کد خبر: ۱۶۴۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 27
جامعه داروسازی کشور، حداقل دارای یکصد سال تجربه فعالیت تشکیلاتی در کشور است و مبتنی بر تجربیاتی که در طول این یک قرن شکل گرفته، آینده‌نگری و دوراندیشی‌هایی دارد که بارها توانسته کشور را از مهلکه‌های بزرگی نجات بخشد.

در دنیای درهم‌تنیده امروز، دیگر امنیت را صرفاً متناظر فعالیت‌های فیزیکی در ابعاد نظامی یا انتظامی ترسیم نمی‌کنند، بلکه مفهومی است چند بعدی که یکی از وجوه آن، امنیت ذهنی است.

در همین راستا فراهم کردن یک فضای بانشاط و با آرامش که در آن همه چیز بر مدار قانون پیش می‌رود، همراه با پرهیز از نابسامانی و آشفتگی، یک ضرورت اساسی برای پیشبرد اهداف توسعه محسوب می‌شود. به همین جهت باید اذعان داشت ایجاد هرگونه ناامنی ذهنی برای فعالان یک حوزه، چه سهوی و چه عمدی، نتیجه‌ای جز جا ماندن جامعه از اهداف توسعه در پی نخواهد داشت.

بر پایه چنین باوری، اگر مباحثی نظیر راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی و زنجیره‌ای، شورای رقابت و حذف حدنصاب جمعیتی و فاصله‌ای، افزایش تعداد داروخانه‌ها، توزیع انحصاری داروهای خاص توسط داروخانه‌های دولتی، عطش دولت در تصدی‌گری و حضور در گردش مالی بازار دارو، رکود اقتصادی حاکم بر کشور، افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و در راس آن مالیات، هزینه‌های پرسنلی ناشی از اجرای طرح‌های مکانیزاسیون وHIX و همچنین تاخیر معوقات بیمه را در نظر بگیریم به وضوح می‌توانیم به شدت ناامنی ذهنی‌ای که بر پیکره داروسازی کشور تحمیل شده است، پی ببریم. این در شرایطی است که سود دارو نیز که مهم‌ترین مولفه درآمدزایی داروخانه‌ها و تامین هزینه‌ها است، علی‌رغم اصلاحاتی که در نظام قیمت‌گذاری صورت پذیرفته، هنوز از متوسط قابل‌قبول فاصله زیادی دارد.
از سوی دیگر فشار غیر قابل توصیفی که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و علی‌الخصوص سازمان بیمه سلامت بر بدنه رنجور اقتصاد داروخانه‌های سراسر کشور تحمیل شده، اقتصاد داروخانه‌ها را به دلیل طولانی شدن معوقات و مطالبات، وارد فاز نگرانی کرده و موجب استــهلاک کامل سود فعالیت داروخانه‌ها شده است.
جامعه داروسازی کشور، حداقل دارای یکصد سال تجربه فعالیت تشکیلاتی در کشور است و مبتنی بر تجربیاتی که در طول این یک قرن شکل گرفته، آینده‌نگری و دوراندیشی‌هایی دارد که بارها توانسته کشور را از مهلکه‌های بزرگی نجات بخشد. حال اکثریت داروسازان کشور بر این اعتقاد هستند که تحمیل این همه ناامنی ذهنی به بدنه داروسازی کشور، موجب آشفتگی نظام دارویی کشور در فاصله زمانی کوتاهی خواهد شد.
واضح این است که هم‌اکنون حمایت از جامعه داروسازی، وظیفه‌ای ملی است که می‌تواند موتور توسعه صنعت و خدمات داروسازی کشور را رونق بخشیده و نظام سلامت کشور را بیش از گذشته بر مدار ارجحیت پیشگیری بر درمان قرار دهد. ضمن اینکه چنین رویکردی به وضوح می‌تواند میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان داروسازی در سراسر کشور را افزایش داده و سونامی بیکاری در میان این قشر تحصیل کرده داروسازی را مهار کند.
امروز به مناسبت روز داروساز از مسئولین محترم وزارت بهداشت انتظار می‌رود به توانمندی و پتانسیل داروسازان در عرصه‌های مختلف ازجمله ارائه خدمات داروئی گسترده به بیماران، ارائه مشاوره‌های داروئی به پزشکان، به به‌کارگیری هر چه بیشتر علوم روز در تولید محصولات دارویی جدید، بیش از گذشته اعتماد کنند.سپید
محمدباقر ضیا
رئیس انجمن داروسازان ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: