کد خبر: ۱۰۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 12
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>عزم جدی وزارت بهداشت برای جذب سرمایه دانشجویان توانمند پزشکی با تاکید این روزهای حسن هاشمی برای تقویت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی بیشتر قوت گرفته است.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید سخت‌تر شدن ضوابط برای تایید مدرک دانشجویان علوم است. پزشکی خارج از کشور و تایید آنها برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هم در همین راستا رخ‌داده است. حدود دو هفته پیش بود که حمید اکبری در حاشیه جشنواره مطهری گفت: «برای تایید مدرک فارغ‌التحصیلان خارج از کشور، از آنها آزمون گرفته می‌شود. همچنین شرایطی شامل معدل دیپلم بالای 14، معدل پیش‌دانشگاهی بالای 17 و معدل بالای 15 برای گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه خارجی تعیین‌شده است.»

گفته می‌شود از میان هزار دانشجویی که هرسال برای تایید مدرک خود به وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، تنها یک‌چهارم آنها مورد تایید قرار می‌گیرند. یعنی 750 فارغ‌التحصیل پزشکی برای گذراندن دوره‌های تکمیلی مجبور به پرداخت هزینه دست‌کم 25 میلیون تومانی در دانشگاه‌های داخلی هستند. آنچه وزیر بهداشت به دنبال آن است، ایجاد زیرساختی برای جذب و نگهداری این شرایط در دانشگاه‌هاست. به گفته او امکانات کافی که بتواند سرمایه‌ها را جذب کند و از خروج جوانان علاقه‌مند به حوزه پزشکی برای تحصیل جلوگیری کند، وجود ندارد.

به گفته وی، دانشگاه‌های فعلی فرقی با بنگاه‌های اقتصادی ورشکسته ندارند و در آینده‌ای نزدیک نمی‌توانند به این شیوه ادامه دهند. در حال حاضر دانشگاه آزاد تنها مرکز ارائه‌کننده آموزش پزشکی خصوصی است که بعد از اعمال محدودیت‌های فراوان و تعطیلی تعداد زیادی از رشته‌هایش که از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت مورد تایید قرار نگرفته بود، در این حوزه فعال است.

اما امید به ورود بخش خصوصی برای رونق گرفتن آموزش پزشکی در شرایطی است که مسئولان دانشگاه آزاد بارها گفته‌اند هزینه‌ای که به‌عنوان شهریه از دانشجویان پزشکی گرفته می‌شود، از هزینه تمام‌شده آموزش آنها کمتر است و این واحدها زیان‌ده هستند. بااین‌حال دانشگاه آزاد همچنان شهریه‌ها را ثابت نگه‌داشته تا سهم خود را از بازار جذب دانشجو از دست ندهد.

علاوه بر جذب دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور، فروش برند دانشگاه‌های دولتی بزرگ و مجوز تاسیس دانشکده با همکاری سازمان‌های بخش خصوصی و دخیل کردن بیمارستان‌های خصوصی در امر آموزش که شامل برنامه‌هایی نظیر تربیت فلوشیب در بیمارستان‌های خصوصی است، از دیگر راهکارهای جذب سرمایه و تبدیل دانشگاه‌ها به بنگاه‌هایی سودآور است که از سوی وزیر بهداشت به معاونین دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی پیشنهادشده است این در حالی است که هنوز طرح ورود بخش خصوصی به آموزش پزشکی کامل نشده است.

تربیت فلوشیپ در بیمارستان‌های خصوصی در دستور کار است
       وزیر بهداشت در حاشیه جشنواره مطهری، از معاونین آموزشی دانشگاه‌ها درخواست کرد به بیمارستان‌های خصوصی اجازه داده شود دانشجوی فلوشیپ تربیت کنند. حسن امامی رضوی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها در این مورد گفت: «مدلی که وزیر بهداشت پیشنهاد داده‌اند هنوز در هیچ دانشگاهی اجرایی نشده است. یعنی هنوز هیچ دانشگاهی فعالیت با بخش خصوصی را با دریافت مجوز آغاز نکرده است و این طرح هنوز اجرایی نشده است.» امامی رضوی در توضیح این طرح تصریح کرد: «بناست به بیمارستان‌های خصوصی بعد از ارزشیابی مجوز دهیم برای رشته‌ای که نیروی انسانی متخصص ندارد، دانشجوی فلوشیپ تربیت کنند.

براساس ضوابط وزارت بهداشت تاکنون به بیمارستان‌هایی که امکان تربیت دستیار نداشتند، اجازه تربیت فلوشیپ داده نمی‌شد اما این بار قرار است به همین بیمارستان‌ها مستقیما اجازه تربیت فلوشیپ داده شود.» قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها ادامه داد: «این بار بناست به بیمارستانی اجازه تربیت فلوشیپ دهیم، بدون اینکه دستیار همین رشته را تربیت‌کرده باشد. فعلا در حال بررسی و کارشناسی طرح هستیم. در حال حاضر حدود 5 درخواست آمده است که یک مورد را بازدید کرده‌ایم اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابوالفضل علي اكبري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
0
0
بسيار عالي موافقم . اين سبب افزايش سطح علمي متخصصان خواهد شد. و سبب ميشود سطح رضايت از عمل بالاتر رود عوارض كاهش خواهد يافت در ضمن ديگر نيازي نيست متخصصان براي يك دوره كوتاه مدت پر هزينه. عازم خارج از كشور شوند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: