کد خبر: ۱۰۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 20
شفا آنلاین>سلامت>معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مديريت و برنامه‌ريزی كشور، طرح تحول نظام سلامت را چالش بزرگ دولت يازدهم دانست.
به گزارش شفا آنلاین،دكتر سعید نمكی در نشست هم اندیشی جامعه پزشكی با متخبین دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح تحول سلامت هزینه های كمرشكن بستری را به شدت كاهش داد اما به هر حال مشكلاتی هم داشت. این طرح مقدمات برنامه پنجم توسعه بود و برنامه پزشک خانواده، سیستم ارجاع، گایدلاین های بالینی و پرونده الكترونیك باید در قالب طرح تحول سلامت اجرا می شد.

وی، توجه به اهمیت برجام را موضوع ضروری دانست و گفت: اگر امروز با وجود داشتن بودجه كم نسبت به كشورهای منطقه مانند عربستان و قطر قدرتمند هستیم این قدرت مرهون مهارت ساختن موشک است. با وجود آنكه سال گذشته سال سختی بود ولی از كمک به نظام سلامت دریغ نكردیم. از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توانستیم ۳۰۰ میلیارد آن را بدهیم و بقیه آن را با خون دل به نظام سلامت پرداخت كردیم تا وزارت بهداشت در ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت با مشكل مواجه نشوند.

نمکی با تاكید بر اینكه پیوستن بند ناف منابع حوزه سلامت به منابع پایدار مسئله مهمی است، خطاب به نمایندگان منتخب مجلس دهم اظهار داشت: این نخستین بار است كه واكاوی طرح تحول سلامت را به چالش مختصر می كشم چون معتقدم دولت در این دوره مورد بی انصافی قرار گرفت برای مثال در مسئله برجام به رغم تلاش دیپلمات ها برخی آن را به چالش های بی انصافانه می كشند.

وی با بیان اینكه طرح تحول نظام سلامت چالش بزرگ دولت روحانی است تصریح كرد: این طرح هزینه های كمرشكن بستری را به شدت كاهش داد اما به هر حال مشكلاتی هم داشت. طرح تحول سلامت مقدمات برنامه پنجم توسعه بود كه برنامه  پزشك خانواده، سیستم ارجاع، گایدلاین های بالینی و پرونده الكترونیك باید در قالب این طرح اجرا می شد.

معاون توسعه اموراجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور گفت: در هیچ جای دنیا آنقدر در را باز نمی گذارند هر كسی با هر امكاناتی خدمات رایگان دریافت كند. در حال حاضر ۶ و نیم میلیون دفترچه بیمه اضافی در كشور داریم كه گران ترین داروها را با قیمت مفت می توان با این دفترچه ها تهیه كرد كه عده ای  به راحتی آنها را از كشور خارج می كنند اگر كوه طلای احد را هم خرج این هزینه ها كنیم ، صرف نمی كند.

وی با بیان اینكه در طرح تحول نظام سلامت مصارف را به منابع گره نزدیم، عنوان كرد: طرح تحول به جای بهداشت محور درمان محور بود و به جای خدمت محور پزشك محور بود اما با این حال ما قطار طرح تحول را در حركت تعمیر خواهیم كرد نه در ایستگاه.

نمكی با اشاره به اینكه ساختار نظام سلامت ساختار چابكی نیست، افزود: باید با تدبیری به كاهش مصارف و تقویت و مدیریت منابع كمک كنیم.

وی، آموزش پزشكی را چالش جدی حوزه سلامت عنوان كرد و گفت: ما افرادی را تربیت می كنیم كه مهارت كافی برای ارائه خدمات به نظام سلامت ندارند امروز شاخص های اجتماعی سلامت بحث جدی است اما افرادی كه آموزش می دهیم مدیریت بیماری های كشور را آموزش نمی بینند به عبارتی دانشجوی پزشكی بیمار محور تربیت می شود نه سلامت محور.

برچسب ها: جامعه ، پزشكی ، مجلس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: