کد خبر: ۱۰۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>از ابتدای توافق هسته‌ای تاکنون، از زبان بسیاری از مسئولین شنیده‌ایم که «از تولیدکننده داخلی حمایت می‌کنیم.»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید انتظار می‌رفت در دوره پسابرجام و زمانی که درهای کشور به روی شرکت‌های خارجی باز می‌شود، دولت برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان داشته باشد. اما زمانی که  با برخی از این تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تماس گرفتیم، انگار اوضاع همان بود که بود.

       حمیدرضا فلاحتی، مدیرعامل شرکت طرح آفرینان کاسپین، درباره وضعیت تولیدکنندگانمی‌گوید: «هزینه‌های تولید بالا است. بحث تحریم‌ها که پیش آمد بر قیمت دلار تاثیر گذاشت و به هرحال ما مجبور می‌شدیم مواد خود را گران‌تر بخریم. زمانی که مواد وارد کشور می‌شود، نیروی متخصص نیز هزینه بیشتری می‌خواهد و چون زمینه کاری در حوزه پزشکی کم است،همه این موارد مجموعا باعث می‌شود هزینه‌های تولید بالا باشد.»

       فلاحتی درباره تاثیر تحریم‌ها قبل از توافق هسته‌ای توضیح می‌دهد: «تحریم‌ها بر تولیدات ما تاثیر زیادی نداشته است. قطعات الکتریکی‌ از تایوان وارد کشور می‌شود و محصولاتمان را خود طراحی و تولید می‌کنیم و ارتباط زیادی با تحریم‌ها نداریم.»

       این تولید کننده تجهیزات پزشکی درباره سیاست‌های حمایتی دولت می‌گوید: «از زمانی که تصویب کردند محصولاتی که مشابه ایرانی آن وجود دارد و داخل کشور تولید می‌شوند، حق واردات آن وجود ندارد و سازمان‌های دولتی حق خریداری محصولات وارداتی را ندارند، مشکلی بابت برداشته شدن تحریم‌ها برایمان وجود نداشت، البته از قبل هم وارد نمی‌شد و تنها یکی الی دو شرکت بوده‌اند که مشابه محصولات ما را می‌آورند ولی بیمارستان‌ها از آنها خریداری نمی‌کردند.»

       او با بیان اینکه هنوز صادرکننده نیستند و با صادرات فاصله دارند، می‌گوید: «به صورت موردی به عراق و افغانستان صادر کرده‌ایم ولی اینکه بخواهیم بگوییم صادرکننده‌ایم نه نیستیم. اگر دولت در این زمینه تولیدکنندگان را بیشتر حمایت کند و شرایطی را برای تولیدکنندگان فراهم کند و آنها را تبلیغ کند تا بتوان با کشورهای اطراف ارتباط برقرار کرد، خیلی بهتر می‌شود. زیرا هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی خیلی بالاست و اگر بخواهیم در این نمایشگاه‌ها شرکت کنیم، نمی‌توانیم هزینه‌های خود را از آن دریافت کنیم.»

       به هرحال می‌دانیم که صادرات تولیدات کشور موجب ورود ارز به کشور می‌شود و نه تنها باعث رشد تولیدات کشور بلکه باعث رشد اقتصادی کشور نیز می‌شود.

همان بود که بود
       حمیدرضا وزیری، مدیرعامل شرکت الکتروپولیش معتقد است که وضعیت همان است که قبلا قبل بود. او می‌گوید: «شرایط تغییری نکرده، هزینه‌های تولید هنوز بالا است. البته شرایط نه تنها بهتر نشده بلکه تورم به آن اضافه هم کرده است.»

       وزیری درباره تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها می‌گوید: «تاثیرات برداشته شدن تحریم‌ها برای ما محسوس نبوده است. گرانی مواد اولیه زمانی که تحریم‌ها اوج گرفت، سه برابر افزایش یافت و دیگر پایین نیامد. دلیلش قیمت ارز بود که سه برابر شد و نه تنها پایین نیامد بلکه افزایش تدریجی هم داشت. به همین خاطر برای ما شرایطی تغییر نکرده تا بتوانم آن را بازگو کنم.»

       یدالله سبحانی، مدیرعامل شرکت پوش پلاست، معتقد است که اوضاع تولید اصلا خوب نیست او درباره مشکلات تولید می‌گوید: «گرانی و بی‌ثباتی قیمت، نبود حمایت‌های دولتی، وضعیت نامشخص کارگری و چک‌های برگشتی فراوان نشان می‌دهد چقدر وضع همه ما خراب است.»

       سبحانی ادامه می‌دهد:‌ «ما یک مجموعه اقتصادی هستیم و زمانی که برایند آن برایمان منفی باشد، وضعیت مناسبی نداریم اما به دلیل سرمایه‌گذاری که کرده‌ایم مجبوریم بایستیم و به آینده امیدوار باشیم وگرنه کار همه ما ساخته است.»

       با وجود اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی مصرف تولیدکنندگان شرکت‌های تجهیزات پزشکی و ملزومات آن، اعلام کرد که از محصولاتی که تولید آن در داخل وجود دارد، حمایت می‌کند و بیمارستان‌ها از مشابه وارداتی آنها خریداری نمی‌کنند با این‌حال این شرکت که تولیدکننده دستکش‌های یک‌بار مصرف بیمارستان‌ها است می‌گوید: «هنوز هم محصولات مشابه تولیدات ما به کشور وارد می‌شود و به دلیل اینکه قیمت پایین‌تر دارند از آنها خریداری می‌شود و سازمان‌های دولتی با ما همکاری نمی‌کنند.»
او گلایه می‌کند: «مواد اولیه که ما از داخل تهیه می‌کنیم قبلا مواد پتروشیمی و افزاینده‌شان خوب بود اما حالا مواد درب و داغان به ما می دهند. دلال بازی‌ها در این میان زیاد است تا اینکه به ما می‌رسد و همین باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و درصد زیادی از آن برای همین مسئله است.»

دولت برنامه‌ای برای حمایت تولید ندارد
       سیاست‌های حمایتی از تولیدکننده تنها برای کشور ما نیست. بسیاری از نمونه‌های موفق آن در جهان وجود دارد. کشورهایی که پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتند اما نیاز است که دولت به بررسی وضعیت آنها بپردازد، زیرا این تنها مشکل یک شرکت تولیدکننده نیست. حسین سلمان‌زاده، رئیس انجمن تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی در این خصوص  می‌گوید: «برای حمایت از تولیدکنندگان، اساسا دولت هیچ ساز و کاری ندارد.»

       او با تاکید بر اینکه حتما باید برنامه‌ای وجود داشته باشد، توضیح می‌دهد: «برنامه‌های حمایتی باید به گونه‌ای باشد که هزینه‌های تولید پایین بیاید و برای این‌کار لازم است که پول ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد یا وام‌های مناسبی در اختیار آنها قرار بگیرد.»

       به گفته سلمان‌زاده به دلیل نبود این حمایت‌ها است که هزینه‌های تولید در کشور بالا است. رئیس انجمن تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی می‌گوید:‌ «علاوه‌بر این هیچ نوع سیاست‌های تشویقی در خصوص هزینه‌های بیمه، مالیات، کارگری و ورود مواد اولیه وجود ندارد و در مجموع همه این موارد موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.»

سلمان‌زاده با اشاره به وارادات برخی از محصولات مشابه ایرانی می‌گوید: «با وجود سیاست ورود کالا به کشور، این کالاها از کشورهای مختلفی وارد می‌شود که برخی از محصولات به خصوص از کشور چین، قیمت پایین‌تری دارند که تولیدکننده این محصولات را در داخل تهدید می‌کند و متاسفانه هیچ سیاست حمایتی در کشور برای تولیدکننده وجود ندارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: