کد خبر: ۱۰۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و رئیس كنگره علمی بین المللی كودكان گفت: مصرف غذاهای آماده (Fast Food) و رژیم نامناسب غذایی بزرگترین تهدید برای سلامت و اغلب عاری از مواد مفید برای رشد كودكان است.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر محمود حقیقت روز سه شنبه در كنگره علمی بین المللی كودكان - استاد حكیمی افزود :غذاهایی نظیر پیتزا، همبرگر، چیز برگر، انواع ساندویچ‌، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، سیب‌زمینی سوخاری فقط معده كودكان را پر می كند و به رشد و سلامت آنان لطمه می زند.
وی اضافه كرد: این غذاها كه جزء برنامه غذایی روزانه اغلب ما شده اند باید با حساسیت عمومی مواجه و در مصرف آنها دقت بیشتر شود.
حقیقت ادامه داد: غذاهایی كه دیگر احتیاج نیست چند ساعت در آشپزخانه وقت گذاشت و آنها را تهیه كرد نباید به غذای اصلی خانواده تبدیل شود.
این استاد دانشگاه گفت : اگر وجه مثبت سریع آماده شدن این غذاها را كنار بگذاریم فست فود های به ظاهر شیك، ‌متنوع و خوشمزه، باطن بیماری دارند كه اگر بخواهیم در هفته چندین وعده غذایی را به خوردن آنها اختصاص دهیم باید منتظر پیامدهای نامناسب باشیم.
وی با بیان اینكه از همان موقع كه به خوردن این غذاها وابسته شدیم به سلامتی خود شك كنیم گفت چاقی كودكان بزرگترین مشكل ناشی از مصرف غذاهای حاضری است و اكثر این غذاها برای سلامت انسان مضر است، كودك را چاق می‌‌كند، و شانس ابتلا به دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد.
دكتر حقیقت همچنین درحاشیه این كنگره علمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : مصرف زیاد فست‌فود سبب ایجاد چاقی به خصوص چاقی‌های موضعی در نواحی شكم و پهلوها می‌شود كه خود چاقی یكی از عوامل (ریز فاكتورهای) مهم جهت ابتلا به دیابت می باشد.
این استاد دانشگاه اضافه كرد افزایش چربی‌های مضر بیشتر در غذاهای حاضری سرخ ‌شده هستند و معمولا هم برای سرخ ‌كردن این غذاها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌‌كنند كه بشدت برای سلامتی زبان بار است.
وی درصد اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها را بالا و خطرناك ارزیابی كرد و گفت : این چربی همان چربی مضری است كه می‌تواند در دیواره رگها رسوب كرده و آنها را مسدود ‌‌كند و بیماری های قلبی به دنبال داشته باشد.
دكتر حقیقت رییس كنگره گفت: خوردن نوشابه یكی دیگر از مشكلات غذاهای حاضری است و نوشابه‌های گازدار در كنار تمام این غذاها عرضه و خورده می‌شود كه اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان ‌ها را برای كودكان به دنبال دارد.
وی ادامه داد : به علاوه نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای كالری زیادی هستند كه موجب چاقی می‌شوند.
این متخصص كودكان مصرف نوشابه‌های رژیمی را هم چندان بی خطر ندانست و گفت : این نوشابه ها به دلیل داشتن قند مصنوعی اشتهاآور هستند و مصرف آب، دوغ كم نمك و بدون گاز و نوشیدنی‌های كم شیرین و كم كالری، سالم‌ترین نوشیدنی‌ها هستند كه در سفره غذایی كودكان توصیه نمی شود .
این كنگره سه روزه با حضور استادانی از دانشگاه های كاندا و آمریكا به بررسی تازه های علمی بیماری های كودكان می پردازد و به افتخار نیم قرن تلاشهای استاد امیر حكیمی بنام او نامگذاری شده است.
برچسب ها: كنگره ، كودكان ، همبرگر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: