کد خبر: ۱۰۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>سلامت>همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی فروردین بازار، رنگ میوه های نوبرانه به خود می گیرد، گاری به دست ها چغاله بادام و گوجه سبز می فروشند، هراز گاهی برای طراوات روی میوه ها آب می پاشند و موقع فروش با پاشیدن نمک آن رابه مشتری می دهند.
به گزارش شفا آنلاین، با فرا رسیدن فصل بهار بسیاری از افراد علاقه مند به مصرف ترشیجات هستند و با اشتیاق به سمت گوجه سبز، این میوه ی کال و نارس می روند که در عین طعم دلنشینی که دارد، دارای مواد معدنی هم است.

گوجه سبز دارای ویتامین هایC نسبتا بالا، B،A و آهن است و برای افرادی که از کم خونی رنج می برند مناسب است.

مصرف گوجه سبز به علت دارا بود آنتی اکسیدان موجود، برای افرادی که دارای بیماری های مزمن همچون دیابت، قلبی وعروقی و سرطان هستند مفید است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مصرف زیاد میوه‌های نوبرانه مثل چغاله بادام و گوجه سبز برای زنان باردار، بیماران قلبی و مبتلایان به فشارخون به دلیل نمک بالا توصیه نمی ‌شود.

مکرمی با بیان اینکه در زمان سم‌پاشی این میوه‌ها، گاهی از سمومی استفاده می‌شود که زمان شکوفه دادن و رسیدن میوه، عمر سم به پایان می ‌رسد، افزود: چیدن زودهنگام این میوه‌ ها موجب باقی ماندن سم می‌شود که هنگام مصرف به بدن منتقل می یابد.

وی با بیان اینکه فروشنده ها برای حفظ طراوت، این میوه‌ها را آب‌پاشی می‌کند گفت: پس از خریداری این میوه، باید پیش از مصرف به خوبی آنها را شست و ضد عفونی کرد.

 گوجه‌سبز دارای هسته‌های نرمی است که معمولاً هنگام مصرف از سوی کودکان و جوانان خورده می‌شود و این امر باعث سوء هاضمه شده یا در ترکیبات آن طعم تلخ اسید سیانیتریت وجود دارد که مصرف بالای آن باعث مسمومیت می ‌شود.

کارشناس امور باغی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه 2 هزار هکتار از باغهای مازندران به کشت درختان سیاه ریشه گوجه سبز اختصاص یافته پیش بینی کرد : امسال 15 هزار تن از این محصول در مازندران برداشت شود .

ملایی میانگین برداشت گوجه سبز در هر هکتار از باغات مازندران را 8 هزار کیلوگرم بیان کرد و افزود: ارزش اقتصادی آن نیز 45 میلیارد تومان در استان پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه فصل برداشت گوجه سبز از اوایل فروردین آغاز می شود تا اواخر خرداد ادامه دارد گفت:گوجه سبز مازندران علاوه بر خود مصرفی، به بیشتر مناطق کشور به ویژه تهران ارسال می شود.

وی افزود : قیمت تمام شده گوجه سبز در بازار از 30هزار تومان در ایام نوبرانه ها آغاز می شود که بعد از آن به 5 هزار تومان هم می رسد.


از آنجا که آنتی اکسیدان موجود در این میوه برای افرادی که روزانه دچار استرس می شوند مفید است آنها می توانند با استفاده یک لیوان دسته دار از این میوه، استرس شدید خود را کنترل کنند.

ناگفته نماند این میوه نباید به صورت ثابت و روزانه در این فصل استفاده شود.

گفتنی است، گوجه سبز به علت فیبر و ترشی موجود، دیر هضم بوده و از این رو برای مبتلایان به زخم معده یا التهاب معده توصیه نمی شود.

همچنین زنان روستایی در این فصل با رفتن به جنگل و چیدن آلوچه وحشی، آن را با نعناع و نمک می کوبند و می خورند که در زبان محلی به آن هلی تکونی می گویند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: