کد خبر: ۱۰۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شرکت پژوهش و پالایش خون ایران با وجودی که به بخش خصوصی واگذار شد نتوانست در زمینه تولید فرآورده های خونی مشتق از پلاسما موفق باشد و اکنون آلمانها با همکاری یک شرکت خصوصی دیگر در این زمینه به تفاهم رسیدند.
به گزارش شفا آنلاین،پلاسما مایعی است که 55 درصد خون را تشکیل می‌دهد و می تواند به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاسما برای تولید داروهای مختلفی از جمله فاکتورهای خونی و داروهایی مانند آلبومین و IVIG مورد استفاده قرار گیرد که جزو داروهای گرانقیمت و با ارزشی هستند که برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله بیماریهای خونی، نازایی و نقص سیستم ایمنی بدن کاربرد دارد.
با ایجاد پالایشگاه خون دولتی در دهه 70 زمینه تولید برخی از این فرآورده‌ها در کشور فراهم شد اما با ورود محصولات خونی آلوده به ویروس ایدز و هپاتیت در کشور این پروژه نیز متوقف شد و ناکام ماند.
رسول دیناروند،معاون وزیر بهداشت درباره سرنوشت تولید فرآورده‌های خونی و داروهای مشتق از پلاسما در کشور که قرار بود با ایجاد یک پالایشگاه خون در کشور به سرانجام برسد، توضیح داد.
وی گفت: تولید فرآورده‌های خونی مشتق از پلاسما در کشور چندین سال است که پیگیری می‌شود، قبل از آن دو شرکت خصوصی در این زمینه به وزارت بهداشت تعهد داده بودند و موافقتنامه‌های اصولی در این زمینه گرفتند اما نتوانستند در این زمینه موفقیتی به دست آوردند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: شرکت پژوهش و پالایش خون ایران نیز در این زمینه موفق نبود و اصلا از عملکرد این شرکت راضی نیستیم، تصور می‌کردیم چون این شرکت دولتی است، در انجام این مسئولیت ناتوان است و به همین علت این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد اما باز هم نتوانست در تولید داروهای مشتق از پلاسما موفق باشد.
دیناروند افزود: تولید فرآوردهای مشتق از پلاسمای خون علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم ها که در گذشته وجود داشت، نیازمند سرمایه‌گذاری بالای 200 میلیون دلاری است، البته این کف سرمایه مورد نیاز است و اگر بخواهد با ظرفیت بالا تولید کند حداقل به 300 میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
وی گفت: با وجود این مشکلات و عدم موفقیت های گذشته، یک تفاهمنامه جدید بین یک شرکت خصوصی ایرانی و یک شرکت آلمانی برای تولید داروهای مشتق از پلاسما در چند روز گذشته امضا شده است که امیدواریم این بار به موفقیت برسد.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در صورت موفقیت این پروژه جدید برای رسیدن به اولین تولید محصولات دارویی مشتق از پلاسما حداقل به یک بازه رمانی سه تا چهارساله نیاز است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: