کد خبر: ۱۰۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 18
شفا آنلاین>سلامت> پانل تست‌های کبدی که برای تشخیص، ارزیابی و پایش التهاب حاد و مزمن کبدی با نام کلی هپاتیت، عفونت کبدی، بیماری کبدی یا صدمات به کبد انجام می‌شوند، از تست‌هایی هستند که به‌طور روتین در آزمایش‌های چکاپ هم استفاده می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، برای انجام این تست فرد باید ناشتا باشد و فقط اجازه دارد که آب بنوشد. هر دارویی که فرد مصرف می‌کند، اعم از ویتامین‌ها و مکمل‌ها و داروهایی که نیاز به نسخه ندارند، باید به اطلاع آزمایشگاه رسانده شود.

       کبد به عنوان یکی از بزرگترین ارگان‌های بدن، داروها و مواد مضر را برای بدن متابولیزه و سم‌زدایی می‌کند. همچنین فاکتورهای انعقادی خون، پروتئین‌ها و آنزیم‌ها را نیز تولید کرده و به حفظ تعادل هورمون‌ها در خون کمک می‌کند. از سوی دیگر، ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود ذخیره می‌کند. صفرا، مایعی که بوسیله کبد تولید می‌شود، از طریق مجاری مستقیما به روده کوچک ریخته و به هضم چربی‌ها کمک می‌کند یا در کیسه صفرا ذخیره و تغلیظ می‌شود تا برای استفاده‌های بعدی استفاده شود.

       طیفی از بیماری‌ها و عفونت‌ها می‌توانند باعث بروز صدمات حاد یا مزمن کبدی شده و موجب التهاب (هپاتیت)، زخم (سیروز)، انسداد مجاری صفراوی، تومورهای کبدی و اختلال عملکرد صفرا شوند. الکل، داروها، بعضی مکمل‌های گیاهی و سموم تهدیدی برای کبد به حساب می‌آیند. میزان قابل توجهی از صدمه کبدی ممکن است پیش از آنکه علایم بیماری کبدی مانند زردی، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ، خارش، تهوع، خستگی، اسهال و کاهش یا افزایش وزن غیرقابل توجیه ظاهر شوند، رخ داده باشند. تشخیص زودهنگام بیماری کبدی برای به حداقل رساندن صدمه و حفظ عملکرد کبد الزامی است.

       پانل تست‌های کبدی به اندازه‌گیری آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و موادی می‌پردازد که به‌وسیله کبد تولید، فرآوری یا حذف می‌شوند و هر گونه صدمه کبدی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی مواد با صدمه سلول‌های کبدی آزاد شده و بعضی نیز نشانه‌ای است از کاهش توانایی کبد در انجام وظیفه یا وظایف طبیعی خود. زمانی که این تست‌ها با هم انجام شوند، نتایج به دست آمده به پزشک تصویری از سلامت کبد انسان ارایه می‌دهد و شدت هرگونه صدمه کبدی، تغییر در وضعیت کبد در طول زمان و نقطه شروعی برای تست‌های تشخیصی بیشتر را مشخص می‌کند. پانل تست‌های کبدی برای غربالگری صدمات کبدی، خصوصا اگر فرد مبتلا به وضعیتی است که دارویی خاص مصرف می‌کند و آن دارو کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده می‌شوند. گاهی نیز از پانل متابولیک جامع استفاده می‌شود که قسمتی است از بررسی عمومی سلامت فرد و به جای پانل کبدی برای غربالگری روتین درخواست می‌شود. این گروه از تست‌ها دربرگیرنده اغلب پانل تست‌های کبدی است و همچنین تست‌های اضافی که دیگر ارگان‌ها و سیستم‌های بدن را بررسی می‌کنند.

پانل تست‌های کبدی شامل تست‌های متعددی است که اغلب با هم درخواست می‌شوند:
        آلانین آمینوترانسفراز (ALT): آنزیمی است که در کبد یافت شده و بهترین تست برای تشخیص هپاتیت است.
        آلکالن فسفاتاز (ALP): آنزیمی است مربوط به مجاری صفراوی. البته در استخوان‌ها، روده‌ها و در طول بارداری هم به‌وسیله جفت ترشح می‌شود. اغلب زمانی که مجاری صفراوی بسته شده باشند، سطح آن در خون افزایش می‌یابد.
        آسپارتات آمینوترانسفراز (AST): آنزیمی است که در کبد و تعدادی دیگر از ارگان‌ها، خصوصا قلب و دیگر عضلات در بدن، یافت می‌شود.
        آلبومین: این تست پروتئین اصلی را که در کبد ساخته می‌شود، اندازه می‌گیرد و سطح آن تحت تاثیر عملکرد کبد و کلیه قرار دارد. همچنین کاهش تولید یا افزایش از دست دادن آن هم بر سطح آن تاثیرگذار است. سپید

labtestsonline.org

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: