کد خبر: ۱۰۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>سلامت>ساخت یک بنا ممکن است 2 سال زمان ببرد، اما برای تخریب آن، تنها یک هزارم این زمان نیز کفایت می‌کند.
به گزار ش شفا آنلاین،به نقل از سپید دو سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد و به اندازه هر ثانیه این 24 ماه، متولیان این طرح بزرگ، خون دل خورده‌اند تا ریشه یکی از زشت‌ترین رفتارهای دنیای پزشکی را بخشکانند. اصلا کتاب تعرفه‌ها اصلاح و بازنگری شد تا با رعایت عدالت، زیرمیزی را از بین ببرد.

 در این میان اگرچه مسئولان وزارت بهداشت با قاطعیت ادعا می‌کنند که دریافت زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی را در تهران و شهرستان‌ها به صفر رسانده‌اند، اما فقط یک فرصت یک دقیقه‌ای در پشت یک تریبون رسمی کافی است تا تمام این معادلات را به هم بریزد. کسی چه می‌داند؟ شاید هم این درددل بسیاری از پزشکان بود که 2 روز پیش، از سوی نائب رئیس جامعه جراحان کشور مطرح شد. آنجا که کاظم عباسیون گفت: «وقتی تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند، پس هرچه پزشک می‌گیرد، حقش است.

چه رومیزی باشد یا زیرمیزی.» هرچند رئیس جامعه جراحان ایران نیز درست در لحظه نقل این قول، در کنار کاظم عباسیون بود و هیچ عکس‌العملی نسبت به این ادعا از خود بروز نداد، اما یک روز بعد با انتشار یک اطلاعیه، اظهارات عباسیون را یک نظر شخصی خواند و دریافت هرگونه زیرمیزی را نکوهید.

       خطر دریافت زیرمیزی را پیش از این، عضو هیات مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور نیز گوشزد کرده بود. از ادعای فقدان عدالت در تعرفه‌ها که بگذریم، علیرضا صفایی از دیرکرد در اعلام همین تعرفه‌های ناعادلانه گلایه کرده وگفته بود: «تعرفه‌ها هرچه زودتر اعلام نشود، پزشکان خواه ناخواه به سمت دریافت زیرمیزی می‌روند.»

       مسئولان وزارت بهداشت اما اظهارنظرهای این چنینی را تاب نمی‌آورند. کمااینکه سخنگوی وزارت بهداشت از همکاران خود درخواست کرد که در اظهار نظرها، جوانب دقت و احتیاط را به کار گیرند، چراکه در غیر این‌صورت نهادهای فراتر از پزشکی را وارد عمل خواهند کرد که این مساله به صلاح هیچ‌کس نیست. ایرج حریرچی با تاکیدبر اینکه هرگونه دریافتی خارج از صورت‌حساب در تمام بیمارستان‌های کشور تحت هر عنوان، تخلف است، گفت: «مردم به جز صندوق و صورت‌حسابی که بیمارستان صادر می‌کند، هیچ پرداخت اضافه‌ای را نباید برای درمان داشته باشند.»

 وی برای اثبات ادعای خود و آسودگی خیال مردم، از پیگیری پرونده‌های بیماران به شکل نامحسوس خبرداد و خاطرنشان کرد: «ما با یک روش علمی، ازسوی نهادی خارج از وزارت بهداشت، بعد از گذشت یک هفته الی یک ماه از ترخیص بیمار، به طور سیستماتیک با بیماران و خانواده‌های آنان تماس گرفته و این موارد را پیگیری می‌کنیم.»

       اظهارنظر عباسیون درخصوص دریافت زیرمیزی پزشکان، بهارستان‌نشینان را نیز به ظاهر عصبانی کرد. کمااینکه یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قدم به میدان مصاحبه گذاشت و البته یک ضربه به نعل زد و ضربه دیگر را به میخ. رسول خضری در گفت‌وگو با خانه ملت هرگونه ادعایی مبنی‌بر عادلانه بودن دریافت زیرمیزی ازسوی جامعه پزشکی را تاسف‌آور خواند و گفت: «با بازنگری صورت گرفته در کتاب تعرفه‌ها دریافتی پزشکان به میزان قابل قبولی رسیده است.»

       وی ادامه داد: «درسال 94 کتاب تعرفه‌گذاری نسبی خدمات سلامت بازنگری شد و بنابراین طرح چنین مسائلی ازسوی برخی پزشکان قابل قبول نیست. هرچند که درخصوص برخی رشته‌های پزشکی مانند اطفال و داخلی تناسب در تعرفه‌ها وجود ندارد.» وی با تاکیدبر ضرورت همراهی پزشکان با اقشار مختلف مردم در حوزه بهداشت و درمان، تصریح کرد: «پدیده شوم زیرمیزی جامعه پزشکی را آلوده کرده، واقعیت آن است که مهم ترین مشکل امروز حوزه سلامت تعیین تعرفه‌ها و دستمزدهای پزشکان نیست بلکه عدم پرداخت بدهی بیمه‌ها به بخش سلامت به مدت 9 تا 10 ماه است. بنابراین تنها موضوع قابل نقد درحال حاضر عدم پرداخت بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی است.»

       خضری اضافه کرد: «متاسفانه بیشترین گلایه درخصوص تعرفه‌ها ازسوی کسانی مطرح می‌شود که بیشترین ثروت را در طول چندین سال گذشته اندوخته‌اند و متاسفانه جامعه پزشکی را دچار مشکل کردند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: