کد خبر: ۱۰۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> وقتی سی سال پیش k جراحی را 100 تومان تعیین کردیم تعرفه آرایشگری 15 تومان بود حالا اوضاع درست برعکس شده خیلی‌ها فکر می‌کردند با اتفاقی که در سال 93 افتاد نظام سلامت برای مدت زیادی با جنجال‌های مربوط به تعرفه‌ها خداحافظی می‌کند و بحث و جدل‌ها به جلسات اصلاح کتاب تعرفه‌ها خلاصه خواهد شد اما این خیال خوش کمتر از یک سال دوام آورد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید حالا دو ماه از زمان مقررشده در قانون برای تعیین تکلیف تعرفه‌ها گذشته و هنوز معلوم نیست که قیمت خدمات درمانی در سال جاری بیشتر خواهد شد یا نه و اگر قرار است بیشتر شود، رقم افزایش آن چقدر خواهد بود.

 از این طرف وزارت بهداشت صدای تظلم‌خواهی‌اش را بلند کرده که اگر تعرفه‌ها بالا نرود زحماتش برای واقعی شدن تعرفه‌ها و کاهش زیرمیزی هدررفته و از آن طرف هم بیمه‌ها می‌گویند سال 93 قیمت تعرفه‌ها خیلی بالا رفته و امسال اگر هم بخواهند نمی‌توانند از پس هزینه‌های افزایش مجدد بربیایند. آنها هم عواقبی مثل انباشت دوباره بدهی‌ها را یادآوری می‌کنند. محمدرضا کلانترمعتمدی که حالا رییس انجمن جراحان عروق ایران است و نزدیک به سی سال پیش در تدوین کتاب تعرفه‌ها نقش مهمی داشت، حالا به روز کردن قیمت‌ها را ضروری می‌داند.

 دو ماه از زمان مقرر برای تعیین تکلیف تعرفه‌های سال 95 می‌گذرد. فکر می‌کنید ادامه این تاخیر چه آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد؟
       بلاتکلیفی در هر زمینه‌ای می‌تواند آسیب‌زا باشد. ضرب‌المثلی هست که می‌گوید قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. بنابراین توصیه من این است که هرچه زودتر این ماجرا فیصله پیدا کند و پزشکان و مراکز درمانی تکلیف خودشان را بدانند. همین حالا برخی از پزشکان ویزیتشان را برای سال آینده بالا برده‌اند و از آنجایی که حدی برای این کار تعیین نشده عده‌ای این افزایش را با تورم هماهنگ می‌کنند برخی همان افزایش سال گذشته را لحاظ می‌کنند.

مردم هم نمی‌دانند که باید طبق کدام قانون پرداخت کنند و از طرفی شما تصور کنید پزشکی که حالا 20 درصد تعرفه‌اش را بالابرده اگر قانون تصویب کند که باید مثلا 15 درصد بالا ببرد، حاضر می‌شود راهی را که رفته برگردد و قیمت ویزیتش را پایین بیاورد؟ ما در صحبت با پزشکان می‌شنویم که می‌گویند کرایه تاکسی راننده‌ها بیشتر شده اما هنوز معلوم نیست که قرار است نرخ ویزیت پزشکان چطور باشد.


 با توجه به اینکه در سال 93 تعرفه‌ها ناگهان افزایش پیدا کرد، عده‌ای اعتقاد دارند که امسال افزایش دوباره لازم نیست.
       اولا که خودتان می‌گویید سال 93 یعنی در سال 94 افزایش تعرفه نداشته‌ایم. ثانیا افزایشی که در سال 93 اتفاق افتاد واقعی کردن خدمات بود، لطفی به پزشکان و مراکز درمانی نشد که حالا آنها تا چند سال راضی باشند. مسئولان و دلسوزان مختلف سال‌ها گفتند که قیمت تعرفه‌ها غیرواقعی که هیچ خنده‌دار است بعد وزارت بهداشت آقای هاشمی آمد تعرفه‌ها را به واقعیت نزدیک کرد. حالا چون این اتفاق افتاده باید کلاً کاری کنیم که باز هم تعرفه‌ها از قیمت واقعی فاصله بگیرند و چند سال دیگر دوباره صداها آنقدر بلند شود که تا دولت فشار زیادی را متحمل نشود نتواند اوضاع را درست کند؟

 خب وقتی می‌توانیم ذره‌ذره قیمت‌ها را درست کنیم چرا باید بگذاریم دوباره فاصله ایجاد شود. ما وقتی سی سال پیش k جراحی را 100 تومان تعیین کردیم تعرفه آرایشگری 15 تومان بود حالا اوضاع درست برعکس شده یعنی ما در تمام این سال‌ها دائما به بهانه‌های مختلف عقب‌گرد داشته‌ایم.
 با این وجود درآمد پزشکان و آرایشگرها اصلا با هم قابل مقایسه نیست.
       اولا باید بدانیم که در مورد چه پزشکی حرف می‌زنیم. اگر پزشکان عمومی را در نظر بگیریم اتفاقا درآمد آرایشگرها خیلی هم بیشتر از آنها است. ثانیا پزشکان پردرآمد این درآمد را بیشتر از فعالیت در بخش خصوصی به دست می‌آورند و نه بخش دولتی که اتفاقا همین موضوع هم برای بخش دولتی تاسف‌آور است.

درست است که بیشتر پزشکان ما حرفه‌شان را مقدس می‌دانند اما هر حال یک پزشک سال‌های سال درس‌خوانده، زحمت‌کشیده، از خانه و خانواده غافل شده و... حالا حق دارد که از طریق مشروع به فکر تحصیل درآمد باشد و به‌هرحال این موضوع هم برایش انگیزه ایجاد می‌کند.

انگیزه‌ای که به دلیل وضعیت تعرفه‌ها سال‌ها در بخش دولتی دیده نمی‌شد اما با واقعی شدن قیمت خدمات بیمارستان‌های دولتی هم که محل رجوع بیشتر مردم هستند رونق بیشتری می‌گیرند و این در نهایت بسیار به کمک نظام سلامت خواهد آمد. مسئله این است که خیلی‌ها فراموش می‌کنند که مابه‌التفاوت هزینه‌هایی که بخش دولتی و خصوصی برای مردم دارند را دولت باید تقبل کند نه پزشک. شما تصور کن که یک جراح عمومی هستی و نصف شب تو را برای جاگذاری لوله سینه به بیمارستان فرا می‌خوانند و در نهایت سه هزار تومان از این کار برایت رد می‌شود، آیا این خنده‌دار نیست؟ آیا پزشکی که این کار را می‌کند نیتی غیر از قربت‌الی‌الله دارد؟

 کتاب جدید تعرفه‌ها تدوین‌شده و به‌تبع نسبت‌هایی که در کتاب کالیفرنیا آمده بو دستخوش تغییر شده است. چقدر کتاب جدید را مناسب می‌دانید؟
       اول این را بگویم که یک یادآوری شده باشد. کتاب کالیفرنیا فقط نسبت‌های قیمت خدمات جراحی را تعیین کرده بود و در آن اشاره‌ای به قیمت خاصی و یا قیمت سایر خدمات نشده بود. بنابراین وقتی وزارت بهداشت دولت یازدهم تصمیم گرفت تعرفه‌ها را سر و سامان بدهد کار بسیار بزرگی در پیش داشت اول اینکه رقم پایه تعرفه‌ها یعنی همان k را متناسب با زمان حال بکند دوم اینکه نسبت‌ها را هم اصلاح کند و سوم اینکه کتابی جامع و کامل برای تمام خدمات تدوین کند. این کار کار بسیار بزرگی بود و من آن را گام خیلی بزرگی می‌دانم. البته این اقدام هم مانند هر کار کلان و تحولی دیگر ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد و لازم باشد در بخش‌هایی از آن بازنگری بشود اما کلیت اتفاق را کار مثبتی می‌دانم.

می‌گویید یکی از کارهای وزارت بهداشت اصلاح نسبت‌ها بوده، در حالی که خیلی‌ها که آن‌ها هم در این عرصه صاحب‌نام هستند می‌گویند نسبت‌ها را نباید تغییر داد.
       در این دنیا غیر از سنت‌های خدا همه‌چیز می‌تواند تغییر کند. اصلا باید تغییر کند. ما بیشتر از 30 سال پیش نسبت‌های جراحی را برای ایران از کتاب کالیفرنیا تدوین کردیم در این سی سال جراحی‌هایی که قبلا چندین ساعت بیهوشی داشت آسان شده و حالا به صورت سرپایی انجام می‌شود. آیا نسبت قیمت این جراحی با جراحی‌های دیگر باید ثابت بماند؟ قطعاً این‌طور نیست. حتی بسیاری از جراحی‌ها دیگر منسوخ شده‌اند و کارهای دیگری به جایشان انجام می‌شود بنابراین باید در نسبت‌ها بازنگری می‌شد.

بعضی‌ها هم انتقاد می‌کنند که کتاب کالیفرنیا با استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته برای ایران بومی شده بود اما کتاب جدید ابداعاتی دارد که ممکن است درست نباشد.
       خب کشور ما در این 30 سال تغییرات زیادی کرده و حالا می‌تواند خیلی از مسائل را با اتکا به تجربه خودش حل کند. هر کشوری شاخص‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و چه بهتر که مسئولان و کارشناسان آن کشور به حدی از دانش و تجربه برسند که بتوانند مشکلات بومی را با نگاه به شرایط بومی حل کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: