کد خبر: ۱۰۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>گروهی از پژوهشگران انگلیسی تلاش کردند بهترین شیوه برای شستن دست‌ها را بیابند. آن‌ها شیوه شش مرحله‌ای سازمان بهداشت جهانی و روش سه مرحله‌ای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا برای شستن دست را با یکدیگر مقایسه کردند.
به گزارش شفا آنلاین،   این تفاوت به بخش‌هایی از دست که مالیده می‌شوند مربوط است. روش سه مرحله‌ای شامل ریختن محلول ضد‌عفونی‌کننده الکلی (alcohol-based handrub) روی کف دست و مالش دست‌ها به هم است. این مالش را در تمام سطوح به کار می‌بریم و تا زمانی که دست‌ها خشک شوند، ادامه می‌دهیم.

       روش شش مرحله‌ای، شش نقطه مختلف از دست‌ها را پوشش می‌دهد و با استفاده از صابون یا محلول ضد‌عفونی‌کننده الکلی، کف دست‌ها، شست‌ها و بین انگشتان شست‌وشو می‌شود. این روش به طور میانگین چهل و دو و نیم ثانیه به طول می‌انجامد؛ در حالی که شیوه سه مرحله‌ای سی و پنج ثانیه زمان می‌برد.

       شستن دست‌ها
به‌ویژه در محیط بیمارستانی، کلیدی برای جلوگیری از بیماری‌ها است. این محققان برای تعیین موثرترین شیوه، عادات شستن دست ۴۲ پزشک و ۷۸ پرستار را در بیمارستانی در شهر گلاسکو اسکاتلند مورد بررسی قرار دادند. نیمی از آنها روش سه مرحله‌ای و نیمی دیگر روش شش مرحله‌ای را انجام دادند.

       سپس بعد از تعامل با بیماران، از دست‌های پزشکان یا پرستاران نمونه گرفته شد تا شمار باکتری‌ها مشخص شود. آنان دریافتند که شیوه شش مرحله‌ای سازمان بهداشت جهانی بیش از شیوه سه مرحله‌ای تعداد کل باکتری‌ها را کاهش می‌دهد. تعداد باکتری‌ها در افرادی که روش شش مرحله‌ای را اجرا کردند، حدود ۲۱ درصد و در کسانی که روش سه مرحله‌ای را انجام دادند، ۶ درصد کمتر شد.سپید
ScienceAlert
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: