کد خبر: ۱۰۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>اجتماعی>تحقیقی جدید حاکی از آن است که پیامک زدن هنگام رانندگی درحالی‌که ناراحت هستید یا ذهن شما متمرکز نیست، خطرات بیشتری به همراه دارد.
به گزارش شفا آنلاین،  محققان دانشگاه هوستون و موسسه حمل‌ونقل A&M تگزاس می‌گویند رانندگان حس ششمی دارند که «ذهن غایب» یا رانندگی احساسی را تنظیم می‌کند. اما این حس به علت تعاملاتی که برای هماهنگی میان دست و چشم حین پیامک زدن اتفاق می‌افتد، نمی‌تواند به‌درستی عمل کند. آنچه پیامک زدن را بیش‌ازحد خطرناک می‌کند، اختلال در عملکرد حس ششم راننده است. شاید خودروهای خودکار آینده بتوانند این مشکلات را پشت سر بگذارند، اما واقعیت این است که انسان‌ها هم سیستم خودکار خود را دارند که گاهی می‌تواند شگفت‌زده شود یا از کار بیفتد.

       از 59 داوطلب شرکت‌کننده در این مطالعه خواسته‌شده بود تا یک مسیر مشخص در بزرگراه را 4 بار طی کنند. بار نخست را با شرایط عادی (که چیزی حواس آن‌ها را پرت نمی‌کرد) رانندگی کردند. این رانندگان مسیر بعدی را زمانی طی کردند که به لحاظ ذهنی با چالش‌های ذهنی درگیر بودند. دور سوم دچار مسائل احساسی بودند و در دور چهارم ذهنشان درگیر ارسال پیامک بود. ترتیب این اتفاقات به‌منظور عدم جانب‌داری در تحقیق تصادفی تعیین‌شده بود. شرکت‌کنندگان در سه مرحله آخر، در مقایسه با رانندگان عادی، وضعیت عصبی‌تری داشتند. محققان اما می‌گویند تنها زمانی که رانندگان در حال پیامک دادن بودند، از مسیر خود خارج شدند یا رانندگی‌شان غیرمطمئن بود. محققان متوجه شدند رانندگانی که دچار مسائل چالش‌برانگیز فکری یا احساسی بودند، حتی بیشتر از حد عادی در مسیر مستقیم خود باقی می‌ماندند.

       یکی از محققان ارشد این پروژه می‌گوید که بخش مشخصی از مغز وجود دارد که هنگام بروز تضاد به شکل خودکار وارد عمل می‌شود. در آزمون‌های انجام‌شده، تعارض‌های به وجود آمده، تحت تاثیر مسائل احساسی، درگیری فکری یا پیامک دادن بود. تعارض‌ها میزان استرس روانی را افزایش می‌دهند و راننده دستان خود را به حالت آماده‌باش بر فرمان قرار می‌دهد.

 محققان می‌گویند مغز به‌طور خودکار به این عصبیت‌ها واکنش نشان می‌دهد که نتیجه آن رانندگی بسیار مستقیم است. اما زمانی که این عملکرد هنگام پیامک زدن مختل می‌شود و دست‌های روی فرمان مجبورند پیامک را تایپ کنند، این وضعیت سبب می‌شود رانندگان بیشتر به چپ و راست منحرف شوند. محقق ارشد این پژوهش می‌گوید در ادامه مطالعات علمی‌شان به دنبال ساخت دستگاهی در خودروها هستند که رفتارهای بیرونی رانندگان همچون انحراف از مسیر یا عصبی بودن کنترل خودرو و همچنین وضعیت درونی راننده را در نظر می‌گیرد. سپید
healthday

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: