در این رابطه عزیزالله حاتمی یکی از هتلسازان 5 ستاره ایرانی در تشریح تفاوت هتلسازی در ایران با کشورهای دیگر جهان به چالشهای این موضوع پرداخت و به تسنیم گفت: هتلسازی در ایران و خارج از کشور بسیار متفاوت است زیرا در کشورهای دیگر برای ساخت هتل به سازنده زمین مجانی میدهند و یا وامهای مناسب با سود یک تا 3 درصد پرداخت میکنند و هیچ فشاری نیز به هتلساز نمیآورند.
وی ادامه داد: اما در ایران اینگونه نیست مثلاً باید زمین هتل را به شخصه خریداری کنیم و به طور مثال در تهران برای خرید زمین هتل باید 200 میلیارد تومان پرداخت کرد و در نهایت پس از مدتها صبر و انتظار درخواست کنیم تا سازمان میراث فرهنگی از صندوق توسعه ملی برای ساخت هتل به سازنده پول و وام دهد.
حاتمی عنوان کرد: بازگرداندن وامها در ایران نیز بسیار سخت است زیرا سودهای 27 تا 28 درصدی میگیرند و به نوعی کسی که بخواهد هتل بسازد پس از چند سال مسیر ورشکستگی را طی میکند و این یکی از دلایلی است که اقبال خارجیها در ایران برای هتلسازی بسیار کم رونق است.
این هتلدار 5 ستاره ایرانی همچنین به مشکلات گمرکی کشورمان اشاره کرد و افزود: مثلا برخی از کالاهایمان که باید از خارج به ایران بیاید به دلیل مشکلات عدیده یا ممنوع میشود و یا باید درصد بسیار بالایی گمرکی بدهیم و جدا از همه این مسائل باید افزایش دلار هزار تومانی تا 3500 تومانی را طی این چند سال نیز به این مشکلات اضافه کرد.
حاتمی در پاسخ به این سؤال که بنابر این چه انگیزهای باقی میماند تا هتلسازان به شغل هلتداری ادامه دهند پاسخ داد: تنها انگیزه برای ادامه کار در این حوزه عشق به هتلداری است وگرنه در هیچ کجای دنیا ساختن هتل 5 سال طول نمیکشد. بنابر این ساخت هتل و هتلداری در کشورمان به واقع سود سرشاری ندارد کما اینکه فوایدی از جمله موقعیتهای اجتماعی به وجود میآورد که میتوان برای ازدواج فرزندان و اشتغال آنها به کار گرفت. (با خنده)
این هتلدار 5 ستاره ایرانی در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت هتلسازی و هتلداری در کشورمان گفت: یکی از بهترین کارها تبلیغات مناسب هتلها و موقعیتهای گردشگری و توریستی ایران در خارج از کشور است که یکی از وظایف مهم رایزنهای فرهنگی در کشورهای مختلف خواهد بود.
حاتمی همچنین به بسترسازی برای ارتقای مسیرهای هوایی و نوسازی ناوگان هوایی کشورمان اشاره کرد و افزود: دو مقوله هتل و هواپیما نقش بهسزایی در جذب گردشگر خارجی در هر کشوری علیالخصوص ایران خواهد داشت. کما اینکه آموزش پرسنل در زمینه هتلداری نیز بسیار اهمیت دارد.تسنیم