کد خبر: ۱۰۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 24
شفا آنلاین>سلامت>رئيس هيات امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 6 هزار پرستار در يك سال گذشته براي بيمارستانها و بخشهاي جديد مراكز درماني دولتي از طريق اين هيات استخدام شدند.

 به گزارش شفا آنلاین، عباس حسني  افزود: كمبود نيروي انساني و به خصوص كمبود پرستار يكي از مشكلات جدي بيمارستانهاي دولتي تابعه دانشگاههاي علوم پزشكي است و از طرفي دولت نمي‌تواند بيش از اين بزرگ شود و تامين اين نياز از طريق استخدام رسمي و پيماني ميسر نيست.
وي ادامه داد: از طرفي شركتهاي جذب نيرو و پرستار كه نيروي انساني مورد نياز بيمارستانها را به صورت شركتي تامين مي‌كنند نيز مشكلات زيادي دارند و توانمندي و ظرفيت آنها محدود است.
حسني گفت: براي حل اين معضل قديمي و براي ساماندهي نيروي انساني در بيمارستانهاي دولتي از سال گذشته در زير مجموعه مركز آوا پزشك در هيئت امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت يك موسسه با نام موسسه كارآفرينان آوا سلامت با هدف تامين نيروي انساني متبحر و كارآمد به خصوص نيروي پرستار براي بيمارستانهاي دولتي شكل گرفت.
رئيس هيئت امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت افزود: اين موسسه فعلا فقط براي تامين نيروي پرستار مورد نياز بيمارستانهاي دولتي تابعه دانشگاههاي علوم پزشكي فعاليت مي‌كند و در يكسال فعاليت خود تاكنون با حدود شش هزار پرستار قرارداد بسته و آنان را براي فعاليت در بيمارستانهاي دولتي استخدام كرده است.
حسني گفت: هدف اين موسسه اين نيست كه رقيبي براي شركتهاي فعال در عرصه تامين نيروي انساني بيمارستانها باشد و بخواهد بر بازار نيروي انساني مراكز درماني احاطه پيدا كند، شركتهاي ديگر مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند و هر جا خلاء و نيازي وجود داشت و دانشگاه علوم پزشكي درخواست كرد، اين موسسه زير نظر هيئت امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت وارد عمل مي‌شود.
وي اضافه كرد: در واقع موسسه كارآفرينان آوا سلامت وابسته به هيئت امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت براي كمك به ساماندهي نيروي انساني به خصوص پرستار بيمارستانها تاسيس شده و به هيچ عنوان به دنبال سود و بهره اقتصادي نيست و همين كه اين موسسه از نگاه قانون تجارت زيان ده نباشد و بتواند حقوق،‌مزايا و اضافه كار نيروهاي بكارگيري شده را به موقع پرداخت كند،حق لباس آنها را بدهد و ماليات را پرداخت كند، كفايت مي‌كند.
رئيس هيات امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت گفت: هدف اصلي از ورود اين موسسه به بازار تامين نيروي انساني رفع كمبود نيرو و افزايش رضايتمدي مردم و پرستاران در بيمارستانهاست.
وي درباره تاخير در پرداخت حقوق پرستاران نيز گفت: تمام حقوق و مزايايي كه پرستاران رسمي و پيماني در بيمارستانهاي دولتي دارند به پرستاران استخدام شده از طريق موسسه كارآفرينان آوا سلامت تعلق مي‌گيرد و بيشترين ميزان تاخير در پرداخت حقوق و مزاياي آنان نيز در بهمن 94 با چهار روز تاخير بود كه اميدواريم در سال 95 اين چهار روز تاخير را هم نداشته باشيم.
وي ادامه داد: پرستاري كاري بسيار سخت و پر مسئوليت است و اگر حقوق و مزاياي اين نيروها با تاخير پرداخت شود يا هر نوع اجحافي در حق اين نيروها بشود هم موجب كاهش رضايتمندي آنان مي شود و هم به ميزان رضايتمندي مردم از خدمات بيمارستاني آسيب مي‌زند.
حسني در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا درباره منبع تامين حقوق پرستاران نيز گفت: هيچ منبع دولتي براي پرداخت حقوق اين پرستاران وجود ندارد و همه هزينه‌ها از مجل درآمد اختصاصي بيمارستانها و دانشگاههاي علوم پزشكي طرف قرارداد تامين مي‌شود.
وي افزود: تاكنون موسسه كارآفرينان آوا سلامت وابسته به هيئت امناي صرفه جويي ارزي وزارت بهداشت با 24 دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي-درماني براي تامين نيروي انساني پرستار قرارداد بسته است.
وي گفت: فقط براي دانشگاههاي علوم پزشكي كه درخواست تامين نيرو داشته باشند،نيرو استخدام مي‌كنيم و هيچ ولعي براي اينكه بازار نيروي انساني را به سمت يك موسسه ببريم، نداريم.
محمد ميرزابيگي، معاون پرستاري وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي پيش از اين اعلام كرده بود كه هم اكنون حدود 140 هزار پرستار در بيمارستانهاي كشور مشغول به كار هستند و بر اساس نسبت استاندارد پرستار به تخت بيمارستاني، پزشك و جمعيت حداقل به 100 هزار پرستار ديگر در كشور نياز داريم.
به گفته وي، در قانون ارتقاي بهره وري نيروي انساني مزايا و مرخصي هاي ويژه اي براي پرستاران در نظر گرفته شده است كه براي اجراي اين قانون، تعداد پرستاران شاغل كشور بايد حداقل به 260 هزار نفر برسد و در اين صورت كشور هم اكنون با كمبود 120 هزار پرستار مواجه است.
كمبود پرستار در بيمارستانها موجب افزايش سختي كار آنان، فرسودگي و خستگي و افزايش امكان خطاي آنان مي‌شود و همين مسائل موجب كاهش رضايتمندي مردم و بيماران از خدمات پرستاري و مراقبتهاي بيمارستاني مي‌شود.
هم اكنون حدود 110 هزار تخت بيمارستاني در كشور فعال است كه اگر استاندارد 1.8 پرستار به ازاي هر تخت را كه سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز پذيرفته است، مبنا قراردهيم بايد هم اكنون حداقل 200 هزار پرستار شاعل در بيمارستانها داشته باشيم كه البته اين استاندارد براي بخشهاي مراقبتهاي ويژه بيشتر است، ضمن اينكه تختهاي بخشهاي اورژانس و اتاق عمل در اين سرشماري لحاظ نشده بنابراين نياز بيمارستانهاي كشور به پرستار بيش از اين تعداد است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: