کد خبر: ۱۰۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>گروهی از پژوهشگران در دانمارک می‌گویند خریدن فراورده‌های پروبیوتیکی «اتلاف پول» است، زیرا پروبیوتیک‌ها هیچ سودمندی آشکاری برای افراد سالم ندارند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  وعده‌ای که درباره غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر نسبت داده می‌شود این است که «باکتری‌های خوب» موجود در این مواد در روده‌ها تکثیر پیدا می‌کنند و جایگزین «باکتری‌های بدی» می‌شوند که در ایجاد بیماری به‌اصطلاح سبک زندگی نقش دارند. اما احتیاطاتی را هم باید در نظر داشت. اول اینکه پژوهشگران در دانشگاه کپنهاگ گفتند که این پژوهش به بازبینی بررسی‌هایی پرداخته بود که شامل نمونه‌هایی با اندازه کوچک بودند و کوچک‌ترین مطالعه اثرات پروبیوتیک‌ها را فقط بر روی ۲۱ نفر بررسی کرده بود و بزرگترین‌شان روی ۸۱ نفر انجام شده بود.

پژوهشگران که این بررسی‌ها را انجام داده بودند، سویه‌های متفاوتی از باکتری‌ها از فراورده‌های متفاوت غذایی را به این افراد خورانده بودند. دومین نکته این است که دانشمندان کپنهاگی هیچ سودمندی بهداشتی با مصرف این فراورده‌ها در افراد سالم پیدا نکردند، اما به گفته آنان به نظر می‌رسد که پروبیوتیک‌ها به افراد دچار بیماری‌های مربوط به باکتری‌های روده‌ای سود می‌رسانند. برای مثال، به نظر می‌رسد افرادی که به علت مصرف آنتی‌بیوتیک دچار اختلال گوارشی شده‌اند، با مصرف مواد پروبیوتیک تا حدودی تسکین پیدا کنند.

       این پژوهشگران می‌گویند: «شواهد چندانی درباره اثر این موارد بر افراد سالم وجود ندارد.» شرکت‌های غذایی در چند سال گذشته به تبلیغ فراورده‌های حاوی پروبیوتیک‌ها پرداخته بودند. در مقابل منتقدان به فقدان شواهد درباره اثرات سودمند این فراورده‌ها اشاره کرده بودند. برخی از آنان تاکید می‌کنند که باکتری‌های فعال موجود در این فراورده‌ها پیش از آنکه به روده‌ها برسند، به‌وسیله اسیدهای معده کشته می‌شوند.

       از طرف دیگر شواهد پژوهشی فزاینده‌ای دارد به دست می‌آمد که باکتری‌های موجود در روده بسته به ترکیبشان می‌توانند اثرات سودمند یا مضر بر سلامت داشته باشند. برخی از پژوهشگران نشان داده‌اند که خوردن رژیم غذایی مملو از میوه‌ها و سبزی‌ها و با مقدار کم گوشت و کربوهیدرات‌ها باعث بهبود یافتن میکروبیوم- جمعیت باکتریایی که در روده زندگی می‌کنند- می‌شوند. طرفداران پروبیوتیک‌ها همچنین مدعی هستند که این موارد به درمان هر عارضه‌ای از آلرژی تا چاقی و پیشگیری از سرطان کمک می‌کنند. اما موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) می‌گویند: «این سودمندی‌ها به‌طور قطعی ثابت نشده‌اند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: