کد خبر: ۱۰۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه بريستول از طريق شناسايي ژن هايي كه در جريان توليد آنتي بيوتيك پلوروموتيلين در نوعي قارچ موسوم به Clitopilus دخالت دارند،راهكار جديدي براي ساخت آنتي بيوتيك ها شناسايي كردند.

به گزارش شفا آنلاین، با افزايش مقاومت باكتري ها در برابر آنتي بيوتيك هاي موجود، شناسايي و توليد آنتي بيوتيك هاي جديد از طريق روش هاي سريع و مقرون به صرفه، به يك نياز فوري و ضروري بدل شده است.
خانواده پلوروموتيلين نسل جديد آنتي بيوتيك ها را تشكيل مي دهد كه اخيرا وارد بازار شده اند و باكتري هايي مانند Staphylococcus aureus كه نسبت به متيسيلين و ‏Tuberculosis كه در برابر تمام داروها مقاومت دارند را به سادگي از بين مي برند. به عبارت ديگر در برابر اين خانواده جديد آنتي بيوتيك ها، مقاومت باكتريايي وجود ندارد.
تحقيقات بريستول ابتدا با استفاده از نوعي قارچ موسوم به C. passeckerianus از خانواده basidiomycete انجام گرفت.
اين نوع قارچ كاربرد صنعتي ندارد و كشت و به كارگيري آن با دشواري هايي همراه است. محققان در اين قارچ يك خوشه هفت تايي از ژن ها را شناسايي كردند كه در توليد پلوروموتيلين نقش دارند. سپس اين ژن ها را درون نوعي قارچ داراي كاربرد صنعتي موسوم به Aspergillus oryaze از خانواده ascomycetes وارد كردند. اين اقدام كه محققان براي اولين بار موفق به انجام آن شدند، موجب افزايش ميزان توليد آنتي بيوتيك تا 20 برابر شد. محققان اميدوارند با استفاده از اين شيوه بتوانند انواع جديدي از آنتي بيوتيك ها را با سرعت زياد و با قيمت مناسب توليد كنند.
مقاومت در برابر آنتي بيوتيك به يك معضل و نگراني جهاني تبديل شده است. آنتي بيوتيك يك منبع با ارزش دارويي است كه براي درمان عفونت هاي باكتريايي مورد استفاده قرار مي گيرد و استفاده از آن تنها با تجويز پزشك و در يك دوره درماني كامل موثر است. استفاده مكرر و نابجا از آنتي بيوتيك، يكي از مهمترين دلايل افزايش باكتري هاي مقاوم به دارو هستند.
مقاومت در برابر درمان هاي ضد ميكروبي از اين جهت اهميت دارد كه در سال 2012 ميلادي، سازمان جهاني بهداشت گزارشي را مبني بر افزايش مقاومت به داروهاي ايدز ارايه كرد. اين گزارش پيام آور اين مطالب بود كه كنترل اين بيماري مهلك با داروهاي رايج، اثربخشي كمتري دارد و بايد به سمت داروهاي پرهزينه تر حركت كرد.
در سال 2013 ميلادي، 480 هزار مورد جديد بيماري سل مقاوم به دارو در 100 كشور گزارش شد كه به معني دوره هاي درمان طولاني تر و اثر بخشي كمتر داروهاي فعلي بود.
در بخش هايي از مكونگ در ويتنام، مقاومت به بهترين داروي تركيبي درمان مالاريا گزارش شد كه بزرگترين دستاورد درمان مالاريا را به مخاطره كشاند.
بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، نسبت بالايي از باكتري هاي مقاوم به آنتي بيوتيك كه سبب عفونت هاي شايعي مانند عفونت هاي دستگاه ادراري، ذات الريه و عفونت هاي خون مي شوند، وجود دارند.
ناكارا بودن دارو نسبت به عفونت به معناي افزايش نرخ ناتواني و مرگ و تحميل هزينه هاي هنگفت در حوزه بهداشت است.
گزارش كامل تحقيقات در شماره اخير Scientific Reports منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: