کد خبر: ۱۰۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>دستگاه‌های کمک قلبی در حال حاضر سال‌ها است که در خارج از کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد اما متاسفانه در کشور ما وجود ندارد و استفاده نمی‌شود.
      آن تعداد اندکی هم که مورداستفاده قرارگرفته هیچ کمکی از سوی دولت، وزارت بهداشت و بیمه‌ها دریافت نکرده است. وسایل کمک قلبی به این منظور است که بیماری که دچار مشکلات قلبی است بتواند به زندگی خود ادامه دهد. این دستگاه‌ها درون بدن و در کنار قلب کاشته می‌شوند و می‌توان به این دستگاه‌ها به تعبیری دستگاه قلب مصنوعی هم گفت. این دستگاه‌ها طول عمر بیماران را سال‌ها افزایش می‌دهند. 50درصد بیمارانی که در این مرحله قرار می‌گیرند در طی یک سال فوت می‌کنند و معمولاً نیز بیماران جوان هستند و سنی پایین‌تر از 50 سال دارند.

 با این دستگاه‌ها به‌طور متوسط می‌توان حدود پنج سال بر عمر این بیماران افزود و بعدازآن فرصتی ایجاد می‌شود که اگر امکان آن وجود داشته باشد پیوند قلب برای آنها صورت بگیرد. یعنی پس‌ازآن نیز می‌توانند به زندگی خود ادامه بدهند. در اغلب کشورهای جهان بیمه‌ها یا دولت‌ها هزینه این دستگاه‌ها را می‌پردازد از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گرفته تا کشورهای اروپایی و آمریکایی. ایران شاید از معدود کشورهایی است که متاسفانه در این زمینه بیمه‌ها نقش خود را ایفا نمی‌کنند و این بیماران سرانجامی جز مرگ ندارند. قیمت این دستگاه‌ها هرچند که بالا است اما باید مانند چیزهای بسیار دیگری دولت به آن یارانه دهد، اگر به این دستگاه‌ها نیز یارانه تعلق بگیرد امکان تهیه این دستگاه‌ها باقیمت پایین‌تر فراهم می‌شود. می‌توان از کمک خیرین نیز برای تهیه این دستگاه‌ها استفاده کرد. دستگاه کمک قلبی روزبه‌روز در دنیا در حال پیشرفت است اما متاسفانه در کشور این امکان فراهم نیست. ما حتی کشور فقیری هم نیستیم که نتوانیم این دستگاه‌ها را تهیه کنیم و ارزش مردم ما آنقدر هست که به خاطر یک دستگاه جان خود را از دست ندهند.

 هزینه این دستگاه به صورت آزاد حدود 250 میلیون تومان است . قیمت 250 میلیون تومان هم برای زمانی است که یک عدد از دستگاه خریداری می‌شود اگر دولت 100 عدد از این دستگاه‌ها را برای مردمی که به علت بیماری فوت می‌کند خریداری کند، قطعاً قیمت این دستگاه می‌شکند و 30 الی 20 درصد کاهش پیدا می‌کند. یعنی خرید عمده قیمت دستگاه را نیز کاهش می‌دهد. اگر 50 درصد هزینه را هم بپردازند و 50 درصد دیگر به عهده مردم یا خیرین باشند یا حداقل وامی به خانواده‌های این افراد داده شود، تا بتوانند جان‌عزیزان خود را نجات دهند، خیلی خوب است معمولاً بیماری که در لیست پیوند قرار دارد برای اینکه تا زمان پیدا شدن قلب زنده بماند باید از این دستگاه استفاده کند. هیچ کشوری هم یک‌باره 100 دستگاه تهیه نمی‌کند بلکه در سال اول 20 یا 50 دستگاه تهیه‌کرده و در سال‌های بعد آن را افزایش می دهد. در حال حاضر ما تنها سه عدد از این دستگاه داریم و سه نفر هم برای استفاده از این دستگاه به خارج از کشور رفته‌اند و دو برابر هزینه آن در داخل کشور را پرداخت کرده‌اند. جای حمایت مسئولین در این موضوع بسیار خالی است.
سعید حسینی
جراح قلب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: