیری کارشناسان تغذیه، حتی در سطح روستا بتوانیم دسترسی مردم را به صورت رایگان به خدمات تغذیه، مشاوره و رژیم درمانی فراهم کنیم. با این اقدام این شیوع اضافه وزن و چاقی که براساس مطالعات موجود به نیمی از جمعیت کشور تسری پیدا کرده، کاهش می‌یابد.

       نکته مهم در این میان ایجاد انگیزه ارائه خدمت در کارشناسان تغذیه از طریق سامان دادن به قراردادهای آنهاست، کمااینکه هم‌اکنون این افراد به صورت خرید خدمتی به کار گرفته می‌شوند. اینکه قانون پرداخت و قرارداد برای این افراد در تمام کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شود مساله مهمی است. البته باید مقداری مزایای اضافه برای خدمت کنندگان در مناطق محروم نیز اختصاص یابد تا انگیزه‌ها افزایش پیدا کند.

       وزارت بهداشت در حال حاضر 500 کارشناس تغذیه به کار گرفته است، در حالی که قریب‌به 1800 مرکز سلامت جامعه در کشور وجود دارد که هرکدام از اینها حداقل به یک کارشناس تغذیه نیاز دارند تا بتوانند حداقل یک جمعیت 30 تا 50 هزار نفری را پوشش دهند. پرداخت عادلانه مطابق با آخرین دستورالعمل‌ها، حمایت کافی از این کارشناسان و البته در کنار آن برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی در مورد خدمات مورد ارائه، بسیار مهم است و باید به آن پرداخته شود.


دستیابی به این نقطه کاملا محتمل است. چراکه تعداد فارغ‌التحصیلان رشته تغذیه در کشور کم نیست و آنها می‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای ما باشند. یکی از راه‌هایی که به جذب کارشناسان تغذیه کمک می‌کند اجباری شدن طرح نیروی انسانی برای آنهاست. یکی از پیشنهاداتی که وزارت بهداشت دنبال می‌کند این است که طرح تامین نیروی انسانی را برای کارشناسان تغذیه به صورت اجباری برقرار کند تا آنها جذب شوند و فارغ‌التحصیلان پسر رشته تغذیه بتوانند سربازی خود را در طرح تحول برای ارائه خدمات تغذیه در مراکز بگذرانند.

زهرا عبدالهی
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
گیسو شریفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
اگر می خواهید ارزش و جایگاه کارشناس تغذیه پا بر جا بماند و یا ارتقا یابد. باید از کارشناس نما شدن عامه مردم جلوگیری کنید. اخیرا برای کاسبی اقدام به نشر اطلاعات تخصصی برای عموم مردم که ابدا درکی از تغذیه و رژیم درمانی ندارند کرده اند و اکنون این عامه پر از ادعا می فرمایند. که اطلاعات کارشناس را نیاز ندارند و مطالعات اینترنتی اشان کفایت می کند. بویژه قشر لیسانس مامایی و پرستاری و فیزیوتراپی. بقیه مردم که دیگر جای خود دارند.خانم مامایی که شوهرش در آستانه مرگ زود رس با فشارخون بیست آنهم پس ازیک جراحی قلب. بازهم می گوید که نیازی به کارشناس تغذیه ندارد . مگر خوردن غذای کم نمک و کم چربی و گوشت سفید تخصص می خواهد.
سحر اميري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
لطفا كارشناس تغذيه جهت استخدام در يك شركت خصوصي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: