کد خبر: ۱۰۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>سالن همایش‌های رازی روز گذشته میزبان جراحان بسیاری از دانشگاه‌های مختلف کشور بود. ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان مراسم کنگره‌ جراحان کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را با سخنرانی درباره «تاثیر تصویب برجام بر افزایش امیدواری در بین مردم» افتتاح کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  او همچنین مقایسه حقوق پرستار با پزشک را «یک فتنه» دانست و گفت: «من نمی‌دانم حقوق پرستار و پزشک چه ارتباطی با هم دارد. ما معتقدیم که حق پرستاران داده نشده و شغل پراسترس آنها درک نشده‌است. ما با آنها همدردیم و شکایت آنها را درک می‌کنیم اما نباید حقوق پزشک و پرستار را با هم مقایسه کرد.»


       فاضل با اشاره به اینکه اتفاق‌های یک سال گذشته باعث افزایش امید در بین مردم شده‌است، بیان کرد: «برجام هرچه بود تصویب شد و اگر کج‌اندیشان بگذارند به نتایج بهتری هم می‌رسد.» او همچنین با اشاره به افزایش همدلی بین مسئولان بهداشت و درمان کشور و پزشکان با یکدیگر، ادامه داد: «وضع اگرچه ایده‌آل نیست اما همدلی‌ها شرایطی را به وجود می‌آورد تا آینده بهتری داشته‌باشیم.»

       فاضل همچنین به انتقاد از وابستگی دانشگاه‌های کشور به دولت پرداخت و ادامه داد: «دانشگاه‌های ما از نظر آناتومی بد نیستند چراکه بیشتر آنها تقلیدی از دانشگاه‌های خارجی‌اند اما دانشگاه‌های خارج از کشور در یک بستر اجتماعی شکل‌گرفته‌اند که مبتنی بر نیازهای مردم بوده‌است.»

       همچنین آن دانشگاه‌ها به لحاظ مالی خودکفا هستند و تاجران و ثروتمندان بعد از فارغ‌التحصیلی آن را فراموش نمی‌کنند. این در حالی است که بند ناف دانشگاه‌های ما به دولت بسته است.» او با اشاره به فرمان دولتی برای تشکیل دانشگاه در کشور ادامه داد: «دانشگاه‌های غرب تعداد دانشجو و استاد را خودشان انتخاب می‌کنند اما برای ما تمام این روند‌ها دولتی است.» فاضل با اعتراض نسبت به تصمیم‌هایی که از خارج از دانشگاه برای آنها گرفته می‌شود ادامه داد: «در رشته پزشکی ، دانشجویان صرفا با نمره وارد می‌شوند و ما کاری به این نداریم که آیا آن فرد زمینه لازم برای ورود به این رشته را دارد یا نه.»

آموزش پزشکی همچون تونل بدون برگشت
       او کنکور را آفت استعداد دانست و افزود: «ما یک جوان پزشک 18 ساله را بی‌هیچ آمادگی جذب می‌کنیم و وارد تونل 8 ساله می‌کنیم که در نهایت نتیجه‌ای هم برای آنها ندارد. اگر دانشجو وسط راه بفهمد که به درد این رشته نمی‌خورد دیگر هیچ راهی ندارد.»

موسسه‌های تحقیقاتی یا گردوهای بی‌مغز
       موسسات تحقیقاتی موضوع دیگری بود که مورد انتقاد وزیر بهداشت دولت پنجم قرار گرفت. «موضوع‌های مختلفی برای بررسی و تحقیق وجود دارد اما کار این موسسات فقط سیاه کردن کاغذ است. آنها مانند گردوهایی هستند که مغز ندارند.» اعتراض نسبت به وجود نداشتن مرکزی برای برگزاری مراسم پزشکان بخش دیگر سخنان فاضل بود. « چندی پیش کنگره اعصاب و با هزینه‌های نجومی برگزار شد و مشخص نیست چه‌کسی مسئولیت آن را برعهده داشته‌است. اما من از بعد از جنگ و موافقت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس دولت وقت، نتوانستم مجوزقطعه زمینی را از وزیر ایشان برای برگزاری همایش‌های پزشکان بگیرم.»

       او در پایان بر لزوم داشتن خضوع در برابر مردم تاکید کرد و با گرامی‌داشت یاد دکتر گوشه و دکتر پورزند، ادامه داد: «در بسیاری از موارد ممکن است که نتوانیم بیماری مردم را تشخیص دهیم اما می‌توانیم در برابر او خضوع داشته‌باشیم. انشاالله که جایگاه ما در دل مردم هر روز محفوظ‌ باشد.» در ادامه این برنامه از برخی پیشکسوتان و همچنین نفرات اول برد جراحی کشور از دانشگاه‌های مختلف تقدیر شد.

پیشرفت جراحی مدیون ارتقای آموزش و امکانات لازم
       حاجب مرتاض، موسس چندین بیمارستان در یزد  درباره ضرورت برگزاری این کنگره‌ها گفت: « این کنگره‌ها باعث همبستگی بیشتر جامعه جراحان می‌شود. همچنین برگزاری آن منجر می‌شود تا جراحان جوان نیز مسیری را که قدیمی‌ها داشته‌اند ادامه دهند. من از زمان افتتاح این کنگره هر سال در آن شرکت می‌کردم و اگر پیشنهاد‌هایی که اینجا مطرح می‌شود اجرا شود مسیر به خوبی پیش خواهد رفت.» او همچنین در ارزیابی خود از وضعیت کنونی جراحی در کشور اظهار کرد: « در حال حاضر جراحی در ایران خیلی پیشرفته‌تر شده‌است. پیشرفت در این حوزه مدیون ارتقای آموزش و امکانات در کشور بوده‌است. »

مراسمی برای جلوگیری از فراموشی پیشکسوتان
       ادوارد وارطانی، جراح عمومی و پیشکسوت حاضر در این مراسم نیز حضور داشت. رئیس سابق بخش جراحی بیمارستان امیراعلم و شاگرد پروفسور عدل درباره مراسم اظهار کرد: « این کنگره‌ها در وهله اول مراسمی برای جلوگیری از فراموش‌شدن جراحان است. جراحانی که باوجود سن بالا هنوز کار می‌کنند. اگرچه در این کنگره مقالات علمی هم وجود دارد اما اصل بر بزرگداشت نام این جراحان است.» او همچنین بیان کرد : «امروزه دیگر مشکلات علمی و تجهیزات برای جراحان مسئله نیست بلکه تعرفه و بیمه مسئله مهم‌تری به‌نظر می‌آید.»

مشکل اصلی آموزش است
       غلامعلی عکاشه، جراح ارتوپد، دیگر مهمان حاضر در این مراسم نیز گفت: « این کنگره بزرگ‌ترین کنگره سالانه جراحان ایران است. تجمع این افراد هم برای هم‌اندیشی علمی و هم برای تبادل‌نظر راجع به مسائل مطرح در حوزه پزشکی فوق‌العاده مهم است. » او با بیان اینکه مسائل علمی به‌روز در این مراسم مطرح می‌شود ادامه داد: « مشکلات پزشکان در حوزه اقتصاد، درمان و آموزش از مسائلی است که این کنگره‌ها حول آن شکل می‌گیرد. به خصوص در رابطه با مشکل آموزش امسال مشکلاتی داریم که با حضور رئیس محترم جامعه جراحان در حوزه مشاوره‌های آموزشی می‌توانیم نقش تعیین‌کننده‌ای برای سال آینده پیش‌بینی کنیم.»

پیوند جراحان شهرستانی در کنگره جراحان
       سید محمد میرغنی‌زاده، جراح و استاد دانشگاه از استان یزد، پزشک دیگری بود که از سوی کنگره مورد تقدیر قرار گرفت. او درباره فواید این کنگره‌ها اینگونه گفت: « به نظر می‌رسد که برای ما که از شهرستان‌ها به اینجا می‌آییم جامعه جراحان روابط بسیار مناسبی را فراهم می‌کند.» او ادامه داد: « فایده دوم این کنگره در این است که در پنل‌هایی که برگزار می‌شود مشکلات اجتماعی جراحان دیده‌شده و پنل‌های تخصصی آن را منعکس می‌کنند. همچنین این پنل‌ها برای جلوگیری از خطای پزشکی و مشکلات احتمالی جراحان اهمیت زیادی دارد.»

 به گفته او مطالب و تکنولوژی‌های جدید به بازیابی علمی جراحان نیز کمک می‌کند. او در واکنش به این سوال که امروزه مسئله اصلی پزشکان جراح را چه می‌دانید، پاسخ داد: « به نظر من امروزه مخدوش شدن روابط اجتماعی در 3حالت بین پزشک و بیمار، پزشک و پزشک و در نهایت رابطه میان پزشک و مقررات اجتماعی یک مسئله اساسی و مشترک در بین جراحان است. برای همین این کنگره‌ها باید اخلاق پزشکی را در جامعه حاکمیت ببخشند که جامعه قدرشناس جامعه پزشکی باشد. چرا که هر روز که می‌گذرد این روابط مخدوش‌تر می‌شود.» به عقیده او « امروزه فعالیت‌های علمی تحت تاثیر پولی شدن رابطه پزشک و بیمار قرار گرفته و به آن رابطه آسیب زده‌است. »

       کنگره جراحان کشور از روز گذشته آغاز به‌کار کرد و تا بیست‌وچهارم اردیبهشت نیز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران ادامه خواهد داشت. به گفته سیاوش صحت، دبیر علمی جامعه جراحان ایران، این کنگره بزرگترین کنگره علمی پزشکی و در آن از راهنمایی علمی 700 محقق استفاده‌شده‌است. در این مراسم 475 سخنرانی علمی، 78 میزگرد، 5 کارگاه علمی و یک برنامه زنده جراحی نیز برگزار خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: