کد خبر: ۱۰۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي و رئيس سازمان غذا و دارو گفت: كاهش واردات داروهاي فوريتي و تك نسخه اي به كمتر از 20 هزار فقره و رساندن تعداد پروانه هاي توليد داخل به هفت هزار پروانه از اولويت هاست.

 به گزارش شفا آنلاین،دكتر رسول ديناروند افزود: رساندن تعداد پروانه هاي واردات رسمي به يك هزار و 500 پروانه، افزايش تعداد بازديدهاي كيفي به سه هزار و 500 مورد و افزايش نمونه برداري به 500 مورد در سال از ديگر برنامه هاي سازمان غذا و دارو در سالجاري است.
وي يادآور شد: هم اكنون دو هزار و 200 قلم دارو و هشت هزار پروانه ساخت در كشور وجود دارد.
ديناورند همچنين آمارهاي اعلام شده در مورد ميزان مصرف لوازم آرايشي كه ايران رتبه نخست را در دنيا دارد صحيح ندانست .
رئيس سازمان غذا و داروي كشور تاكيد كرد: 40 ميليارد دلار بازار مربوط به كالاهاي سلامت در بخش غذا و 10 درصد هم مربوط به ساير كالاهاي سلامت است و تمام اين رقم ها مربوط به ايران تنها نيم درصد كل بازار دنياست يعني ارزش كالاهاي سلامت در ايران نيم درصد بازار دنياست.
وي افزود: مردم روزانه در سامانه سازمان غذا و دارو، سه هزار استعلام در مورد مصرف كالاهاي سلامت انجام مي‌ دهند كه 20 درصد اين استعلام‌ ها نشان مي‌ دهد كالاهاي سلامت قاچاق و يا تقلبي است.
ديناروند با بيان اينكه در حوزه مديريت داروي بيمارستاني بسيار ضعيف هستيم افزود: در هيچ كشوري دارو در بيمارستان‌ها رها نيست اما در كشور ما برخي بيمارستان‌ ها داروساز ندارند اين درحالي است كه هردانشگاهي كه بتواند در اين زمينه سرمايه‌ گذاري كند نتيجه‌ مثبت آن را مي تواند ببيند.
وي در خصوص سلامت غذايي و توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزشي پزشكي به اين بحث گفت: 40 درصد گوجه مصرفي در ايران نيترات آن بالاتر از حد مجاز است.
رئيس سازمان غذا و داروي كشوردر خصوص نوشابه هاي مصرفي نيز تصريح كرد: در حالي كه سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي كمتر از 11 درصد شكر را در نوشابه‌هاي گازدار مجاز مي‌ داند تا مجوز توليد صادر كند اما سازمان غذا و دارو اعلام كرده بيشترين حد شكر موجود در نوشابه هاي گازدار بايد 9 درصد باشد .
ديناروند با اشاره به امكانات ضعيف و ضرورت تقويت آن در بخش غذا افزود: امسال با هدف ارتقاي سطح كنترل در بخش غذا 60 ميليارد تومان اعتبار براي تامين زيرساخت ها در دانشگاه‌هاي اصلي كشور هزينه مي شود.
وي در خصوص مصرف داروهاي گياهي و طب سنتي نيز گفت: سهم داروهاي گياهي و طب سنتي در ايران بالا نيست چرا كه با شيادي همراه است و با وجود صدور يك هزار پروانه توليد داروي گياهي اين بخش پنج درصد سهم بازار كشور را در اختيار دارد.
ديناروند يادآور شد: در بخش تجهيزات 90 درصد و در بخش غذا 20 درصد فعاليت‌ها متمركز است اين در حالي كه سازمان غذا و دارو بزرگترين دستگاه ستادي وزارت بهداشت است.
وي با بيان اينكه كالاهاي سلامت شامل سه بخش دارو، تجهيزات و غذاست، تصريح كرد: لوازم آرايشي، بهداشتي و هر چيزي كه مصرفي باشد تحت نظارت وزارت بهداشت باشد ضمن اينكه عمده بازار اين كالاها مربوط به غذاست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: