کد خبر: ۱۰۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 11
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با بیان این که بیماری ام اس در زنان شایع تر از مردان است، تازه ترین آمار مبتلایان به این بیماری در کشور را بیش از 80 هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین پاکدامن امروز - چهارشنبه- در حاشیه بیست و سومین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران گفت: بیماری های مغز و اعصاب در کشور ما از چند جهت دارای اهمیت هستند که بالا بودن میزان شیوع این بیماری ها از آن جمله است.
پاکدامن ادامه داد: بیماری های مغز و اعصاب که در قیاس با سایر بیماری ها شیوع بیشتری دارد، با افزایش سن افراد در جامعه به طور مستقیم مرتبط هستند و با توجه به افزایش امید به زندگی در کشور، بیماری های مغز و اعصاب نیز بیشتر دیده می شود.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران با تاکید بر این که برخی بیماری های مغز و اعصاب مانند ام اس شایع ترین دلیل ناتوانی در جوانان است، شیوع این بیماری در کشور را بیشتر از آمار منطقه دانست.
دکتر پاکدامن همچنین درباره صرع به عنوان یکی از بیماری های مغز و اعصاب گفت: بالا بودن تصادفات و سوانح رانندگی موجب افزایش مبتلایان به صرع است ، زیرا ضربه های مغزی از جمله علل ابتلا به صرع هستند و در حال حاضر بیش از 100 هزار بیمار مصروع در کشور داریم.
پاکدامن آلزایمر را از دیگر بیماری های مغز و اعصاب و مرتبط با سن دانست و با اشاره به افزایش امید به زندگی در کشور، افزایش ابتلا به آلزایمر را طبیعی دانست و گفت: یک سوم افراد بالای 80 سال دچار آلزایمر می شوند .
وی با اشاره به پیشرفت های تشخیصی و درمانی بیماری های مغز و اعصاب در کشور، خاطرنشان کرد: این پیشرفت ها باعث شده است که برخی از بیماری های مشابه ام اس که درمان ناپذیر تلقی می شدند، امروزه تا حدودی قابل درمان باشند و یا موجب کاهش ناتوانی جسمی و مغزی حاصل از بیماری شوند.
رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران یادآور شد: به طور کلی رشد زیادی در عرصه تشخیص و درمان بیماری های مغز و اعصاب داشته ایم که در این کنگره به ارائه آخرین روش های تشخیصی و درمانی پرداخته ایم تا اعتلای علمی اساتید و تبادل علم متخصصین داخلی و خارجی اتفاق بیافتد .

** آلزایمر بیماری سالمندان
دکتر مریم نوروزیان متخصص مغز و اعصاب نیز در حاشیه کنگره به پرسش های خبرنگاران درباره بیماری آلزایمر پاسخ داد و گفت: آلزایمر بیماری مربوط به سیستم عصبی مرکزی است و از نوع بیماری های گروه دمانس است که فرد به تدریج و به صورت پیشرونده قوای عصلانی را از دست می دهد.
وی با بیان این که بیماری الزایمر روند کند اما پیشرفت رونده دارد، گفت: آلزایمر بیماری وابسته به سن است و علامت عمده آن، اختلال حافظه کوتاه مدت و ناتوانی در به یاداوری رویدادهای روزها و یا ساعات اخیر است به طوری که فرد خاطرات گذشته را به خوبی مطرح می کند ولی روزهای اخیر فراموش می شود.
نوروزیان افزود: در بیماری الزایمر اختلال حافظه نزدیک، علایم و رفتارهایی برای بیمار به وجود می‌آید که گاه مشکل‌ساز می‌شود به عنوان مثال فرد مبتلا چندبار، یک واقعه را تعریف می‌کند، چون یادش نمی‌ماند که قبلا آن را تعریف کرده است و یا سوال‌های تکراری می‌پرسد.
وی توصیه کرد: خانواده ها در مواجهه با این علائم حتما باید سالمند خود را برای تشخیص بیماری نزد متخصص مغز ارجاع دهند.
نوروزیان عوامل ژنتیک را در ابتلا به آلزایمر بسیار مهم دانست و گفت : علت مهم ابتلا به الزایمر عوامل ژنتیک است که اگر در خانواده ای پدر یا مادر دچار الزایمر باشند، احتمال درگیری در فرزندان بیشتر است.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: 47 درصد افراد بالای 85 سال در دنیا دچار آلزایمر هستند. از دیگر علل موثر در ابتلا به آلزایمر می توان به فشار خون بالا، دیابت، بیماری های تنگی عروق قلب، کلسترول بالا، مصرف سیگار و دخانیات، ضربات شدید به سر، افسردگی های طولانی، کم سوادی، زندگی دور از مردم اشاره کرد.
وی یادآور شد: انجام فعالیت های ورزشی، تحصیلات بالا، فعالیت های اجتماعی و فکری در پیشگیری از آلزایمر موثر هستند.
به گفته وی، این بیماری درمان ندارد اما امروزه با داروهای موجود می توان پیشرفت بیماری را کند کرد.
بیست و سومین کنگره سالانه نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران از امروز 23 اردیبهشت ماه به مدت سه روز در سالن همایش صداوسیما در حال برگزاری است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: