کد خبر: ۱۰۷۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 13
شفا آنلاین>سلامت>لوپوس یکی از بیماری هایی است که باعث آسیب به سیستم ایمنی می‌شود. در زبان لاتین لوپوس به معنی گرگ و در زبان یونانی به معنی سرخی است.
به گزارش شفا آنلاین،  این نام به علت شکل لکه سرخ پوست برخی از مبتلایان انتخاب شده که به شکل پروانه یا گاز گرگ است. علت اصلی ابتلا به لوپوس به صورت دقیق کشف نشده است اما برخی عوامل در افزایش احتمال ابتلا به آن مؤثر هستند. میزان شدت این بیماری غیر قابل پیش‌بینی است. به طوری که ممکن است در برخی موارد فرد دچار شدت علائم باشد اما به صورت ناگهانی علائم متوقف شود.

دکتر معصومه روحانی نسب متخصص پوست و مو ، با اشاره به اینکه لوپوس یک بیماری التهابی و خود ایمن است، می‌گوید: این بیماری بسیار شایع است و ابتلا به آن باعث درگیری‌های همزمان چند سیستم از بدن خواهد شد. لوپوس اغلب سیر مزمنی دارد اما در برخی از حالت‌ها نیز میزان شدت آن غیر قابل پیش‌بینی است.

 به طوری که دوره‌های تشدید این بیماری با خاموشی همراه است.
وی در خصوص علائم لوپوس، اظهار می‌کند: بی‌حالی، تب، تورم در مفاصل و عضلات از علائم لوپوس است. تشخیص این بیماری به وسیله‌اندازه‌گیری آنتی بادی و التهاب ارگان‌های مختلف بدن انجام می‌شود اما علت ابتلا به آن مشخص نیست. فاکتورهای مختلفی مانند ژنتیک، نژاد، جغرافیا، تنظیم سیستم ایمنی، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی در ایجاد لوپوس بسیار مؤثر هستند.


این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه عوامل محیطی مانند اشعه uv، میکروب، ویروس و دارو نیز در ابتلا به این بیماری بسیار مؤثر هستند، تصریح می‌کند: آنتی بادی‌های ایجاد کننده لوپوس ممکن است از سال‌ها قبل از بروز علائم اولیه در فرد وجود داشته باشند بنابراین عوامل ژنتیکی و محیطی نقش بسیار مهمی در ایجاد آن دارند. ریسک ایجاد این بیماری در میان خواهر و برادرها 8 تا 29 برابر بیشتر از جمعیت عادی است همچنین 8 درصد افراد مبتلا حداقل دارای یک فامیل درجه یک دچار لوپوس هستند.


دکتر روحانی، با تأکید بر اینکه اشعهuv  و حساسیت به نور نیز در تحریک سلول‌های التهابی و ایجاد تشدید خود التهابی بسیار مؤثر هستند، بیان می‌کند: بر اساس مطالعات علل عفونی سبب فعال شدن روند خود ایمنی و ایجاد آثار التهابی می‌شوند بنابراین در این حالت بافت‌های مختلف شروع به واکنش خواهند کرد. عفونت مزمن حتی سبب تولید آنتی بادی شده و باعث حمله ور شدن سیستم ایمنی علیه بافت‌های خود خواهد شد.

علل محیطی مانند مصرف سیگار و هورمون استروژن نیز در افزایش ریسک ابتلا به این عارضه مؤثر هستند اما نقش آنها کمتر از عوامل دیگر در مطالعات بررسی شده است. وی در خاتمه خاطرنشان می‌کند: جنسیت یکی از مهم ترین عوامل در ایجاد لوپوس است. به طوری که 90 درصد مبتلایان زنان هستند. ابتلا به این بیماری در زنان سیاه پوست شایع تر از افراد دیگر است بنابراین آسیایی‌ها کمتر به آن دچار می‌شوند. لوپوس اغلب روند بالینی و درمانی متغیری برای هر فرد دارد و سن ابتلا به آن 14 تا 64 سال است. علائم این بیماری ممکن است دارای روند خوش خیم، هجومی و پیشرونده باشد. وضعیت بیمارانی که دچار مشکلات پوستی، عضلانی و اسکلتی هستند بهتر از مبتلایان به علائم کلیوی و مغزی است. تشخیص و درمان زودهنگام نقش مؤثری در درمان لوپوس دارد.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: