کد خبر: ۱۰۶۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 28
شفا آنلاین>سلامت>روانشناسی>به گفته محققان بریتانیایی، غلبه بر تنهایی می‌تواند راه‌حلی مهم برای پیشگیری بسیاری از موارد بیماری قلبی و سکته مغزی باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  آنها پی‌بردند که انزوای اجتماعی یک عامل خطر برای ابتلا به هر دوی این عارضه‌ها است.

       این پژوهش که ژورنال Hearآن را انجام داده، نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند احتمال سکته مغزی را در فرد تا حدود ۳۰ درصد افزایش دهد. پژوهشگران می‌گویند این عامل هم‌ردیف با سایر عوامل خطر مانند داشتن اضطراب و شغل پراسترس قرار می‌گیرد. تنهایی پیش‌ازاین با دستگاه ایمنی معیوب، فشارخون بالا و افزایش احتمال مرگ در جوانی مرتبط دانسته می‌شد. تحقیقات اخیر برای بررسی تاثیر آن بر بروز بیماری قلبی و سکته مغزی طراحی شده است.

       به این منظور محققان ۲۳ مطالعه شامل ۴۶۲۸مورد مبتلا به بیماری عروق کورونری قلب از جمله حمله‌های قلبی و آنژین صدری (درد قلبی) و ۳۰۰۲ مورد مبتلا به سکته مغزی را بررسی کردند. آنان دریافتند که تنهایی و انزوای اجتماعی، احتمال خطر سکته مغزی را ۳۲ درصد و بیماری عروق کورونری قلب را ۲۹ درصد افزایش داده بود. البته پژوهشگران اشاره کردند که از این بررسی مشاهده‌ای، نمی‌توان نتیجه گرفت که رابطه علت و معلولی بین تنهایی و بیماری‌های قلبی وجود دارد. یک مانع در رسیدن به این نتیجه‌گیری، تردید درباره این موضوع است که تنهایی علت ایجاد بیماری است، یا برعکس ابتلا به بیماری قلبی یا سابقه سکته مغزی عامل کناره‌گیری افراد از زندگی اجتماعی است.

       بااین‌حال، این یافته‌ها از نگرانی‌های عمومی درباره اهمیت حفظ روابط اجتماعی برای کمک به ارتقاء سلامت و تندرستی پشتیبانی می‌کنند.

       به گفته کریستوفر آلن از بنیاد قلب بریتانیا، انزوای اجتماعی مسئله‌ای جدی است که هزاران نفر از مردم بریتانیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تنهایی و ارتباطات اجتماعی کم، می‌تواند منجر به عادات نامطلوب زندگی مثل سیگار کشیدن شود که خود خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد. هر فردی که با تنهایی درگیر است، باید به خاطر داشته باشد که می‌تواند برای درخواست کمک به پزشک مراجعه کند و همچنین با فعالیت‌هایی مانند پیوستن به یک گروه اجتماعی محلی یا داوطلبی در اوقات فراغت، سلامت خود را بهبود بخشد.سپید
WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: