کد خبر: ۱۰۳۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 08
شفا آنلاین>سلامت>محققان برای اولین بار به صورت عملی به بررسی رفتار مولکول ها رویسطح پرداختند که این فرایند با سرعتی 10 برابر روش های نظری پیشین انجام شده است.
به گزارش شفا آنلاین،فناوری‌های نوینی نظیر ساخت آزمایشگاه روی تراشه و زیست‌حسگرها نیازمند اطلاعات دقیقی از برهم‌کنش موثر و سریع میان مولکول‌ها است. درک بهتر این که میان مولکول‌های مختلف چه اتفاقی می‌افتد به محققان و مهندسان کمک می‌کند تا در طراحی آزمایشگاه روی تراشه و زیست‌حسگرها عملکرد بهتری داشته باشند. یکی از خروجی‌های چنین مطالعاتی این است که نشانگرهای بیماری را با روش‌های ساده‌تر و ارزان‌تر می‌توان شناسایی کرد.

از این رو یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانیل شوارتز از دانشکده مهندسی شیمی و زیست دانشگاه کلرادو به بررسی رفتار مولکول‌ها روی سطح پرداختند. چنین رفتاری پیش از این به صورت نظری مورد بررسی قرار گرفته بود اما محققان این پروژه برای اولین بار آزمایش‌های عملی در این باره انجام دادند.

در این پروژه محققان از رشته‌های DNA استفاده کردند. آنها از مولکول‌های منفرد برای مشاهده مستقیم حرکت DNA روی یک سطح حاوی بخش مکمل رشته DNA استفاده کردند.

با بررسی این موضوع که چقدر زمان می‌برد تا رشته DNA بتواند مکمل خود را پیدا کند، پژوهشگران درمی‌یابند که رفتار نانوساختارها روی سطح به چه شکل است. این راهبرد به محققان کمک می‌کند تا روشی 10 برابر سریع‌تر برای هدف‌گیری مولکول‌های مورد نظر پیدا کنند.

مونسرود از محققان این پروژه می‌گوید: چیزی که برای ما بسیار عجیب بود این است که مولکول‌ها از همان الگوهای رفتاری انسان‌ها برای یافتن مکمل خود استفاده می‌کنند. از این یافته می‌توان برای بهبود فناوری‌های مختلف استفاده کرد.

در دنیای پزشکی از زیست‌نشانگرها نظیر آنتی‌بادی یا DNA جهش‌یافته برای شناسایی بیماری استفاده می‌کنند. این زیست‌نشانگرها از طریق برهم‌کنش با مولکول‌های دیگر روی سطح، به پزشکان در مورد وجود بیماری اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌کنند.

یافته‌های این پروژه می‌تواند برای ساخت زیست‌حسگرهای مبتنی بر DNA به کار رود و از آنها برای تشخیص سریع بیماری‌ها استفاده کرد. همچنین از این نتایج می‌توان برای بهینه‌سازی تولیدات صنعتی استفاده نمود به طوری که مصرف انرژی و زمان انجام کار به شدت کاهش می‌یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: