کد خبر: ۱۰۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام و مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی گفت:20 هزار تخت بیمارستانی جدید در قالب 24 بیمارستان با هزینه هر تخت هفت میلیارد ریال با كمك سرمایه گذاری خارجی در كشور ساخته می شود.

 به گزارش شفا آنلاین،داوود دانش جعفری روز سه شنبه در نشست خبری اولین همایش سرمایه گذاری خارجی در حوزه سلامت گفت: برای ساخت این 24 بیمارستان با شركت های خارجی از كشورهای مختلفی همچون كره جنوبی، ژاپن و ایتالیا مذاكره شده اما هنوز هیچ كدام از این پروژه ها قطعی نشده است و مذاكرات برای قطعی شدن این پروژه ها ادامه دارد.
وی اضافه كرد: روش سرمایه گذاری شركت های خارجی به این شكل است كه بین سرمایه گذاری خارجی و طرف ایرانی كه بخش خصوصی یا یكی از دانشگاه های علوم پزشكی است قرارداد همكاری امضا می شود و طرف ایرانی درواقع از سرمایه و تكنولوژی شركت خارجی استفاده می كند و به نوعی از طرف خارجی قرض می گیرد و دولت تعهدی برای بازپرداخت اقساط ندارد؛ البته وزارت اقتصاد و بانك مركزی طبق روال، تضمین هایی به شركت خارجی می دهند.
مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: هم اكنون حدود 95 هزار تخت بیمارستانی در كشور داریم و به ازای هر یك هزار تن، 7 / 1 تخت بیمارستانی وجود دارد كه باید حداقل به استاندارد تركیه یعنی 8 / 2 تخت به ازای یك هزار تن برسیم كه در این صورت باید یكصد هزار تخت جدید بیمارستانی دركشور احداث شود.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: دولت با توجه به كمبود بودجه های عمرانی توان چنین سرمایه گذاری ندارد و هم اكنون ،حداكثر، دولت می تواند سالانه یك هزار و 600 تخت بیمارستانی در سال بسازد كه با این روند 60 سال طول می كشد تا به استاندارد مورد نظر برسیم.
دانش جعفری اضافه كرد: برای جبران این كمبود باید یك حركت انقلابی انجام دهیم و سازو كارهای فعلی را بهم بریزیم و از توان بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاری خارجی استفاده كنیم؛ البته مشكلی در این زمینه وجود دارد و آن اینكه با تعرفه های دولتی ، بهره برداری از بیمارستان های جدید برای بخش خصوصی صرف ندارد و دولت باید بتواند مابه التفاوت تعرفه خدمات پزشكی دولتی با تعرفه های خصوصی را بپردازد.
وی اضافه كرد: تعرفه های خصوصی حداقل چهاربرابر تعرفه دولتی است بنابراین اگر تعرفه دولت یك K (كا)باشد باید معادل سه K را دولت به صورت مابه التفاوت بپردازد؛ البته مزیت ساخت و بهره برداری از بیمارستان در بخش خصوصی این است كه در مجموع 30 درصد هزینه ها دربخش دولتی و خصوصی از بیمارستان های دولتی كمتر است.
این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: مشكل دیگر وزارت بهداشت برای افزایش بیمارستان های دولتی این است كه سازمان مدیریت و برنامه ریزی اجازه استخدام پزشك و پرستار نمی دهد. همین الان وزارت بهداشت بیش از 400 هزار نیرو دارد و برای فعالیت بیمارستان های جدید باید شمار نیروهای این وزارتخانه به 600 تا 700 هزار تن برسد كه چنین امری مقدور نیست.
وی گفت: راه حل این مشكل این است كه از توان مالی بخش خصوصی چه داخلی و چه خارجی استفاده كنیم. روش این كار نیز به این شكل است سرمایه گذار، پولی را به عنوان سرمایه گذاری اولیه برای ساخت و تجهیز بیمارستان می آورد و پس از آن طرف داخلی وبهره بردار، اصل سرمایه را به اضافه سود آن كه سود اندكی خواهد بود طی یك بازه زمانی بازپرداخت می كند.
دانش جعفری، ادامه داد: در این فرمول حتی دولت نیز می تواند بخشی از سرمایه را در طول زمان تامین كند ولی اصل بر این است كه طرف بهره بردار كه بخش خصوصی داخلی یا یكی از دانشگاه های علوم پزشكی است با كمك فروش خدمات بیمارستان به سرمایه گذاری اولیه بازپرداخت كند.
وی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران درباره كمك از بورس برای بیمارستان سازی اظهار كرد: برای تامین منابع مالی از طریق بورس هم برنامه ریزی شده است و قرار است شركتی به منظور جذب سرمایه های خود برای بیمارستان سازی در بورس تشكیل شود كه مشابه كار بانك و سرمایه خارجی را انجام می دهد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اشتغال زایی بیمارستان ها نیز افزود: بیمارستان سازی هم در زمان ساخت و هم در زمان بهره برداری، اشتغال زا و عمدتا نیروهای تحصیلكرده را كه بیشترین میزان بیكاری را دارند شاغل می كند و به طور متوسط در هر بیمارستان بزرگ 2 هزار و 500 تن مشغول به كار می شوند.
وی درباره حجم سرمایه گذاری خارجی و تعهدات دولت ، خاطرنشان كرد: ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی بین 600 تا 700 میلیون تومان هزینه دارد كه برای ساخت 20 هزار تخت جدید می توان سرمایه آورده سرمایه گذاران خارجی را محاسبه كرد و چون هنوز این پروژه های قطعی نشده است نمی توانیم رقم قطعی آورده سرمایه گذاران خارجی را اعلام كنیم.
وی گفت: در مورد پرداخت ما به التفاوت تعرفه بخش خصوصی و دولتی نیز از طریق دولت باید این موضوع كه بحث جدیدی است در دولت مطرح شود و درباره آن تصمیم سازی كنیم، یك نمونه موفق آن بیمارستان شهرستان آبیك در استان قزوین است كه با توجه به صرفه جویی اقتصادی بخش خصوصی، این بیمارستان توانست با تعرفه دولتی به بیماران خدمات رسانی كند و دولت فقط معادل یك و نیم k (یك و نیم برابر تعرفه دولتی) را بعنوان ما به التفاوت به این بیمارستان پرداخت می كند كه تجربه موفقی است.ایرنا
برچسب ها: همایش ، سرمایه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: