کد خبر: ۱۰۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 10
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروی آمریکا موارد استفاده از داروی کریزوتینیب (crizotinib) را که بوسیله شرکت فایزر روانه بازار می‌شود و برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک متاستاتیک که تومورهایشان حامل یک موتاسیون ژنی ROS1 است، تجویز می‌شود، گسترده‌تر کرد.
به گزارش شفاآنلاین، کریزوتینیب نخستین و تنها داروی مورد تائید این سازمان است که برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک و ROS-1-positive تجویز می‌شود.

       سرطان ریه
درمان مشکلی دارد، زیرا بیماران موتاسیون‌های مختلفی دارند که بعضی از آنها نادر هم هستند. گسترش استفاده از Xalkori، گزینه درمانی ارزشمندی را برای بیماران مبتلا به موتاسیون ژنی ROS-1 که درمان مشکلی هم دارند، فراهم آورده و از سوی دیگر، پزشکان نیز راهی اختصاصی‌تر برای هدف قرار دادن ROS-1-positive NSCLC پیدا کرده‌اند.

       تغییرات ژن ROS-1 در نزدیک به یک درصد از بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک دیده می‌شود. براساس گزارش سازمان غذا و دارو، خصوصیات کلی بیماری و بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک که حامل تغییرات ژن ROS-1 هستند، شبیه سرطان ریه سلول غیرکوچک با تغییرات ژن ALK است. کریزوتینیب توانست در سال 2011 تائیدیه سازمان غذا و دارو را برای این فرم از سرطان ریه به دست آورد. با بلوک کردن فعالیت پروتئین ROS-1 در تومورهایی که دچار تغییرات ژن ROS-1 شده‌اند، کریزوتینیب ممکن است سرطان ریه سلول غیرکوچک را از رشد و گسترش بازدارد.

 ایمنی و اثربخشی دارو در یک مطالعه چندمرکزی و تک‌گروه با بررسی 50 بیمار مبتلا به سرطان ریه سلول غیرکوچک متاستاتیک ROS-1 مثبت ارزیابی شده است. نتایج نشان می‌دهند که 66 درصد از بیماران با کوچک شدن کامل یا نسبی تومور مواجه می‌شوند که میانه طول کشیدن این اثر 3/18 ماه گزارش شده است.

 پروفایل ایمنی در این جمعیت از بیماران اغلب همان مواردی بوده که پیش از این در سرطان ریه سلول غیرکوچک متاستاتیک ALK مثبت دیده شده بود. شایع‌ترین عوارض جانبی با کریزوتینیب عبارتند از اختلالات بینایی، اسهال، استفراغ، ادم، یبوست، افزایش ترانس‌آمینازها، خستگی، کاهش اشتها، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، گیجی و نوروپاتی. البته محققان هشدار می‌دهند که کریزوتینیب ممکن است عوارض جانبی جدی مانند مشکلات کبدی، التهاب کشنده یا تهدیدکننده زندگی ریوی، ضربان‌های قلبی نامنظم و از دست دادن کامل یا نسبی بینایی در یک یا هر دو چشم نیز ایجاد کنند.
Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: