کد خبر: ۱۰۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 14
شفا آنلاین>سلامت>مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو از ورود غیرقانونی محصولات نانویی به کشور خبر داد و گفت: بنا داریم در آینده به این محصولات وارداتی تأییدیه بدهیم.

به گزارش شفا آنلاین،علی بیت‌اللهی، صبح امروز در نشستی خبری عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به جایگاه ایران در حوزه نانو و تلاش کشور در راستای تحقق روابط بین‌المللی، برنامه‌هایی در روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه این هفته یعنی از ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت خواهیم داشت؛ بنا داریم نشستی بین‌المللی در خصوص «المپیاد فناوری نانو »و «برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو» داشته باشیم.

بیت‌اللهی با بیان اینکه در روز بیست و هشتم، نشست بین‌المللی با موضوع المپیاد فناوری نانو برگزار می‌شود، گفت: مجمع بین‌المللی المپیاد نانوی ایران یکی از پیشروترین مجامع در خصوص برگزاری المپیادهای نانو بوده است و توانسته تاکنون ۶ المپیاد ملی دانشجویی را در زمینه فناوری نانو برگزار کند.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: بنابراین با توجه به تجربه کشور این موضوع را به مجمع نانوفناوری آسیا پیشنهاد دادیم تا چنین المپیادی را در سطح بین‌المللی برگزار کنیم و در این زمینه پیشرو باشیم. در واقع ما پیشنهاد داده‌ایم که میزبان اولین المپیاد علمی نانوفناوری در سطح بین‌المللی باشیم.

به گفته وی، این نشست با هدف تبادل تجربیات کشورهای مختلف در زمینه برگزاری مسابقات نانوفناوری، بررسی ایجاد انگیزه و بهبود استانداردهای پژوهشی، آموزش جنبه‌های مختلف المپیادی و ... برگزار می‌شود. همچنین بنا داریم که در خصوص شیوه برگزاری و روش‌های جزئی در این خصوص ورود پیدا کنیم.

بیت‌اللهی با بیان اینکه ما در ستاد نانو چارچوب المپیاد فناوری نانو را تهیه کرده‌ایم، تصریح کرد: بنا داریم در این نشست که با حضور نمایندگانی از کشورهای کره، تایوان، تایلند، مالزی، قزاقستان، روسیه برگزار می‌شود، به بحث و مبادله افکار در خصوص برگزاری این مهم بپردازیم؛ امیدواریم بتوانیم به یک اجماع درستی در مورد برگزاری المپیاد فناوری نانو برسیم. همچنین یک نهاد بین‌المللی در این خصوص تشکیل دهیم.

وی تاکید کرد: همچنین امیدواریم که با تشکیل دبیرخانه بین‌المللی المپیاد نانو، این حرکت را در دنیا سامان دهیم تا طی سال‌های آینده المپیاد نانو به خوبی برگزار شود.

انعقاد تفاهم نامه با روسیه برای سهولت صادرات محصولات نانو

بیت‌اللهی با اشاره به دومین نشستی که با کشورهای نامبرده قرار است در روز ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت با عنوان برچسب‌گذاری محصولات فناوری نانو برگزار شود، گفت: هدف اصلی این نشست نیز به اشتراک گذاشتن تجارب و اطلاعات مربوط به موضوع برچسب‌گذاری و گواهی‌دهی محصولات نانو است؛ کشورهای فعال در این زمینه به ایران دعوت شده‌اند تا بتوانند تجربیات خود را در این خصوص انتقال دهند.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به برنامه‌های نشست دوم، تصریح کرد: مرور اجمالی بر فعالیت‌ها و برنامه‌های کشورهای شرکت‌کننده در زمینه نانو، بررسی الزامات قانونی و مقررات مربوط به گواهی‌دهی و برچسب نانو، بحث در خصوص روش‌های آزمایشگاهی استاندارد تعیین‌کننده مشخصات محصولات نانو، دستورالعمل ارزیابی ایمنی محصولات نانو، اندازه‌شناسی نانو و کالیبراسیون و مواد مرجع از موضوعات مورد بحث در این نشست خواهد بود.

وی افزود: با توجه به توسعه همکاری‌ها با کشور روسیه، تفاهم‌نامه مشترکی در خصوص گواهی‌دهی و برچسب‌گذاری محصولات نانو خواهیم داشت. همچنین بنا داریم کمیته مشترکی در این خصوص تشکیل دهیم.

دریافت نانونماد به زودی اعلام می شود

وی ادامه داد: خوشبختانه اخیرا با سازمان ملی استاندارد در خصوص ارائه نانو نماد به محصولات تولید شده مباحثی مطرح شده که بتوانیم در این راستا گواهی‌هایی به شرکت‌های تولیدکننده محصولات نانو ارائه کنیم.

به گفته بیت‌اللهی، نانونماد تامین کننده اعتماد مشتری و توسعه بازار را به دنبال خواهد داشت.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه به مدت ۴ سال است برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص شده است، گفت: بنا داریم یک کمیته ملی تصمیم‌گیری مشترک بین ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان ملی استاندارد در خصوص نانونماد تشکیل دهیم.

به گفته بیت‌اللهی، جمهوری اسلامی ایران اولین کشور بعد از تایوان است که در بحث برچسب‌گذاری روی محصولات نانو اقدام کرده است که در همین راستا بنا دارد تجربیات خود را به سایر کشورهای شرکت‌کننده در این نشست‌ها همچون مالزی و روسیه انتقال دهد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور زمینه لازم را در راستای توسعه بازار و محصولات نانو به صورت مشترک به سایر کشورها داشته باشیم.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه البته چالش‌ها و محدودیت‌هایی در خصوص برچسب‌گذاری و گواهی‌دهی محصولات نانو وجود دارد، گفت: ما این موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا در نهایت به جمع‌بندی مناسبی برسیم.

به گفته مدیر روابط بین الملل ستاد توسعه فناوری نانو، دریافت نانو نماد توسط محصولات نانو فناوری به زودی رسماً اعلام می‌شود و منتظر امضای مسئولان هستیم تا این مصوبه اجرایی شود.

برطرف سازی چالش های گواهی دهی محصولات نانویی

بیت‌اللهی تصریح کرد: در برنامه ۱۰ سال دوم کشور که به تجاری‌سازی و تولید محصولات نانو تاکید شده، ضروری است که به موضوع گواهی‌دهی و برچسب‌دهی محصولات نانو ورود پیدا کنیم و مشکلات و چالش‌های این مسیر را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه برچسب‌گذاری محصولات نانویی در سطح بین‌المللی موضوع جدیدی است، گفت: البته کشورها تمایل دارند که به این موضوع ورود پیدا کنند و کشورهای باتجربه‌تر تجربیات خود را به سایر کشورها انتقال دهند.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص ارائه نانونماد به محصولات نانویی گفت: بعد از تصویب این موضوع، دریافت نانونماد داوطلبانه خواهد بود و بعد از مدت زمانی این موضوع در مواردی مشخص اجباری خواهد شد. ضروری است که ستاد توسعه فناوری نانو و سازمان ملی استاندارد با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند تا ارائه نانو نماد به محصولات نانویی زودتر تحقق پیدا کند.

وی بابیان اینکه چندین سال است که کمیته نانو در وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی تشکیل شده است، اظهار داشت: این جریان نوپاست و باید فرصت دهیم گام به گام به سمت ایده‌آل‌ها حرکت کنیم.

تعداد محصولات تائید شده ستادنانو

بیت‌اللهی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۲۵۳ محصول گواهی نانو مقیاس را از سوی ستاد دریافت کرده‌اند؛ این محصولات اکنون به تولید رسیده‌ و تجاری‌سازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد ۱۱۷ محصول که در فاز آزمایشگاهی تولید شده، موفق به دریافت گواهینامه آزمایشگاهی از سوی ستاد شده‌اند؛ برخی از این محصولات صنعتی هستند و به مرحله تجاری‌سازی رسیده‌اند.

تصویب ۴۰ استاندارد در کمیته نانو

بیت‌اللهی با بیان اینکه تعداد ۴۰ استاندارد در کمیته نانو به تصویب رسیده است، گفت: علاوه بر اینها سه استاندارد بین‌المللی در کمیته ایزو PC۲۲۲ که یک کمیته در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی است، تصویب شد.

وی افزود: امیدواریم سه استاندارد بین‌المللی که در ستاد توسعه فناوری نانو تدوین شده، در این کمیته به تصویب برسد.

مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: تدوین استانداردهایی برای محصولات عادی و رساندن استانداردهای آنها به سمت استانداردهای نانو را در دستور کار داریم.

بیت‌اللهی با اشاره به واردات بی‌رویه و غیرقانونی محصولات نانویی به کشور، گفت: یکی از معضلات ما ورود محصولات به صورت غیرقانونی است که در این خصوص نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه کنیم.

وی ادامه داد: طی ارتباطاتی که با سازمان گمرکات داشته‌ایم، بنا داریم در آینده به این محصولات وارداتی نیز تائیدیه بدهیم.

به گفته مدیر روابط بین‌الملل ستاد توسعه فناوری نانو، ما به دنبال تحقق این موضوع هستیم تا محصولات وارداتی بعد از ورود به کشور، خوداظهاری کنند؛ اکنون در حال ایجاد زیرساخت‌هایی برای تحقق خوداظهاری محصولات نانویی وارداتی هستیم.

بیت‌اللهی افزود: درواقع شرکت‌های واردکننده محصولات نانو اظهار می‌کنند که خواهان ورود محصولاتشان به کشور ما هستند. در پی این خوداظهاری، محصولات آنها در کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بعد از دریافت تائیدیه‌ها در کشور توزیع شود.

وی اظهار داشت: با تحقق این موضوع و دریافت تائیدیه به آنها، محصولات وارداتی هم می‌تواند اطمینان‌خاطری برای مصرف‌کنندگان در کشور ایجاد کند.

برچسب ها: المپیاد ، فناوری ، نانو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: