کد خبر: ۱۰۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 15
شفا آنلاین>سلامت>به سختی از پزشک متخصص وقت می‌گیرد و با وجود وقت قبلی باید دو سه ساعتی منتظر نوبت باشد. البته حق ویزیت گزافی را هم برای چند دقیقه معاینه پرداخت می کند.
به گزارش شفا آنلاین،بحث " ویزیت کوتاه مدت " موضوعی است که اکثر ما با مراجعه به پزشکان یا درمانگاهها با آن مواجه هستیم. با وجود هزینه‌های گزافی که برای حق معاینه پزشکان از عمومی تا فوق تخصص تعریف شده، در مقابل بیماران هم انتظار دارند پزشک به اندازه مبغلی که دریافت می کند برایشان وقت بگذارد در حالیکه این اتفاق در اکثر مطب‌های پزشکی و درمانگاه‌ها نمی افتد.

افراد مجبورند با توجه به زمان‌های طولانی که برای ویزیت شدن در مراکز پزشکی می‌گذرانند، به چند سوال دکتر پاسخ دهند و بعدش هم با سکوت او مواجه می شوند چون بلافاصله دکتر سراغ دفترچه بیمه یا نسخه می رود، دارو و آزمایش می نویسد، با لبخندی دفترچه را تحویل بیمار می دهد و حالا باید برای ویزیت بعدی نوبت بگیرد.

برخی پزشکان هم هنگام نسخه نوشتن می گویند: " فعلاً این داروها را برای کاهش درد و التهاب مصرف کنید تا پاسخ آزمایش ها برسد."

بعد از آنکه بیمار به داروخانه مراجعه می کند ممکن است داروهایی دریافت کند که ممکن است همین عجله دکتر برای نوشتن داروها، کار دست مریض دهد یا حتی برخی از این داروها اصلا مورد نیاز بیمار نباشد. 

چند دقیقه باید در اتاق دکتر بمانیم؟
ذکر یک نکته ضروری است و باید خاطرنشان کرد که اکثر بیماران اطلاع کافی از حق و حقوق خود در خصوص زمان استاندارد برای دریافت یک معاینه کامل را ندارند و نمی دانند پزشک متخصص یا عمومی چقدر باید برای معاینه شان زمان بگذارد.

در همین باره محمدآقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از این درباره استاندارد ویزیت گفته بود: " استاندارد ویزیت در مصوبه تعرفه سال ۹۴ هیئت وزیران برای تعرفه‌های خدمات پزشکی آمده است. این استاندارد برای ویزیت پزشکان عمومی ۱۵ دقیقه، پزشکان متخصص ۲۰ دقیقه، پزشکان فوق تخصص ۲۵ دقیقه و برای روانپزشکان نیز ۳۰ دقیقه است که به همه مراکز درمانی ابلاغ شده است."

همچنین محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور تاکید دارد که زمان های در نظر گرفته شده فوق برای نخستین ویزیت بیمار توسط پزشک است تا پزشک زمان کافی برای دریافت شرح حال از بیمار را داشته باشد. برای مثال کسی که به علت پا درد بر اثر ضربه به پزشک مراجعه می‌کند نسبت به فردی که علت بیماری نامشخصی دارد زمان کمتری برای بررسی و معاینه نیاز دارد. همچنین بیماری که برای چندمین مرتبه نزد پزشک می رود در مراجعات بعدی، پزشک معالج با علم به وضعیت قبلی بیمار و پرونده اش، زمان ویزیت را به تجویز داروهای جدید می‌ گذراند.

سوالات کلیدی؛ زمان معاینه را کاهش می دهد
دکتر فاطمه محرری فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان مهمترین معیار تشخیص بیماری را سوال کردن از بیمار می داند و می گوید: " البته روش های معاینه پزشکان متخصص با فوق تخصص یا حتی عمومی متفاوت است اما اصلی ترین راه درمان مراجعه کنندگان سوال کردن از علایم بیماریزاست. در حرفه روانپزشکان، تست های روانسنجی یا سایر ارزیابی ها و مصاحبه ها کمک کننده به وضعیت بیمار است."

وی علت برخی ویزیت های سریع را که حتی زودتر از زمان استاندارد صورت می گیرد در این می داند که ممکن است پزشکی تبحر کافی را داشته باشد و با یک معاینه سریع و پرسیدن یکی دو سوال کلیدی، علت بیماری را تشخیص دهد و زمان را در اختیار بیمار دیگری قرار می دهد.

درمانگاههای شلوغ؛ پیامد ویزیتهای کوتاه مدت
اما یکی دیگر از دلایل کاهش مدت زمان ویزیت ها، تعدد مردم به درمانگاهها و شلوغی این مراکز عمومی پزشکی است.

دکتر محمدمهدی صدوقی، فوق تخصص قرنیه می گوید: " گاهی درمانگاهها به قدری شلوغ می شود که مجبوریم وقت کمتری برای بیماران بگذاریم و با پرسیدن چندین سوال ساده، تشخیص نهایی را اعلام کنیم. گاهی اوقات لازم است آزمایش هایی هم برای افراد نوشته شود تا تشخیص بهتری صورت گیرد. ذکر این نکته هم ضروری است که در برخی مراجعات با توجه به علائمی که پزشکان از بیماران می پرسند نیاز نیست زمان زیادی برای معاینه در نظر گرفته شود و در همان دقایق اولیه تشخیص به راحتی انجام می شود. تراکم بیمار و کمبود امکانات یک عامل دیگر برای صرف زمان کمتر جهت معاینه بیماران است."

دردسرهای بعد از ویزیت برای بیماران!
بر اساس این گزارش، از این هم که بگذریم گاهی برخی معاینات منجر به هزینه های گزاف تر دیگری برای بیمار می شود، مبالغی که حتی هزینه های بخش سلامت را هم بالا می برد. به عنوان مثال پزشک متخصص ستون فقرات که می داند مشکل بیمارش آنقدرها هم جدی نیست اما برای اینکه خودش مطمئن تر باشد به او می گوید یک عکس سیاه و سفید هم از ناحیه آسیب دیده تهیه کند.  در حالیکه شاید بیمار عکس MRI هم داشته باشد.

با پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مشخص شد اگر قرار باشد بیماری برای عکسبرداری از ناحیه ستون فقرات عکس سیاه و سفید تهیه کند باید مبلغ 100 هزار تومان به آزمایشگاه پرداخت کند. همچنین مبلغ 26 هزار تومان هم برای گرفتن یک عکس ساده دندان در آزمایشگاههای رادیولوژی دریافت می شود.

اگر هم سری به مراکز MRI بزنیم افراد علاوه بر اینکه باید دو سه ساعت یا حتی بیشتر برای گرفتن یک عکس وقت بگذارند، لازم است مبالغی بالای 100 هزار تومان با دفترچه بیمه برای این نوع از عکسبرداری کنار بگذارند. مبالغی که شاید در حد و اندازه جیب یک خانواده با سطح درآمد متوسط یا ضعیف نباشد.

از خودمان شروع کنیم
شلوغی بیش از حد درمانگاهها، گسترش انواع بیماری ها در شهرهای پرجمعیت، شیوع بعضی از ویروسها در فصل های خاصی از سال و غیره و غیره، سیل بیماران را به درمانگاهها، مطب ها و مراکز پزشکی روانه می کند. در اکثر مواقع با مراجعه به یک بیمارستان شاهد شلوغی بیش از حد درمانگاههایش هستیم و پزشکان هم در تمام ساعاتی که در حال ویزیت هستند سعی دارند در حداقل زمان ممکن بیماران بیشتری را پذیرا باشند. 

اما باید این نکته مهم را هم در نظر گرفت که تشخیص اشتباه یا تجویز برخی داروها به علت ویزیت های کوتاه مدت، بازی با جان بیمار است. هر چند ضروری به نظر می رسد که پزشکان زمان بیشتری را برای معاینه مراجعه کنندگان بر اساس استانداردها اختصاص دهند، لازم است خود مردم هم از آگاهی بیشتری نسبت به حق و حقوقشان برای ویزیت شدن برخودار باشند و اگر بدانند تا چند دقیقه حق دارند در اتاق پزشک بمانند و علائم دقیق بیماری شان را شرح دهند، گامی کوچک در جهت رفع این معضل برداشته ایم.jyc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: