کد خبر: ۱۰۴۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 13
شفا آنلاین>سلامت> نماينده وزارت بهداشت درامور روسيه گفت: با تشكيل كارگروه دارو بين ايران و روسيه و نيز برگزاري جلسات مختلف بين وزير بهداشت ايران و روسيه، چگونگي ورود داروي ايراني به بازار روسيه در حال بحث و بررسي است.
به گزارش شفا آنلاین،سيدحسام‌الدين مدني درجلسه آشنايي اعضاي اصناف صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران با قوانين و مقررات ثبت دارو در روسيه در مركز آزمايشگاه‌هاي مرجع كنترل غذا و دارو افزود: پيش از اين شركت‌هاي دارويي ايراني معدودي با روسيه همكاري داشته‌اند، اما به صورت فراگير هيچگاه چنين موقعيتي به وجود نيامده بود.
وي اضافه كرد: پيش از اين شركت‌ها آشنايي كافي با قوانين بين‌المللي نداشتند و ممكن بود در صادرات با مشكل‌هايي روبه‌رو شوند، اما پس ازتشكيل كارگروه داروي ايران و روسيه و اقداماتي كه درجهت تعامل بيشتر با اين كشور صورت گرفت، همه‌چيز شفاف‌ترشد. اميدواريم از اين به بعد صادركنندگان با مشكلات كمتري روبرو شوند.
نماينده وزارت بهداشت درامور روسيه گفت: يكي از دلايل پايين بودن صادرات ايران در زمينه دارو، آشنا نبودن به قوانين بين‌المللي است. از آنجا كه اغلب كشور‌هاي اروپايي مي‌خواهند محصول خودشان بازار را پركند، شرايط را براي ورود كشور‌هاي ديگر تنگ مي‌كنند و براي همين قوانين سخت‌گيرانه‌اي دربعضي از مواقع مشاهده مي‌شود.
مدني ادامه داد: جلسات مختلفي ميان وزير بهداشت ايران و روسيه برگزارشده كه دراين جلسات تاكيد فراواني روي ورود داروي ايراني به روسيه شده است. البته نيازمند پيش‌زمينه‌هايي هستيم كه اغلب اقتصادي هستند. يكي از ضعف‌هاي موجود قوانيني است كه تاحدودي شرايط را براي صادرات و توليد دارو در اين كشور دشوار مي‌كند كه البته در راستاي حل اين موضوع وزير بهداشت ملاقات‌هايي را در سطوح بالاتر انجام خواهند داد.
نماينده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در امور روسيه ادامه داد: هدف اين جلسه به وجود آمدن گفت‌و‌گو و چالش است. بدون شك ورود به بازارهاي يك كشورساده نخواهد بود.
مدني تصريح كرد: ورود به بازار بين‌المللي كار پيچيده‌ و پر زحمتي است و نبايد توقع داشته باشيم با تمام درخواست‌هاي ماموافقت شود، اما مي‌توانيم به تدريج خودمان راآماده كنيم. كار با روسيه يك تمرين بسيارخوب براي ورود به بازار‌هاي بين‌المللي به حساب مي‌آيد.
وي با اشاره به قوانين جي.ام.پي GMP در روسيه اشاره كرد وگفت: بحث GMP در روسيه شرايط سختي دارد و زير نظر وزارت صنايع اين كشوراست. اميدواريم در جلساتي كه برگزار مي‌شود، روسيه GMP مورد تاييد وزارت بهداشت ايران را قبول كند.
نماينده وزارت بهداشت در امور روسيه در مورد انتقال تكنولوژي ميان ايران و روسيه گفت: ما انتقال تكنولوژي را ميان دو كشور داشته‌ايم كه بر اساس آن تكنولوژي واكسن آنفولانزاي روسيه در مقابل تكنولوژي داروي هپاتيت B ايران، وارد ايران شد.
مدني افزود: شرايط امروز با سال‌هاي پيش متفاوت است و هيچگاه ما چنين جلساتي با روسيه برگزار نكرده بوديم كه اين موضوع نشان‌دهنده تمايل روسيه براي اين همكاري است. بايد تا جايي كه مي‌توانيم از اين فرصت استفاده كنيم. به طور معمول اتفاقات بين‌المللي و بزرگ، به همين شكل و به صورت گذرا رخ مي‌دهند و از همين رو بايد از اين فرصت نهايت استفاده را ببريم. ما از تمام شركت‌هاي دارويي درخواست داريم كه مشاركت فعالي داشته باشند و در اين راه به ما ياري برسانند.

**فرصتي براي شركت هاي دارويي ايراني
دكتر عليرضا حسيني عضو سنديكاي صاحبان صنايع داروهاي انساني ايران نيز در اين جلسه گفت: كشور روسيه هدف مهم صادراتي براي ايران به حساب مي‌آيد و طبق برنامه‌هاي بلند مدت اين كشور، قرار است تا سال 2020 ميلادي، 95 درصد داروي روسيه در داخل روسيه توليد شود كه اين موضوع مي‌تواند براي توليدكنندگان و صادركنندگان دارو در ايران يك فرصت بزرگ به شمار بيايد.
وي افزود: طبق تفاهم‌نامه‌هايي كه با روسيه به امضا رسيده است اميدواريم بتوانيم هم به شكل صادرات و هم توليد مشترك، با اين كشور همكاري داشته باشيم و داروهاي ايراني را در اين كشور توليد كنيم.
رمضان اصلاخانوف مديرعامل موسسه مردم نهاد انستيتو تحقيقات مستقل روسيه نيز در اين جلسه گفت: ما در ديدار‌هايي كه از كارخانه‌هاي توليد دارو در ايران داشتيم ، دريافتيم كه ايران از نظر توليد و بار علمي در سطح بالايي قرار دارد. اميدوارم توليدكنندگان ايراني بتوانند در روسيه به توليد دارو بپردازند.


برچسب ها: اصناف ، قوانين ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: