کد خبر: ۱۰۵۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 21
شفا آنلاین>اجتماعی>سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، مقاومت بهارستان نشین‌ها برای افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی دخانیات شکست و این موضوع روز گذشته پس از موافقت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در در صحن علنی مجلس تصویب شد.
به گزارش شفا آنلاین،در حالی که گمانه زنی‌های زیادی درباره افزایش مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار مطرح بود و مخالفان این طرح  استدلال می‌کردند افزایش مالیات سیگار، قاچاق آن را زیاد می‌کند، بالاخره  مستندات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تأثیر مثبتی بر رأی نمایندگان مجلس گذاشت و مجلسی‌ها  در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 95 کل کشور در بند درآمدی از تبصره این لایحه قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار وارداتی را افزایش دادند. این قانون در شرایطی تصویب شد که آمارها نشان می‌دهد اگر 10درصد مالیات سیگار را افزایش دهیم 8 درصد مصرف آن کم می‌شود.

  بر اساس این مصوبه از ابتدای سال 1395 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار وارداتی مبلغ 500 ریال و تولید مشترک مبلغ 350 ریال و تولید داخلی مبلغ 100 ریال به عنوان عوارض اضافه  می‌شود  همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است مبالغ مزبور را از وارد کنندگان و تولید کنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف 160155 جدول شماره 5 این قانون واریز کند.

افزایش مالیات بر سیگار  در حالی به تصویب رسید  که گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی از وضعیت مالیات دخانیات ایران گویای آن است که  کشور ما  از لحاظ مالیات دخانیات رتبه 19 را در دنیا دارد و حدود 11 درصد مالیات از دخانیات می‌گیرد و این رقم بر مبنای قیمت خرده فروشی دخانیات در سطح جهانی حداقل 70درصد اعلام شده است به عبارتی رقم مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار در کشور ما تا هفت برابر کمتر از استانداردهای WHO (سازمان بهداشت جهانی) است.  بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران جزو کشورهای پر مصرف دخانیات محسوب نمی‌شود اما در صورت نداشتن برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، تا 40 سال آینده جزو سه کشور نخست بیشترین میزان مصرف کننده دخانیات خواهد بود.

همچنین WHO (سازمان بهداشت جهانی) در گزارشی اعلام کرده، سالانه  6 میلیون نفر در دنیا بر اثر مصرف سیگار فوت می‌کنند و 600 هزار نفر به‌خاطر دود غیر مستقیم  سیگار در اماکن عمومی جان خود را از دست می‌دهند در کشور ما 5میلیون و 300هزار نفر سیگار می‌کشند که حدود 20تا 30 سال از عمر مفید افراد سیگاری به‌خاطر مصرف سیگار کم می‌شود این مسأله علاوه بر ضررهای اقتصادی سلامتی جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

مسئولان وزارت بهداشت نیز  بارها اعلام کرده‌اند،  یکی از مهم ترین راهکارهای  مبارزه با دخانیات و کاهش هزینه‌های درمانی بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار افزایش عوارض دخانیات است. به اعتقاد وزیر بهداشت،  با کاهش آمار مصرف کنندگان دخانیات، سالانه بین 20 تا 30هزار میلیارد تومان در هزینه‌ای بهداشتی و درمانی صرفه‌جویی می‌شود و اگر مالیات بر مبنای یک پاکت سیگاری که در مغازه فروخته می‌شود، دریافت شود، دولت می‌تواند در مدت یک سال، دو هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر خرده فروشی سیگار درآمد کسب ‌کند و این به معنی حدف آسیب زنندگان به سلامت مردم و تأمین هزینه‌های سلامت است.

گفتنی است،  در اجرای قانون سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با عنایت به لغو قانون انحصار دولتی دخانیات مصوب29/ 12/ 1307 و اصلاحات بعدی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به وصول خالص هر گونه وجوه دریافتی شرکت دخانیات ایران بابت تمام نگاشت (هولوگرام) و سایر حقوق انحصار محصولات دخانی پس از تاریخ لازم‌الاجرا شدن مصوبه‌ واگذاری سهام شرکت مزبور بابت رد دیون صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد بر اساس گزارش حسابرس اقدام و وجوه مزبور را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

همچنین وزارت صنعت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوزها و هرگونه حقوق دولتی دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی را طی سال 95 به ردیف درآمدی مذکور واریز کند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: