کد خبر: ۱۰۵۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 22
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه صنعتی اصفهان توانستند به كمك نانوذرات طلا ،حسگر تشخيص سرطان خون در مقياس آزمايشگاهی را توليد كنند.
به گزارش شفا آنلاین،علی اصغر انصافی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در این طرح به تولید و معرفی یک زیست حسگر به منظور تشخیص 2 نوع سلول های سرطانی از یکدیگر پرداخته ايم و سطح حسگرها  به وسیله نانو ذرات طلا را اصلاح كرديم؛ همچنین بخشی از ژن ZAP70 را بر روی سطح این حسگر استقرار داديم.

وی توضيح داد: هنگامیکه این ژن در تماس با مکمل خود قرار می گیرد، بسته به جهش یافته بودن یا نبودن آن، رفتار متفاوتی را از خود نشان می دهد؛ همین تفاوت اساس آنالیز کمی و کیفی در نظر گرفته می شود. در خصوص بيماری سرطان خون مزمن، به علت تفاوت وضعيت افراد مبتلا در حالت جهش يافته ژنی و جهش نيافته ژني، نوع درمان و تجويز دارو اهميت دارد.

پروفسور انصافي با اشاره به اساس كار اين حسگر گفت: اساس کار این حسگر روش طیف نگاری امپدانس الکتروشیمیایی است که علاوه بر سرعت و حساسیت بالا، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

وي اظهار داشت : در اين پژوهش ابتدا نانوذرات طلا به وسیله اعمال پتانسیل بر روی سطح الکترود از جنس طلا نشانده شدند، در ادامه پروب DNA نیز بر روی سطح الکترود استقرار یافت؛ سپس بررسی های ریزساختاری بر روی سطح الکترود انجام گرفت.
برچسب ها: دانشگاه ، حسگر ، سرطانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: