کد خبر: ۱۰۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 12
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه علوم پزشكي مشهد موفق به توليد حسگري آزمايشگاهي شده اندكه مي‌توان با استفاده از آن مقاديرجزئي يك نوع داروي آنتي‌بيوتيك را در خون شناسايي كرد.

 به گزارش شفا آنلاین،دكترخليل آبنوس از محققان اين طرح گفت: از اين حسگر مي‌توان در پزشكي و دامپزشكي به‌منظور اندازه‌گيري كمي يك نوع داروي آنتي‌بيوتيك در سرم خون و شير استفاده كرد.
وي بيان كرد: آنتي‌بيوتيك فرآورده يا ماده اي است كه از يك ميكروارگانيسم گرفته مي‌شود و ميكروارگانيسم‌هاي ديگر را از بين مي‌برد يا از رشد آن‌ها جلوگيري مي‌كند.
وي افزود: داروي كانامايسين يك آنتي‌بيوتيك پركاربرد است كه به‌منظور درمان برخي عفونت‌ها در انسان و حيوان استفاده مي‌شود، دوزهاي بالاي اين دارو مي‌تواند سبب عوارض جانبي شديدي مانند مسموميت‌هاي شنوايي و كليوي گردد؛ بنابراين تعيين مقادير اين دارو در خون به‌منظور جلوگيري از بروز عوارض جانبي ضروري به نظر مي‌رسد تاكنون روش‌هاي متعددي جهت شناسايي و اندازه‌گيري داروي مذكور معرفي ‌شده است.
آبنوس با تأكيد بر معايب روش‌هاي مرسوم تشخيص و تعيين غلظت داروي كاتامايسين، در خصوص هدف اجراي اين طرح گفت: به‌طوركلي روش‌هاي مرسوم مورد استفاده در تشخيص داروي كانامايسين وقت‌گير و گران هستند، به‌علاوه به نيروي متخصص براي كار با تجهيزات نياز است ازاين‌رو در اين پژوهش به توليد يك حسگر فلورسانس دقيق و سريع جهت تعيين مقادير جزئي داروي مذكور در خون و شير پرداخته ‌شده است.
به گفته‌ اين محقق، حسگر طراحي شده در اين پژوهش كه كارايي آن به‌وسيله نانوذرات طلا بهينه شده است مي‌تواند حضور و مقدار داروي كانامايسين را با حساسيت و انتخاب‌گري بالايي شناسايي و اندازه گيري كند، همچنين سرعت تشخيص اين حسگر نسبت به روش‌هاي تشخيصي مشابه بالاتر است.
وي افزود: هنگامي‌كه به يك مولكول از طريق نور انرژي داده شود، مولكول برانگيخته شده و تمايل دارد مجددابه حالت پايدار بازگردد، اين مولكول هنگام بازگشت به حالت پايدار از خود نور منتشر مي‌كند، اين پديده به فلورسانس معروف است، در پژوهش حاضر، يك حسگر فلورسانس بر مبناي آپتامر، آنزيم آگزونوكلئاز III و نانوذرات طلا طراحي شده است كه غلظت‌هاي بسيار اندك داروي كانامايسين را در سرم خون و شير شناسايي مي‌كند.
آبنوس درخصوص مراحل انجام طرح و روند ارزيابي اين حسگر گفت: ابتدا حسگر مورد نظر به‌صورت تئوري طراحي شد، در ادامه نانوذرات طلا سنتز شده و مواد مورد استفاده بهينه شد، سپس كونژوگه نانوذرات طلا- رشته مكمل نشان‌دار تهيه شده و در نهايت ارزيابي‌هاي مربوط به حد تشخيص و انتخاب‌گري صورت گرفت.
وي گفت: حسگر توليد شده در اين طرح قادر است داروي كانامايسين موجود در سرم خون را با حد تشخيص 569 پيكومولار و موجود در شير را با حد تشخيص 476 پيكومولار و با انتخاب‌گري بالايي شناسايي كند.
نتايج اين تحقيقات درمجله Sensors and Actuators B: Chemical به چاپ رسيده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: