کد خبر: ۱۰۶۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 02
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>از تحول آموزش پزشکی در سال گذشته چیزی بیش از تعیین ماموریت هر دانشگاه‌ در سطح ملی و منطقه‌ای و تدوین یک بسته‌ای آن محقق نشد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   این در حالی است که ادغام آموزش پزشکی با درمان، ذیل ساختار وزارت بهداشت، باعث شده آموزش زیر سایه درمان قرار بگیرد. موضوعی که وزیر بهداشت هم در نشست معاونین آموزشی به آن اذعان و ابراز امیدواری کرد که بتواند در آینده از آن بکاهد. اما تلاش برای تحول در آموزش و بهبود اوضاع از یکجا آغاز می‌شود و آن مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت است.

       در حاشیه نشست معاونین آموزشی وزارت بهداشت با شهرام یزدانی، رئیس این مرکز به گفتگو نشستیم.

طرح تحول آموزش پزشکی با اجرای آمایش سرزمینی آغاز شد که بخشی از آن اجرا شد. همچنین طرح 12 بسته‌ای که با همکاری مدیران آموزشی دانشگاه‌ها نوشته شد. امسال کدام‌ بخش‌های این طرح اجرایی می‌شود؟
       مهم‌ترین هدفی که ما در سال جاری دنبال می‌کنیم، نهادینه‌سازی و استقرار طرح تحول آموزش پزشکی است. همچنین طرح 12 بسته‌ای که در سال گذشته، نوشته شد، در سال جاری دنبال می‌شود. تحکیم سند آمایش سرزمینی که تقسیم‌بندی جغرافیایی دانشگاه‌های علوم پزشکی و کنسرسیوم‌های منطقه‌ای اقدام دیگری است که از سال گذشته آغازشده و امسال به دنبال نضج این کنسرسیوم‌ها در دانشگاه‌ها هستیم.

 ازعملکرد دانشگاه‌ها در انجام ماموریت‌های محول شده به آنها گزارشی به دست شما رسیده ؟
       عملیات این طرح از سال گذشته آغازشده و دانشگاه‌های ما به شکل کارکردی در سطح بسیار عالی روی این موضوع کار می‌کنند. امسال می‌خواهیم تمام اقدامات دانشگاه‌ها در قالب کنسرسیوم اجرایی شود.

ماموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها به چه شکل اجرایی می‌شود؟
       تا پیش‌ازاین دانشگاه‌های ما همه‌کاره بودند. هر دانشگاه ادعا می‌کرد در هر حوزه‌ای توانمند و سرآمد است، درحالی‌که چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست. وزارت بهداشت برای اجرای این طرح، با تمام دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی تفاهم‌نامه امضا کرده و حوزه‌های رسالتی‌شان را مشخص کرد. اگر این برنامه اجرا شود، ما دیگر 50 دانشگاه یک‌شکل نخواهیم داشت. بلکه هرکدام از دانشگاه‌ها مسئولیت و وظیفه‌ای که به آنها سپرده‌شده را انجام می‌دهند. ما مسئولیت‌های مهم حوزه آموزش پزشکی را بین دانشگاه‌ها تقسیم کردیم. در این صورت اگر به دنبال دانشگاهی باشیم که در یک حوزه علمی حرفه‌ای کارکرده باشد؛ به سراغ یک دانشگاه خاص می‌رویم. تمام حمایت‌های وزارت بهداشت از دانشگاه‌های علوم پزشکی حول این محور می‌چرخد.

 فشار بار درمانی بر حوزه آموزش پزشکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که از زبان اعضای هیئت‌علمی و دستیاران مطرح می‌شود. طرح تحول آموزش پزشکی برای حل این چالش، راهکاری اندیشیده است؟
       ایجاد بار مضاعف طرح تحول را قبول دارم. این طرح هم مثل هر تحول دیگری تغییراتی ایجاد می‌کند. وقتی نهادها یک طرح جدیدی اجرا می‌کنند، سازمان‌ها باید تلاش مضاعف داشته باشند. اما امروز بدنه‌ای در حوزه آموزشی مسئول انجام این تلاش ویژه است که تا امروز درگیر طرح نشده بود و تنها بدنه درمان مشغول اجرای این طرح بودند. با توجه به اینکه طرح تحول آموزش پزشکی بعد از اجرای طرح تحول سلامت نوشته شد، تمام چالش‌ها و اصطکاک‌ها در نظر گرفته‌شده است و برای آنها راه‌حل‌هایی داریم.

برای مثال قرار است بیمارستان‌های آموزشی را جدا کنید؟
       جدا شدن بیمارستان‌های درمانی و آموزشی از یکدیگر موضوعی است که فعلا فقط در شهرهای بزرگ مثل تهران اجرا خواهد شد. در این مناطق تعداد بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه‌ها زیاد است و امکان تقسیم وظایف وجود دارد. اما در شهرهایی که یک دانشگاه تنها یک بیمارستان دارد، نمی‌توان این جداسازی را انجام داد.

عمده تلاش ما این است که ابزارهای موردنیاز برای آموزش بالینی دانشجویان را محدود کنیم. این‌که یک دانشگاه ادعا کند در 10 بیمارستان خود کسب تجربه ایجاد می‌کند، امری است که حتی دانشگاه‌های بزرگ دنیا هم‌چنین ادعاهایی ندارند. ما به دنبال تجمیع بضاعت آکادمیک دانشگاه‌ها در قالب برخی بیمارستان‌ها هستیم. بنابراین تعریف ما از بیمارستان آموزشی نرم‌تر خواهد شد و دانشگاه‌ها به این سمت سوق داده می‌شوند که از اعضای هیئت‌علمی علاقه‌مند به آموزش هستند در ساختار درمانی محدودتری کمک بگیرند.

 برخی از فارغ‌التحصیلان حوزه علوم پزشکی نسبت به پیدا نکردن فرصت شغلی مناسب در حوزه تخصصی خود، ابراز نگرانی می‌کنند. گاهی با انتقادات اساتید دانشگاه‌ها در مورد مازاد ظرفیت پذیرش مواجه می‌شویم. وزیر بهداشت هم در نشست معاونین آموزش پزشکی از آنها خواستند که زمان شروع کاهش ظرفیت پذیرش را مشخص کنند. فکر می‌کنید چند درصد از دانشجویان در آینده‌ای نزدیک برای پیدا کردن کار با مشکل مواجه می‌شوند؟
       شکی نیست. اما من نمی‌توانم درصد مشخصی به شما بگویم. ما تلاش می‌کنیم براساس فرایند برنامه‌ریزی نیروی انسانی، نیازهای خود در آینده را به‌درستی پیش‌بینی کنیم. این برنامه در دو حوزه آموزشی و پشتیبانی در حال بررسی است. درواقع می‌خواهیم با یک متد علمی و براساس ویژگی‌های منطقه‌ای هر استان، نیازهای کشور در سال‌های آینده را بررسی کنیم و این روش تخمین را بسط دهیم. این روش محاسبه نیروی انسانی موردنیاز هنوز عملیاتی نشده است اما پایه‌های علمی آن ایجادشده است.

شناسایی نیاز به نیروی انسانی ابعاد متفاوتی دارد. گاهی این اتفاق به دلیل نظام ارائه خدمات ما و ساختار آن برمی‌گردد. کافی است در سیستم شبکه تعریف خود را از بعضی جایگاه‌ها عوض کنید. بنابراین بخش مهمی ازآنچه در آینده برای فارغ‌التحصیلان رخ می‌دهد به طرح ارائه خدمات ما برمی‌گردد. می‌توانم ادعا کنم که تابه‌حال برنامه علمی برای این موضوع وجود نداشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: