کد خبر: ۱۰۷۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفا آنلاین>سلامت>دانشمندان ژاپنی موفق شدند برای نخستین بار پیوند سلول بنیادی پوست به چشم را در یک زن 70 ساله مبتلا به بیماری مرتبط با پیری انحطاط ماکولا انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاین، انحطاط ماکولا باعث تار شدن دید می‌شود زیرا ماکولا یا لکه زرد چشم که مرکز دید مرکزی واضح است، تحت انحطاط قرار می‌گیرد. سرعت رشد این بیماری آرام بوده و اغلب افراد بالای 50 سال را مبتلا می‌کند. در نهایت این بیماری منجر به نابینایی کامل می‌شود.

عمل پیوند اخیر بخشی از یک تحقیق آزمایشی توسط محققان مرکز زیست‌شناسی رشد ریکن در ژاپن بود. در این تجربه، دانشمندان چهار میلی‌متر از پوست بازوی بیمار را برداشته و سلول‌های آن را اصلاح و مجددا به شکل سلول‌های بنیادی پرتوان القایی برنامه‌ریزی کردند که می‌توانند به انواع مختلف بافت در بدن تبدیل شوند.

در این مورد، سلول‌های پوست بازو به بافت شبکیه تبدیل شدند. بافت اپیتلیوم رنگدانه شبکیه در یک ورق بسیار نازک کشت و پرورش داده شد و در پشت شبکیه بیمار قرار گرفت.

به گفته دانشمندان، سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تنها یک گام اولیه در پزشکی احیا به شمار می‌روند و به تحقیقات بیشتر برای اجرای این درمان بر روی بیماران بیشتر نیاز است.

آنها در حال بررسی مدت زمانی هستند که این سلول‌های اصلاح شده دوام می‌آورند. گزارش‌های اولیه نشان داده که این سلول‌های تغییر کاربری داده شده بیش از یک سال بدون نمایش عوارض جانبی دوام آوردند و بیمار از بهبود نسبی بینایی خود خبر داده بود.

اگرچه این آزمایش تنها توانست بخشی از بینایی یک بیمار را بازیابی کند، اما سلول‌های بنیادی پرتوان القایی در درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند آلزایمر و پارکینسون امیدوارکننده هستند.

این یافته‌ها در نشست سالانه انجمن تحقیقات بینایی و چشم پزشکی در سیاتل ارائه شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: