وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم گسترش و تقویت دانشگاههای خودگردان افزود: به جز افراد نیازمند و کم درآمد، افرادی که تمکن مالی دارند باید بخشی از هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند. شاید بگویید که این مسئله با اسناد بالا دستی مغایرت دارد اما این حالت در آموزش و پرورش و مدارس غیرانتقاعی در کنار مدارس دولتی وجود داشت و موثر هم بود چرا که بسیاری از نخبگان علاوه بر مدارس دولتی از مدارس غیرانتفاعی رشد کردهاند و اگر این مدارس نبود، دولت در تامین هزینههای آموزش و پرورش مشکل داشت.
وی ضمن انتقاد از تحصیل برخی از دانشجویان در برخی از دانشگاههای بیکیفیت در کشورهایی نظیر مالزی، فیلیپین، بلاروس و ارمنستان، گفت: متاسفانه بسیاری از خانوادهها فرزندان خود را به این کشورها میفرستند و درآنجا نیز مهارت کافی را کسب نمیکنند بنابراین باید واحدهای خودگران را توسعه دهیم و ورود بخش خصوصی را تسهیل کنیم.
دکتر هاشمی دلیل سفر برخی از افراد به کشورهایی مانند اماراتعربی برای تحصیل در رشتههایی مانند پزشکی یا دندانپزشکی را تنگ نظری برخی از مسئولان در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست و گفت: اگر بخش خصوصی به حوزه آموزش پزشکی وارد شده بود وضعیت بهتر بود در حالی که پس از بازگشت دانشجویان از این کشورها به آنها میگوییم که صلاحیت کافی را ندارند.
وزیر بهداشت بر لزوم تامین بخشی از اعتبارات حوزه آموزش از مسیر واحدهای خودگردان تاکید کرد و افزود: بعید میدانم که دولت تا چند سال آینده قادر به تامین اعتبارات این حوزه به طور کامل باشد اما گرچه واحدهای خودگردان در ظاهر مردم پسند نیستند اما در صورت توسعه این دانشگاهها فضا برای تحصیل افراد کم بضاعت در دانشگاههای دولتی بیش از گذشته ایجاد میشود.
دکتر هاشمی افزایش ظرفیت دانشگاهها را موجب تحت فشار قرار گرفتن دانشگاهها و اساتید آنها عنوان کرد و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون روند پذیرشها و ظرفیتها صعودی بوده اما در جایی باید متوقف شود. به عنوان نمونه در برخی از رشتهها مانند مامایی و بعضی رشتههای بهداشت، تعداد فارغ التحصیلان زیاد است که برای همه بازار کار وجود ندارد. از طرف دیگر برای اجرای طرح پزشک خانواده در کشور به 650 متخصص پزشک خانواده نیاز داریم که ظرفیت آن حداکثر باید 800 نفر باشد بنابر این باید ظرفیت را در جاهایی که نیاز داریم گسترش دهیم.
دکتر هاشمی ضمن تاکید بر گسترش فضاهای آموزشی در کشور، خاطرنشان کرد: تلاش دولت بر این است که از فرصت پسابرجام برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه فضاهای آموزشی و درمانی استفاده کند.
وزیر بهداشت مهمترین اقدام هر مسئولی را انتخاب افراد عالم دانست و اظهار داشت: در آموزش، معلم پرور نبودهایم ضمن اینکه انتخابهای ما به ویژه مسئولان آموزش در دانشگاهها و بیمارستانها ممکن است صحیح نبوده باشد زیرا با انتخاب اعضای هیات علمی توانا میتوانیم به سمتی حرکت کنیم که خروجی بهتری داشته باشیم و متناسب با نیازهای کشور، نیروی مورد نیاز را تربیت کنیم.
دکتر هاشمی از استعدادهای درخشان به عنوان سرمایههای اصلی و مهم کشور یاد کرد و گفت: مشکلات آنها به تدریج برطرف میشود و آنها هم باید قدر این توفیق الهی را بدانند. پزشک شدن تنها به داشتن دانش و مهارت نیست بلکه یک پزشک قبل از پزشک شدن باید علاوه بر انسانیت، درهای جامعه را بداند و به آن احترام بگذارد.
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و کارشناسان آموزش پزشکی، گفت: تا جایی که امکان دارد کار مردم را تسهیل کنید و از امکانات و بسترهای الکترونیکی نیز استفاده کنید و مناسب نیست که 50 درصد از مراجعات به وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزش باشد در حالیکه میتوان از مراجعات غیرضرورر در بستر خدمات الکترونیکی جلوگیری کرد.
دکتر هاشمی در ادامه، خاطرنشان کرد: اگر فردی آموزش، دانش و مهارت کافی برای فارغ التحصیلی ندارد کاری انجام شود، بزرگترین خیانت به کشور و مردم و بزرگترین ظلم را انجام دادهاید بنابر این باید با افراد زیادهخواه و ناکارآمدبرخورد مناسب انجام شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آموزش اساس کار ما را تشکیل می دهد، تصریح کرد: کاستیها و کمبودها ناشی از کم توانی در آموزش و همچنین کم تو جهی و کم تدبیری مسئولان است که آن هم از عدم آموزش صحیح آنها سرچشمه میگیرد.
دکتر هاشمی اظهار داشت: همه کمک کنند تا تغییر و تحول در حوزه آموزش به خوبی صورت گیرد اما در مقایسه با تحول در درمان مانند کاهش هزینههای مردم، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها و افزایش دسترسی مردم که نیازمند زمان نیست، تغییرات در حوزه آموزش نیازمند زمان و صبوری است که نیاز به استمرار دارد و پس از دو تا سه دولت آینده میتوانیم شاهد تغییرات گسترده در آموزش پزشکی باشیم.
وزیر بهداشت از ادغام آموزش در خدمات پزشکی به عنوان فرصتی مغتنم یاد کرد و گفت: دیگر نمیتوان در مورد درستی و یا نادرستی آن تصمیم گرفت اما در ملاقاتهایی که با وزرای بهداشت بسیاری از کشورها داشتم، بزرگترین مشکل آنها، تربیت نیروی انسانی در یک وزارتخانه دیگر است و ادغام آموزش در خدمات پزشکی را به عنوان یک دستاورد بزرگ برای کشور ما میدانند.
دکتر هاشمی تصریح کرد: حتما باید آموزش در محیط ارائه خدمات استفاده شود و شبکه بهداشت نیز میتواند نقش مهمی در گذراندن بخش از آموزشهای گروههای مختلف پزشکی در فیلد ایفا کند چرا که در حال حاضر خانهها و مراکز بهداشت و بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای آموزشی محیط مناسبی برای آموزش دانشجویان هستند.
وزیر بهداشت از مهارت به عنوان بخش مهمی از آموزش یاد کرد و اظهار داشت: در زمان تحصیل ما در دهههای گذشته امکانات ارتباطی و آموزش مانند امروز گسترده نبود اما دانشجویان در حال حاضر با در اختیار داشتن امکانات ارتباطی میتوانند به خوبی آموزش ببینند اما مهارت اهمیت ویژهای دارد و نقص در تشخیص، اداره بیمار و انجام خدمت مهمترین مشکلات ما هستند.
دکتر هاشمی در پایان سخنان خود بر لزوم بازنگری دوره آموزشی پزشک عمومی اشاره کرد و افزود: برخی از مواد درسی باید حذف شوند و برخی از نیازها و احتیاجات باید اضافه شوند به عنوان نمونه طب سنتی کشور ما که سابقهای تاریخی درخشان دارد و پرآوازهترین افراد در دنیا در طب سنتی ایرانی بودهاند، باید به عنوان واحدهای درسی در دانشگاهها تدریس شود.