کد خبر: ۱۰۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>اجتماعی >سلامت>اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در روزهای پایانی عمر مجلس نهم، به دیدار وزیر بهداشت رفتند. اما، این دیدار یک غایب مهم داشت. او منتقد سرسخت و به نوعی مخالف روند اجرای طرح تحول سلامت است.

به گزارش شفا آنلاین،چند شب پیش اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر بهداشت، پیرامون مسائل حوزه سلامت به خصوص طرح تحول سلامت به بحث و گفتگو پرداختند. این دیدار، که به نوعی دیدار خداحافظی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم با وزیر بهداشت بود، یک غایب بزرگ داشت.

دکتر مسعود پزشکیان که خود سابقه نشستن روی صندلی وزارت را دارد، در این دیدار حاضر نبود. البته این جلسه یک غایب دیگر هم داشت و او دکتر عابد فتاحی بود. اما، غیبت فتاحی به اندازه پزشکیان محسوس نبود. زیرا، انتظار می رفت که پزشکیان در این جلسه حاضر شده و به دفاع از دیدگاه های خود پیرامون طرح تحول سلامت بپردازد.


دکتر پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معتقد است که اجرای طرح تحول نظام سلامت در چارچوب قانون صورت نگرفته و یک کارشناسی علمی روی آن انجام نشده است.

وی گفت: وضعیتی که هم اکنون برای بهداشت و درمان ایجاد شده آن است که از تیر ماه ۹۴ بیمه‌ها نتوانستند هزینه های بیمارستانی را پرداخت کنند.

پزشکیان با عنوان این مطلب که هزینه های زیادی به بیمه ها تحمیل شده است، افزود: مشکل در این است که بدون اجرای نظام ارجاع و سطح بندی، خرید راهبردی، راهنمای بالینی و بدون اینکه نیروهای متخصص مدیریت شوند نمی توان به تحول در حوزه بهداشت و درمان امید داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، مکانیسم پرداختی به پزشکان در جریان اجرای طرح تحول سلامت را عامل شکاف درآمدی بزرگ بین پزشکان و پرستاران و کادر درمانی دانست و گفت: حل همه مشکلات به این سادگی نیست زیرا اکنون وزارت بهداشت پول زیادی در اختیار ندارد و با ادامه این روند اگر دولت تمام پول های خود را نیز بپردازد بازهم در هزینه های اجرای طرح تحول سلامت با مشکل مواجه می شویم.

این اظهارات پزشکیان در دومین سالگرد اجرای طرح تحول نظام سلامت است.

در عین حال دکتر حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، در دیدار با وزیر بهداشت به ارزیابی طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: گاهی اختلاف نظرهایی بین اعضای کمیسیون بهداشت و وزارتخانه وجود داشت ولی این فقط در داخل خانواده بهداشت و درمان بود و بیرون از آن و در مجلس همواره از برنامه های وزارت دفاع کرده ایم.

وی افزود: در مدت فعالیت دولت یازدهم همواره کوشیدیم تا همراه با وزارت بهداشت از برنامه هایی که به نفع مردم بود و حفظ سلامت آنها را در بر داشت دفاع کنیم و در این راه هرچه داشتیم در طبق اخلاص گذاشتیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم درباره برنامه های دولت یازدهم گفت: در همه زمینه ها برنامه های خوبی ارایه شده است ولی آن موضوعی که مردم در سطح جامعه لمس کرده اند و دولت یازدهم را با آن می شناسند طرح تحول سلامت بوده است که آثار آن به خوبی قابل مشاهده است.


شهریاری در پایان صحبت های خود، از وزیر بهداشت درخواست کرد تا اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم که در دوره دهم وارد مجلس نشده اند را در زیرمجموعه وزارت بهداشت و در جایی که می توانند مثمر ثمر باشند، بکار گیرد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: