کد خبر: ۱۰۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: مرحله جدید جمع آوری معتادان متجاهر شهر تهران در سال 95 از اواخر هفته جاری با هماهنگی دستگاه های مرتبط آغاز می شود.
به گزارش شفا آنلاین،محمدرضا آذرنیا با بیان اینكه شب گذشته نشست قرارگاه هماهنگی آسیب های اجتماعی تهران در محل استانداری برگزار شد اظهار كرد: این نشست به ریاست استاندار تهران و با حضور رئیس كمیته امداد امام خمینی (ره)، رئیس سازمان بهزیستی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری، رئیس پلیس پایتخت و سایر مسئولان استانی مرتبط برگزار شد.
وی به مهم ترین تصمیمات گرفته شده در این نشست اشاره كرد و افزود: قرار بر این شد كه ساماندهی معتادان متجاهر شهر تهران همچنان در دستور كار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باشد.
آذرنیا تصریح كرد: در همین راستا از اواخر هفته جاری مرحله جدید طرح جمع آوری معتادان متجاهر شهر تهران در سال 95 آغاز می شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خاطرنشان كرد: انتقال معتادانی كه دوره سم زدایی و درمانی خود را در مراكز و كمپ های سم زدایی به پایان رسانده اند به مراكز بهاران شهرداری، از دیگر مصوبات نشست دیشب بود.
به گفته آذرنیا، شهرداری تهران سال گذشته متعهد شد كه با ایجاد 44 مركز كارآفرینی و توانمندسازی بهاران در 22 منطقه پایتخت، معتادان متجاهر را پس از سم زدایی و درمانی در كمپ ها، اسكان و زیر پوشش قرار دهد كه تنها 13 مركز را به بهره برداری رسانده است.
وی تاكید كرد: برهمین اساس شهرداری پایتخت مكلف شده كه هرچه زودتر نسبت به ایجاد مراكز بهاران اقدام كند.
آذرنیا با اشاره به اینكه از زمان آغاز مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان متجاهر شهر تهران در آذرماه سال گذشته، بیش از چهار ماه می گذرد یادآور شد: قرار بود مرحله سم زدایی معتادان متجاهر جمع آوری شده ظرف مدت یك ماه انجام و این افراد به مراكز بهاران منتقل شوند كه تاكنون از حدود پنج هزار و 270 مددجوی ساكن در كمپ ها تنها 630 نفر به 13مركز آماده شده بهاران منتقل شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران با بیان اینكه با كسب مجوزهای قضایی، مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در حال سم زدایی در كمپ ها از یك ماه به حدود چهار ماه رسیده تصریح كرد: در این مدت نیز با موافقت دادستانی، عده ای از معتادان سم زدایی شده به خانواده های خود تحویل داده شدند.
در روزهای اخیر برخی رسانه ها از بازگشت شماری از معتادان متجاهر جمع آوری شده به سطح شهر تهران خبر دادند.
آذرنیا با اشاره به حضور پرویز فتاح رئیس كمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست قرارگاه هماهنگی آسیب های اجتماعی تهران گفت: این كمیته تعهد كرد كه خانواده معتادان متجاهر جمع آوری شده در این طرح را كه نان آور دیگری ندارند، زیر پوشش خود قرار دهد.
وی یادآور شد: رئیس سازمان بهزیستی نیز قول داد كه مراكز اقامتی ماده 15 خود را همچنان به منظور درمان معتادان متجاهر جمع آوری شده در این طرح، اختصاص دهد.
مراكز ماده 15 به منظور ارائه خدمات درمانی و نیز كاهش آسیب افرادی كه به نحوی دچار اعتیاد به مواد مخدر یا روانگردان هستند تاسیس شده كه خدمات متنوعی از درمان سرپایی تا دوره های بستری میان و بلندمدت را ارائه می‌دهند.

* جمع آوری 9 هزار و 560 معتاد متجاهر مرد و زن در سال 94
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران از جمع آوری 9 هزار و 560 معتاد متجاهر مرد و زن در استان طی سال 94 خبر داد و گفت: از این تعداد تنها 467 نفر زن بودند.
وی تاكید كرد: همه این افراد دوره درمان و سم زدایی حداقل سه ماهه خود را در مراكز و كمپ های درمانی و سم زدایی تكمیل كردند.
مرحله نخست طرح جمع آوری معتادان متجاهر و كارتن خواب شهر تهران در دهم آذرماه سال 94 با ابلاغ استاندار و موافقت دادستان تهران توسط نیروی انتظامی در نقاط مختلف پایتخت انجام شد.
این در حالی است كه قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی استان تهران از شهریور ماه سال گذشته با مسئولیت استاندار و عضویت شهرداری، سازمان بهزیستی، كمیته امداد امام خمینی(ره)، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مرتبط آغاز به كار كرد و جمع آوری معتادان متجاهر پایتخت به خصوص زنان معتاد یكی از اولویت های آن اعلام شد.
در آن هنگام اعلام شد كه كمپ شفق به عنوان نخستین مركز نگهداری زنان معتاد متجاهر درنظر گرفته شده است، این كمپ كه با پشتیبانی و بودجه شهرداری تهران بازسازی و تجهیز شده زیر پوشش شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار دارد و در محدوده شورآباد كهریزك واقع است.
137 كمپ و مركز درمانی دولتی و خصوصی در سراسر استان وظیفه نگهداری و سم زدایی مردان معتاد متجاهر را برعهده دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: