کد خبر: ۱۰۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 20
شفا آنلاین>اجتماعی>آخرین گزارش‌ها ازنشست‌های فشرده چند روزه هیأت ایرانی با مقامات سعودی حکایت از آن دارد که به رغم تمامی تلاش‌های مسئولان سازمان حج و زیارت برای حفظ حقوق و عزت زائران ایرانی و برگزاری یک حج آبرومند مذاکرات به دلیل برخی پیش شرط‌ها و کارشکنی‌های مقامات سعودی به نتایج مطلوبی نرسیده است.

به گزارش شفا آنلاین،  به طوری که دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با  تشریح آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان در مورد حج اظهار داشت: متأسفانه در طول چند ماه گذشته دولت عربستان کارشکنی کرده است. اما  با جدیت به دنبال این هستیم که امسال بتوانیم زائران را به مکه مکرمه اعزام کنیم.

علی جنتی دیروزدر حاشیه نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جمع خبرنگاران با تأکید بر کارشکنی‌های عربستان گفت: مسئولان حج باید پیش از این به آنجا می‌رفتند و قرارداد محل‌های اقامتی را منعقد می‌کردند اما دولت عربستان تاکنون به این افراد روادید نداده است.وی  با اشاره به اعزام یک هیأت برای مذاکره به عربستان بیان داشت: این نخستین بار است که به هیأت ایرانی، آن هم در کشوری ثالث ویزا داده شد که برای مذاکره به عربستان بروند.به هرحال در این ارتباط ما مسائل مختلفی را مطرح کردیم اما طرف عربستانی برخورد هایی منفی داشته است.جنتی ادامه داد: در مورد روادید، حمل و نقل هوایی و اینکه هواپیماهای ما بتوانند زائران را به عربستان انتقال دهد آنها کارشکنی می‌کنند. البته ما اعلام کرده ایم که اگر دولت سوئیس حافظ منافع شما در ایران است باید در ایران ویزا بدهد اما آنها اصرار دارند در کشوری ثالث روادید داده شود که برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: در این مذاکرات، سازمان حج را موظف کرده ایم که همه شرایط ما را به مقامات عربستان اعلام کنند و آنها باید این شرایط را بپذیرند تا این حج انجام شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:با وجود اینکه  زمان را از دست دادیم، تلاش می‌کنیم اگر مقامات عربستان همراهی کنند امسال بتوانیم مراسم حج را برگزار کنیم.   

اختلاف نظر درباره سه موضوع
پیش از این  سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت  نیز درباره  نشست هیأت ایرانی با دست اندرکاران حج عربستان بر موضوعات حفظ عزت و احترام زائران ایرانی و تعیین راهکار عملی برای تأمین امنیت زائران، صدور ویزای زائران و انتقال حجاج ایرانی با خطوط هواپیمایی کشورمان تأکید کرده بود.

وی  در خصوص نکات مطرح شده در این مذاکرات عنوان کرد: به عنوان نکته اول در این مذاکرات مطرح شد که اگر قرار است زائران ما در حج حضور پیدا کنند باید عزت و احترام آنان حفظ شود.همچنین با توجه به حوادث رخ داده در حج گذشته حتماً بایستی راهکارهای اجرایی و عملی عربستان برای تأمین امنیت زائران در این تفاهمنامه قید شود.

وی عنوان کرده بود: در این مذاکرات موضوع اجرای حکم مجازات دو مأمور خاطی فرودگاه جده مطرح شد. اوحدی گفت: در این نشست خواستار راهکاری برای صدور ویزای زائران ایرانی در داخل کشورمان و  انتقال زائران با پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و داخلی همچون سال گذشته شدیم.

و براین موضوع تأکید شد با توجه به تأخیر سه ماهه در برگزاری این نشست باید صدور ویزا برای کمیته‌های مسکن، تدارکات و حمل و نقل حج ایران سریعاً صادر شود. روز یکشنبه همین هفته،زمانی که باید نتایج مذاکرات اعلام  می‌شد اوحدی اعلام کرد: با توجه به اینکه برخی موارد مطرح شده در نخستین نشست دو طرف دچار تغییرات جدی شده بود، هیأت ایرانی موارد مطرح شده را نپذیرفته و به جلسات کارشناسی بعدی موکول شد.

اوحدی خاطر نشان کرد: تعیین نوع پرواز زائران ایرانی از سوی عربستان از جمله مواردی بود که مورد انتقاد هیأت ایرانی قرار گرفت و تاکنون از موضوعاتی است که حل نشده اما امیدوارم در نشست بعدی با توجه به ارائه راهکارهای دو طرف، به نتیجه نهایی در این خصوص برسیم.

به گفته وی، ‌مقامات سعودی نیز پس اخذ این راهکار اعلام داشتند مسئولان مربوطه عربستان برای بررسی و اعلام نظر اکنون در جده حضور دارند که آنها نیز برای اعزام به جده و برگزاری نشست اعلام آمادگی کردند که تاکنون از سوی مقامات سعودی در این خصوص اعلام نظر نشده است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از دیگر موضوعات مورد اختلاف، محل صدور ویزا عنوان شد، گفت: هیأت ایرانی برای حل این مهم با توجه به نبود کنسولگری به مقامات سعودی پیشنهاد کرد صدور 64 هزار ویزا برای زائران ایرانی با توجه به اینکه حافظ منافع برای دو کشور تعریف شده، از این طریق انجام پذیرد تا تمهیدات لازم در ایران صورت گیرد.

اوحدی با تأکید بر اینکه اکنون کنسولگری در عربستان نداریم و امکان دارد زائران ایرانی در عربستان از قبیل فوت، مفقود شدن گذرنامه و یا غیره دچار مشکل شوند و نیاز مراجعه به چنین مکانی پیدا خواهند کرد، تصریح کرده بود: برای این مهم نیز به طرف سعودی پیشنهاداتی ارائه شده که در نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

پیش شرط ها
شبکه الجزیره در همین باره نوشت: وزیر حج عربستان به هیأت ایرانی گفته: هرگونه تجمع در اماکن عمومی، راهپیمایی، سر دادن شعار و بالا بردن صدا هنگام دعا خواندن ممنوع است.

به گزارش سایت  انتخاب  او در توضیح این ممنوعیت‌ها گفته: شعار دادن حجاج ایرانی باعث ایجاد مزاحمت برای دیگر حجاج می‌شود.

سخنگوی وزارت حج سعودی نیز شروطی را برای هیأت ایرانی مطرح کرده از جمله اینکه ایرانی‌ها باید در برنامه‌های توجیهی پیش از ورود به عربستان و پایبندی به طرح‌هایی که برای «حفاظت از حجاج» اجرا می‌شود حضور یابند.  مسئولان حج سعودی شروط عجیب دیگری را هم بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها با انداختن سنگ بزرگ دنبال محروم کردن حجاج ایرانی هستند.الجزیره این محدودیت‌ها را این‌گونه بیان کرده: توزیع نشریات یا مجلات خاصِ بعثه رهبری با محتوای چگونگی اجرای مناسک حج باید با موافقت وزارت فرهنگ و رسانه عربستان انجام شود، در غیر این صورت محدودیت‌ها و تحریم‌هایی شامل حال ایران خواهد شد.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: