کد خبر: ۱۰۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت >يك‌بار ديگر آمار و ارقامي در جامعه منتشر شده كه نشان مي‌دهد طي تحقيقات به عمل آمده درصد اختلالات رواني افراد و همچنين آسيب‌هاي اجتماعي در ايران به شدت رو به ازدياد است.

به گزارش شفا آنلاین، يك‌بار ديگر آمار و ارقامي در جامعه منتشر شده كه نشان مي‌دهد طي تحقيقات به عمل آمده درصد اختلالات رواني افراد و همچنين آسيب‌هاي اجتماعي در ايران به شدت رو به ازدياد است؛ آمارهاي رسمي كه ادعا مي‌كنند 34 درصد جمعيت كشور در سنين 19 تا 60 سال دچار اختلالات رواني هستند و نياز به درمان تخصصي دارند. در همين راستا هم اكنون از هر 100 ازدواج 23 ازدواج منجر به طلاق مي‌شود و سن ازدواج در مردها از 24 سال در سال 75 به 28 سال در سال 92 و در زنان از 18 به 24 سال افزايش يافت. همچنين تعداد معتادان از يك ميليون و 200 هزار نفر به 2 ميليون افزايش يافته كه به صورت غيررسمي تا 5 ميليون نفر هم تخمين زده مي‌شود.

 طي روزهاي اخير رئيس سازمان بهزيستي كشور آمار و ارقامي را ارائه كرد كه نشان مي‌داد حدود 19 ميليون نفر از جمعيت فعال ايران از اختلالات رواني رنج مي‌برند؛ افرادي كه به ادعاي انوشيروان محسني بندپي نياز به درمان تخصصي دارند.  با مقايسه اين اعداد و ارقام با آمارهاي چند سال گذشته كه 25درصد ايرانيان را دچار اختلالات رواني مي‌دانست، مشخص مي‌شود مشكلات رواني به شدت در حال ازدياد بوده و دامان شهروندان را رها نمي‌كند.

البته نبايد فراموش كرد كه اواخر سال گذشته دبير علمي ششمين همايش علمي سلامت روان و رسانه مدعي شده بود 49/5 درصد از كل افراد جامعه دچار اختلال رواني و 0/6 درصد افراد نيز مبتلا به اختلالات شديد رواني هستند.

محمدرضا محمدي گفته بود: «6درصد افراد داراي افسردگي، 3درصد دچار شيدايي و 4درصد از كودكان دچار وسواس و همچنين 0/7 درصد از كودكان دچار كم خورگي و 18 درصد از آنان نيز به بيش‌فعالي مبتلا هستند كه از جمله اختلالات رواني در جامعه است.»

مطالعات نشان مي‌دهد نيم تا 1/5 درصد افراد هر جامعه، به يك نوع از اختلالات رواني دچار هستند، اما وقتي اين رقم به 50درصد مي‌رسد و نيمي از جمعيت كشور را دربرمي‌گيرد، حتماً به يك فاجعه تبديل مي‌شود. اين در شرايطي است كه سرانه بيماران رواني در كشورهاي اروپايي 150 دلار و در كشورهاي عربي 100 دلار است. متأسفانه اين سرانه در ايران ناچيز و در كمترين سطح خود يعني زير يك دلار قرار دارد.
 
ارتباط اختلالات رواني و مرگ زودرس
با گذري بر اخبار حوادث و اتفاقاتي كه در كشور به وقوع مي‌پيوندند، مي‌توان ردپاي اختلالات رواني را به راحتي مشاهده كرد.

كارشناسان معتقدند خطر مرگ زودرس در مبتلايان به بيماري‌هاي رواني 2 تا 3 برابر بيشتر از ساير افراد است. درصد كمي از اين خطر به دليل احتمال خودكشي و قتل در ميان اين افراد است، اما بخش عمده اين اختلاف ناشي از ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي-  عروقي است.

همچنين خطر ابتلا به سرطان در كساني كه از اختلالات رواني مانند افسردگي، اختلال دوقطبي و اسكيزوفرني رنج مي‌برند، 2/6 برابر بيشتر از ساير افراد است. در تحقيق ديگري مشخص شد كه مبتلايان به بيماري‌هاي رواني 50 درصد بيشتر از سايرين به دليل صدمات مختلف به بخش اورژانس بيمارستان‌ها مراجعه مي‌كنند و بيشتر در بيمارستان بستري مي‌شوند. همچنين خطر مرگ و مير اين بيماران در اثر صدمات 4/5 برابر بيشتر از افراد ديگر است.

در همين رابطه كتايون رازجويان، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تهران، اختلالات رفتاري را مهم‌ترين دستاورد كودك‌آزاري دانسته و معتقد است: «كودكاني كه مورد بدرفتاري جسمي قرار گرفته‌اند ممكن است، دچار مشكلات متعددي از قبيل مشكلات جسمي، اختلالات رواني، مشكلات مربوط به اعتماد به نفس، مشكلات تكاملي، تحصيلي و رفتاري شامل رفتارهاي عدم تطابق اجتماعي و مشكلات مربوط به عواطف و تبادلات شوند‌.»
  
چه كساني بيمار رواني‌اند
يكي از ويژگي‌هاي آمارهاي كلي در مورد وجود اختلالات رواني در افراد جامعه اين است كه هر كس فكر مي‌كند خودش سالم است و جمعيت اطرافش به اين عارضه مبتلا هستند.

حال اگر افراد مبتلا به اختلالات رواني را به قشر ضعيف و كم‌سواد جامعه محدود نكنيم و بپذيريم 19ميليون نفري كه به نوعي دچار مشكلات رواني هستند در جامعه پخش شده‌اند، حتماً ردپاي آنان را در مشاغل و منصب‌هاي متفاوت هم مي‌توان ديد.

بر همين اساس و بر پايه 34درصدي كه رئيس سازمان بهزيستي كشور عنوان كرده است مي‌توان گفت، از 290 نماينده مجلس احتمالاً حدود 99نفرشان و از حدود 200 هزار نفر پزشك اعم از عمومي، متخصص و فوق‌تخصص، داروساز، دندانپزشك هم 68هزار‌نفرشان دچار اختلالات رواني هستند و نياز به درمان تخصصي دارند. به هر حال نيمي از مردم مشكل روحي و رواني دارند و اگر به صورت تخصصي كاري در اين زمينه صورت نگيرد حتماً مشكلات زيادي گريبان جامعه را خواهند گرفت. جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: