کد خبر: ۱۰۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 09
شفا آنلاین>سلامت>وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: جذام سال هاست در ایران ریشه كن شده است و تعداد معدودی در حدود 14 نفر بیمار مبتلا به جذام در شهركی نزدیكی تبریز زندگی می كنند كه همگی بالای 60 سال سن دارند.

 به گزارش شفا آنلاین،سیدحسن هاشمی عصر دوشنبه در دیدار با ساساكاوا رئیس بنیاد خیریه ساساكاوا ژاپن در وزارت بهداشت پس ازاظهارتمایل وی برای دیدار با بیماران مبتلا به جذام در ایران از حذف این بیماری در ایران خبر داد.
وی افزود: معدود افراد مبتلا به بیماری جذام در ایران در مركزی نزدیكی شهر تبریز زندگی می كنند، خود من دو هفته پیش از این مركز بازدید كردم، 14 نفر بیمارمبتلا به جذام زنده هستند كه همگی بالای 60 سال سن دارند و از 50 سال پیش در این مركز زندگی می كنند.
وزیربهداشت گفت: این بیماران مربوط به دوره ای هستند كه بیماری جذام در شمال غرب ایران شایع بود ولی اكنون این بیماری در ایران ریشه كن شده است و نوه ها و فرزندان بیماران باقیمانده نیز در سلامت در شهركی در نزدیكی تبریز زندگی می كنند.
هاشمی با اشاره به فعالیت بنیاد خیریه ساساكاوا در ژاپن گفت: در ایران نیز بنیادهای غیر دولتی زیادی در حوزه سلامت فعالیت می كنند كه اهداف بشردوستانه و غیر سیاسی دارند و در كنار آنها بنیادها و نهادهای غیر دولتی مذهبی و سیاسی هم هستند.
وی افزود: در ایران حدود 20 هزار خانه بهداشت و 900 بیمارستان داریم و تمام ایرانیان زیر پوشش خدمات بهداشتی-درمانی هستند و از نظر تخصصهای پزشكی نیز 20 سال است كه همه خدمات تخصصی توسط متخصصان ایرانی ارائه می شود و بیش از 96 درصد داروهای مورد نیاز بیماران نیز در داخل كشور تولید می شود.
وزیر بهداشت گفت: به ازای هر سه هزار نفر یك مراقبت سلامت در روستاها و شهرهای كوچك و حاشیه شهرها فعالیت می كند كه كار غربالگری سلامت و تشكیل پرونده الكترونیك سلامت را برای مردم انجام می دهند.
هاشمی افزود: اگر بنیاد ساساكاوا بخواهد در زمینه تحقیقات پزشكی، تبادل دانشجو بین ایران و ژاپن در مقطع دكترا و ساخت بیمارستان و تجهیزات پزشكی یا فعالیت برای بیماران خاص فعالیت كند زمینه همكاری وجود د ارد و حتی اگر بخواهد برای بیماران افغانستان، عراق یا كردستان عراق خدماتی را ارائه كند، می توانیم مراكزی رابه صورت مشترك در مناطق مرزی دایر كنیم.

**مدیریت امور در ژاپن سالخورده به دست جوانان است
ساساكاوا، رئیس بنیاد خیریه ساساكاوا ژاپن نیز در در دیدار گفت: نقطه ضعف ژاپنی ها این است كه زیاد كار می كنند و كمتر برای تفریح وقت می گذارند البته كشور ژاپن یك كشور سالخورده و سالمند شده است اما مدیریت كارها به دست جوانان باهوش و خلاق است.
**ایران سیستم بهداشتی قوی دارد
وی افزود: ایران نیز مانند ژاپن سیستم بهداشتی-درمانی محكم و قوی دارد اما مسئله ای كه سیستم بهداشتی ژاپن را به چالش كشیده است، افزایش سالمندی و كاهش نرخ باروری است و هر حزبی كه نتواند هزینه های بهداشتی-درمانی سالمندان را تامین كند در انتخابات شكست می خورد.
**زنان ژاپنی 6 سال بیشتر از مردان عمر می كنند
وی اضافه كرد: امید به زندگی آقایان در ژاپن 79 سال و امید به زندگی زنان این كشور 85 سال است و زنان ژاپنی 6 سال بیشتر از مردان عمر می كنند.
ساساكاوا ادامه داد: ایران كشوری جوان است و اگر از استعداد جوانان باهوش خود استفاده كند ، آینده درخشانی خواهد داشت.
وی گفت: بنیاد ساساكاوا سالهاست در زمینه كمك به بیماران مبتلا جذام فعالیت می كند و مایلم كه بیماران مبتلا به جذام را در ایران ببینیم.
وزیر بهداشت نیز در پاسخ گفت: مشكلی برای بازدید از مركز نگهداری بیماران مبتلا به جذام نیست و می توانید از مركز نگهداری معدود بیماران مبتلا به این بیماری كه زنده هستند، دیدن كنید.
برچسب ها: بهداشت ، بیماران ، جذام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: