کد خبر: ۱۰۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 17
شفاآنلاین:اجتماعی >عمومی >سلامت > سوال این است که پس از حدود 27 سال از تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر آیا موفقیتی هم حاصل شده است؟ آیا آمارمعتادان کشور کاهش یافته است؟ آیا آمار فروش و عرضه مواد مخدر کاهش یافته است؟ آیا معتادان پس از بازپروری توانمند شده اند؟ آیا در درمان اعتیاد موفق بوده ایم؟ آیا مرگ و میر معتادان کاهش یافته است؟ آیا قاچاق مواد مخدر کاهش یافته است؟
یک سال مانده به پایان جنگ تحمیلی؛ اوضاع کشور مناسب نیست، اما زندگی در شهرها و روستاهای کشور جاری است. در کنار مشکلات اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و ... موضوع آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از آسیبها دور از چشم مسئولان نبود برای همین قانون مبارزه با مواد مخدر پس از ماه ها بررسی بالاخره سوم آبان ماه 1367 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

عده ای فکر می کردند با این قانون دیگر خبری از مواد مخدر و اعتیاد شنیده نمی شود برای همین شعار ریشه کنی اعتیاد آغاز شد. در این میان سینما و تلویزیون و رسانه ها هم قبل و بعد از تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ریشه کنی اعتیاد وارد میدان شدند و تولید فیلمها و سریالهایی مانند آیینه عبرت، عقرب، نیش و غیره ... با استقبال مخاطبان همراه شد.


ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شد تا پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر اعم از تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها و تمرکز کل عملیات اجرایی، قضایی و برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر را در دستور کار قرار دهد. اهمیت این ستاد به نحوی در قانون آمد که ریاست آن را به شخص رئیس جمهور داد اعضای این ستاد عبارتند از: دادستان کل کشور، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران، رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

 

حالا سوال این است که پس از حدود 27 سال از تشکیل این ستاد آیا موفقیتی هم حاصل شده است؟ آیا آمارمعتادان کشور کاهش یافته است؟ آیا آمار فروش و عرضه مواد مخدر کاهش یافته است؟ آیا معتادان پس از بازپروری توانمند شده اند؟ آیا در درمان اعتیاد موفق بوده ایم؟ آیا مرگ و میر معتادان کاهش یافته است؟ آیا قاچاق مواد مخدر کاهش یافته است؟

 

شاید این سوال از سوی یک جوان 20 ساله، یک دانشجو، یک جانباز یا خانواده شهید و شاید هم کل جامعه مطرح شود. باید بگویم که پاسخ به این سوالات محرمانه و پیچیده نیست. بهتر است کمی با آمار صحبت کنیم.

 

*سازمان پزشکی قانونی کشور: مرگ 40 هزار معتاد در 10 سال

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: ایران 1.5 میلیون معتاد دارد

*قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان

*نیروی انتظامی ایران: تقدیم 37 هزار شهید در مبارزه با مواد مخدر

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: واردات شیشه از افغانستان و پاکستان شدت گرفت

*نیروی انتظامی ایران: دستگیری 230 هزار قاچاقچی در سال 94

*ستاد مبارزه با مواد مخدر: مصرف سالانه مواد مخدر در کشور ۵۰۰ تن است که بیش از ۱۰ درصد این آمار متعلق به زنان، بیش از یک درصد متعلق به دانش آموزان و دانشجویان، ۲۰ درصد متعلق به حوزه صنعتی و کارگری است و در مجموع ۲۶ درصد مصرف کننده های ما مواد صنعتی مصرف می کنند.

 

تعجب نکنید! این روزها ستاد مبارزه با مواد مخدر حتی قیمت انواع مواد را هم رسما اعلام می کند. پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر: قیمت شیشه گرمی ۶۸ هزار تومان و کیلویی ۴۰ میلیون تومان!

شاید سوال این باشد که خب اینها همه آمار و ارقام است پس این همه مدیر و صاحب منسب در ستاد مبارزه با مواد مخدر چه می کنند؟

 

یک مصاحبه دردسر ساز برای آقای معاون!

برای پاسخ به سراغ یکی از مدیران این ستاد می رویم که بعد از مصاحبه اش با یکی از رسانه ها پس از مدتی برکنار شد. فرید براتی سده وقتی معاون درمان اعتیاد و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر بود یعنی در سال 1393 وقتی از او سوال شد آیا ستاد مبارزه با مواد مخدر شکست خورده است گفت: باید چکار می کردیم که نکردیم. اول باید تعریفی از ستاد داشته باشیم و اینکه واقعا چه انتظاری از ستاد داریم. ستاد فقط دستگاه هماهنگ کننده است. وقتی وزارت بهداشت و وزارت رفاه مواد قانونی مبارزه با مواد مخدر را که بر عهده دارند انجام نمی دهند؛ حرفی برای گفتن نمی ماند. 10 بار خودم نامه نوشتم به وزارت تعاون اما جواب نامه ما را نمی دهند. ستاد این وسط چکار کند.

 

براتی سده در این گفتگو اعلام کرد: طلایی ترین دوره ستاد مبارزه با مواد مخدر زمان آقای هاشمی رفسنجانی بوده است. چون شخص رئیس جمهور در جلسات ستاد حضور داشتند اما بعد از آقای هاشمی هیچ رئیس جمهور دیگری در جلسات ستاد حاضر نشده و جدی نگرفتند. آقای خاتمی یک جلسه بودند و آقای احمدی نژاد هم یک جلسه و آقای روحانی که تاکنون در جلسات نبودند.
شاید بگوئید آقای دکتر براتی یک کارکند و تنها یک معاون بوده و این حرفها تنها دیدگاه شخصی اوست و شاید هم خصومتی با ستاد داشته است. پس بهتر است به سراغ فرد دیگری برویم...

انتقاد تند معاون اول قوه قضائیه به ستاد مبارزه با مواد مخدر

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای دادستان سابق کل کشور (عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر) و معاون اول فعلی قوه قضائیه می گوید: در طول سال‌های گذشته هیچ گاه میزان مجرمین مواد مخدر در زندان‌ها کمتر از 42 درصد نبوده است و به 44 الی 45 درصد نیز رسیده است.  بیشترین مرگ‌ومیر در زندان‌ها به‌خاطر مواد مخدر است زیرا عده‌ای مواد را می‌بلعند و مورد داشته‌ایم که فردی بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر را بلعیده است.

 

از دبیرخانه ستاد مواد مخدر سؤال کنید که در طول دولت‌های نهم، دهم و یازدهم چند جلسه به‌ریاست رئیس جمهور داشته است. امروز که افزون بر دو سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد کلاً سه جلسه در ستاد مرکزی مواد مخدر برگزار شده که یک جلسه به‌ریاست رئیس جمهور و دو جلسه به‌ریاست وزیر کشور بوده است. ما نیز اعتقاد داریم که اگر همه به وظایف خود در این زمینه عمل می‌کردند به‌طور قطع اعدام‌ها کم می‌شد زیرا ما نیز موافق نیستیم که هر کسی را که گرفتیم اعدام کنیم اما این را بدانید که با حرف‌های آمریکا و احمد شهید ما از اجرای قانون دست برنمی‌داریم.

پیشنها نه چندان کار ساز معاون فرهنگی قوه قضائیه

حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه هم گفته: تعداد کم جلسات برگزار شده توسط ستاد مبارزه با موارد مخدر، قابل تامل است. اگر ستادی می خواهد به وظایفش به خوبی عمل کند و پیشرفت داشته باشد باید برنامه ها را رصد و در جریان امور باشد، به نظر من برگزاری سه جلسه ستاد طی قریب به سه سال گذشته بسیار کم است، اگر چه صرف برگزاری جلسه هم چاره درد نیست. به نظر می رسد در عرصه مهم مبارزه با مواد مخدر که جزو اولویت های کشور است، راه اندازی قرارگاهی عملیاتی برای مبارزه به شدت احساس می شود.

 

البته این پیشنهاد آقای معاون فرهنگی قوه قضائیه هم قابل تامل است اما به نوعی چه علی خواجه و چه خواجه علی هر دو یکی است. وقتی با ستادی با این یال و کوپال اینطور شکست خورده ایم قرارگاه دیگر پیشکش است.

 

بر اساس این گزارش و آمارهای ارائه شده دیگر ستاد مبارزه با مواد مخدر از پوسته اصلی خود خارج شده و بیشتر به مرکز آمار ایران می ماند. ستادی که هر از چندگاهی نشست خبری گذاشته و آمار مرگ، کشفیات، پلمپ کمپ و تکذیب سقط جنین ارائه می کند! نکته قابل تامل اینکه در نشست خبری اخیر این ستاد بیشتر وقت صرف این شد که چند زن در کمپ شفق بهشان خوش گذشته یا بدرفتاری شده است؟! حالا خودتان را جای قاچاقچیان، توزیع کنندگان مواد مخدر و معتادان بگذارید ... خبری از عملیات، برنامه های ویژه، بسته های حمایتی، روش های جدید و غیره نیست!

 

 به این تیترها خوب توجه کنید: «گسترش شبکه علمی آزمایشگاهی مبارزه با مواد مخدر در کشور»؛ «تدوین سند جامع مشاركت‌های مردمی در كاهش بار اعتیاد»؛ «غنی سازی اوقات فراغت از اولویت های مبارزه با مواد مخدر است»؛ فقط تیتر است. البته نمی گوئیم کاری انجام نشده بلکه می گوئیم خروجی مشاهده نمی شود. حالا بودجه 173 میلیارد تومانی این ستاد برای سال 95 روی میز مجلس است و اعضای ستاد منتظرند بودجه هر چه زودتر تصویب شود!
 

تمام سوالات و دغدغه ها و خواسته ها از ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی است که اعدام قاچاقچیان مواد مخدر هم برای کشور هزینه های بین المللی به همراه داشته است. هرچند بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران متهمان باید بر اساس جرم صورت گرفته مجازات شوند و ارتباطی با کشورها ندارد اما موضوع اعدام در ایران همچنان تیتر رسانه های غربی است. حالا با تمام این تفاسیر باید گفت که در اینجا قوانین دیگر سازناکوک نمی زنند بلکه مدیریت و نحوه عملکرد و همت مسئولان زیر سوال است. حالا می خواهید پرتقال فروش را پیدا کنید یا نکنید ...قصه همین است.موج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: